Artikel top billede

Hvor potent er Googles hårdtslående spam-pingvin egentlig?

Penguin-opdateringen skulle sikre flere sider af høj kvalitet i søgeresultater og fjerne "over-optimerede" sider med ren spam-karakter. Men hvor langt er Google egentlig nået i kampen mod web-spam?

Under ti sites blev resultatet, da Thomas Frost på Aminos SEO-forum i forgårs bad læserne indsende adresser på de af deres sites, der var blevet ramt af Googles seneste algoritme-opdatering, Penguin, rettet mod web-spam.

Penguin blev lanceret den 26. april, men stadigt virker det uklart, om opdateringen har haft den ønskede virkning med "belønning af sider af høj kvalitet i søgeresultatet".

Målet med Penguin var ifølge Googles erklæringer op til lanceringen at få ram på "overoptimerede" sider, som lidt for ihærdige SEO-folk plastrer internettet til med - sider, som typisk indeholder masser af links og keywords og diverse søgemaskine-fiflerier, som skal virke lokkende på en søgerobot, men som på et menneske af kød og blod kun virker som spam af værste skuffe.

I stedet for at fylde søgeresultaterne op med ligegyldigt spam-indhold vil Google hellere have rigtige sider med indhold af høj kvalitet. Selskabet har derfor gjort meget ud af at opfordre til, at man holder sig orienteret om Googles kvalitetsregler, når man foretager søgemaskineoptimering.

Men som Thomas Frosts lille undersøgelse kunne tyde på, er det ikke fordi SEO-skabte spam-sider i stort tal er blevet lukket på grund af Penguin.

Mistet trafik

Omvendt er der andre meldinger, der tyder på en klar virking af pingvinens indsats.

SEO-konsulent Henrik Bondtofte fortæller, at han har set markante drops i placeringer over hele verden og naturligvis også i Danmark:

"Jeg har allerede kigget på et par sites, der har mistet store mængder trafik. Umiddelbart er fællesnævneren for disse en meget manipulativ linkprofil. Som bekendt benytter Google links som en popularitetsfaktor -  meget lig en stemme eller anbefaling i det virkelig liv - og netop fordi dette er så vigtig en faktor, er det også her, der bliver "snydt" mest.....Det betyder på ingen måder at man så ikke længere kan påvirke resultaterne. Det er bare blevet lidt sværere, og man skal tænke sig lidt mere om," fortalte han tidligere til ComON.


Men andre indikatorer tyder på, at Google ikke har ændret særlig meget på styrkeforholdet mellem spam-sider og sider med reelt kvalitetsindhold, når det gælder kampen om at ligge øverst i et søgeresultatet.

Viagra er bedst på Bing

Tag for eksempel det gode medicinske produkt viagra, der i mange år har holdt en gigantisk industri af spammere kørende med en stadigt stigende gejst.

Bruger man "viagra" som søgeord, får man ikke ret mange hits, som kunne betegnes som sider med høj kvalitet. Faktisk får man som samtlige søgeresultater på første side bortset fra et enkelt tydeligvis fejlagtigt resultat (modehuset Mads Nørgaard) sider med indhold, som de færreste ville betragte som høj kvalitet, nemlig rendyrkede salgssider,

Først nederst på side to kommer et Wiki-link.

Er viagra-resultatet et udtryk for Googles manglende potens i kampen mod spam?

Måske.

I hvert fald når det gælder viagra er Google mere spamvenlig end konkurrenten Bing, konkluderede sitet SearchEngineLand et par dage efter lanceringen af Penguin. På andre søgninger var Bing mere spamholdig end Google.

ComON vil gerne høre læsernes erfaringer. Brug kommentarfeltet eller giv din stemme i afstemningen herunder.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
TIETOEVRY DENMARK A/S
Udvikler, sælger og implementerer software til ESDH, CRM og portaler. Fokus på detailhandel, bygge- og anlæg, energi og finans.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Byg digitale løsninger omkring dit kerneprodukt og styrk konkurrenceevnen

Stadig flere virksomheder tænker digitale løsninger ind i deres samlede produktportefølje. De sælger ikke ”kun” komponenter og fysiske produkter, men styrker det samlede produktkatalog med services, der f.eks. giver indsigt i ydeevne og udnyttelse af enhederne – og som gør vedligehold langt mere kosteffektivt og rettidigt. Derfor sætter vi fokus på, hvordan du bygger eller optimerer cloudbaserede løsninger, der komplementerer dit kerneprodukt.

21. marts 2023 | Læs mere


Computerworld Cyber Briefing

Én gang om måneden leverer Computerworld Event et 30 minutters Cyber Briefing, hvor du får overblik over de mest aktuelle angreb, største trusler og tendenser samt giver dig gode råd, der kan implementeres direkte i din it-sikkerhedsafdeling. Tema: Hvor står Danmark i forhold truslen fra DDoS?

22. marts 2023 | Læs mere


Datadrevet forretning 2023

Gennem inspirerende oplæg fra personer, der – på egne eller andres vegne – har formået at udnytte data til at sikre en kant til konkurrenterne, bliver du inspireret til, hvordan din organisation kan lykkes med at høste gevinsterne gennem målrettet investering i databaseret innovation og udvikling og om, hvordan man i praksis spotter potentialet i og værdien af data.

23. marts 2023 | Læs mere