Hvor potent er Googles hårdtslående spam-pingvin egentlig?

Penguin-opdateringen skulle sikre flere sider af høj kvalitet i søgeresultater og fjerne "over-optimerede" sider med ren spam-karakter. Men hvor langt er Google egentlig nået i kampen mod web-spam?

Artikel top billede

Under ti sites blev resultatet, da Thomas Frost på Aminos SEO-forum i forgårs bad læserne indsende adresser på de af deres sites, der var blevet ramt af Googles seneste algoritme-opdatering, Penguin, rettet mod web-spam.

Penguin blev lanceret den 26. april, men stadigt virker det uklart, om opdateringen har haft den ønskede virkning med "belønning af sider af høj kvalitet i søgeresultatet".

Målet med Penguin var ifølge Googles erklæringer op til lanceringen at få ram på "overoptimerede" sider, som lidt for ihærdige SEO-folk plastrer internettet til med - sider, som typisk indeholder masser af links og keywords og diverse søgemaskine-fiflerier, som skal virke lokkende på en søgerobot, men som på et menneske af kød og blod kun virker som spam af værste skuffe.

I stedet for at fylde søgeresultaterne op med ligegyldigt spam-indhold vil Google hellere have rigtige sider med indhold af høj kvalitet. Selskabet har derfor gjort meget ud af at opfordre til, at man holder sig orienteret om Googles kvalitetsregler, når man foretager søgemaskineoptimering.

Men som Thomas Frosts lille undersøgelse kunne tyde på, er det ikke fordi SEO-skabte spam-sider i stort tal er blevet lukket på grund af Penguin.

Mistet trafik

Omvendt er der andre meldinger, der tyder på en klar virking af pingvinens indsats.

SEO-konsulent Henrik Bondtofte fortæller, at han har set markante drops i placeringer over hele verden og naturligvis også i Danmark:

"Jeg har allerede kigget på et par sites, der har mistet store mængder trafik. Umiddelbart er fællesnævneren for disse en meget manipulativ linkprofil. Som bekendt benytter Google links som en popularitetsfaktor -  meget lig en stemme eller anbefaling i det virkelig liv - og netop fordi dette er så vigtig en faktor, er det også her, der bliver "snydt" mest.....Det betyder på ingen måder at man så ikke længere kan påvirke resultaterne. Det er bare blevet lidt sværere, og man skal tænke sig lidt mere om," fortalte han tidligere til ComON.


Men andre indikatorer tyder på, at Google ikke har ændret særlig meget på styrkeforholdet mellem spam-sider og sider med reelt kvalitetsindhold, når det gælder kampen om at ligge øverst i et søgeresultatet.

Viagra er bedst på Bing

Tag for eksempel det gode medicinske produkt viagra, der i mange år har holdt en gigantisk industri af spammere kørende med en stadigt stigende gejst.

Bruger man "viagra" som søgeord, får man ikke ret mange hits, som kunne betegnes som sider med høj kvalitet. Faktisk får man som samtlige søgeresultater på første side bortset fra et enkelt tydeligvis fejlagtigt resultat (modehuset Mads Nørgaard) sider med indhold, som de færreste ville betragte som høj kvalitet, nemlig rendyrkede salgssider,

Først nederst på side to kommer et Wiki-link.

Er viagra-resultatet et udtryk for Googles manglende potens i kampen mod spam?

Måske.

I hvert fald når det gælder viagra er Google mere spamvenlig end konkurrenten Bing, konkluderede sitet SearchEngineLand et par dage efter lanceringen af Penguin. På andre søgninger var Bing mere spamholdig end Google.

ComON vil gerne høre læsernes erfaringer. Brug kommentarfeltet eller giv din stemme i afstemningen herunder.

Mere om samme emne

Navnenyt fra it-Danmark

IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Henrik Thøgersen som it-konsulent med fokus på salg. Han skal især beskæftige sig med rådgivende salg, account management og udvikling af kundeporteføljer på tværs af it-drift, sikkerhed og cloud-løsninger. Han kommer fra en stilling som freelancer i eget firma og client manager hos IT Relation og IT-Afdelingen A/S. Han er uddannet elektromekaniker. Han har tidligere beskæftiget sig med salg af it-løsninger, account management, it-drift og rådgivning samt undervisning og ledelse. Nyt job

Henrik Thøgersen

IT Confidence A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. august 2025 ansat Mia Vang Petersen som Head of Marketing. Hun skal især beskæftige sig med at lede Norriqs marketingteam mod nye succeser. Hun kommer fra en stilling som Head of Marketing hos Columbus Danmark. Hun er uddannet Kandidat i Kommunikation fra Aalborg Universitet. Nyt job

Mia Vang Petersen

Norriq Danmark A/S

Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Peter Holst Ring Madsen som Systemkonsulent ved netIP's kontor i Holstebro. Han kommer fra en stilling som Team Lead hos Thise Mejeri. Nyt job
Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Jimmi Overgaard som Key Account Manager ved netIP's kontor i Viborg. Han kommer fra en stilling som Sales Executive hos Globalconnect A/S. Nyt job

Jimmi Overgaard

Netip A/S