Ny rekord i trådløs dataoverførsel

Forskere i Japan har sat en ny rekord for trådløs dataoverførsel i terahertz-frekvensbåndet.

Artikel top billede

I et nyt eksperiment har forskere på Tokyo Institute of Technology overført data med 3 gigabit i sekundet trådløst. Det skriver BBC. Det er væsentlig hurtigere end de trådløse netværk, der benyttes i dag. Forskningen, der er beskrevet i tidsskriftet Electronics Letters, bruger det licensfrie terahertz-frekvensbånd. Trods navnet er det frekvenser, der ligger mellem 300 gigahertz og 3 terahertz.  

Disse såkaldte "T-rays" bliver primært brugt som en erstatning for røntgen, fordi de trænger gennem materialer men er mindre skadelige end røntgen-stråler.

Det nødvendige udstyr har indtil nu været alt for dyrt, tungt og pladskrævende til at erstatte Wi-Fi eller Bluetooth i computere og smartphones. Men det bliver anderledes nu, og terahertz-overførsler kan dermed blive et alternativ til konventionel trådløs teknologi.

I november kunne firmaet ROHM demonstrere en dataoverførsel med 1,5 gigabit/s med en frekvens på 300 GHz, og nu har de japanske forskere så fordoblet denne hastighed, hvor frekvensen ligger på 542 GHz.

Terahertz-netværk fungerer kun over korte afstande på omkring 10 meter, men i teorien kan hastighed skrues helt op til 100 gigabit i sekundet.

Wi-Fi er ikke død

Samtidig bliver den eksisterende WLAN-teknologi dog også hurtigere. Den nye standard 802.11ac understøtter en teoretisk hastighed på mere end en gigabit i sekundet (afhængig af hvor mange kanaler der kombineres). I praksis er hastigheden dog noget lavere.

Denne teknologi kommer muligvis under betegnelsen "5G Wi-Fi", men den er endnu ikke vedtaget hos standardiserings-organisationen IEEE. Her er man kendt for at arbejde langsomt.

Først i 2009 kom den endelige 802.11n-standard, selvom "draft-N" produkter allerede havde været på markedet i flere år. Det samme kan ske med ac-standarden.

Den første generation var 802.11 med 2 Mbps. Den rækker helt tilbage til 1997. Så kom 802.11b med 11 Mbps. I 2002 fik vi 802.11a/g med 54 Mbps. I 2007 kom så 802.11n med 600 Mbps, og nu er det 802.11ac, der krydser gigabit-grænsen.

Læses lige nu

    Navnenyt fra it-Danmark

    Netip A/S har pr. 1. maj 2026 ansat Ida Hyllested Friis som Key Account Manager ved netIP's kontor i Thisted. Hun kommer fra en stilling som Key Account Manager hos Københavns erhvervshus. Nyt job
    Renewtech ApS har pr. 1. april 2026 ansat Boris Sudar som Senior IT Specialist. Han skal især beskæftige sig med at sikre, at Renewtech cloudbaseret infrastruktur fortsætter på sit højeste niveau, mens han også skal drive system udvikling. Han kommer fra en stilling som Senior IT Specialist hos Eurowind Energy. Han har tidligere beskæftiget sig med Microsoft 365, Intune og sikker endepunktsstyring for hybrid og cloudbaseret infrastrukturer. Nyt job

    Boris Sudar

    Renewtech ApS

    Alexander Hoffmann, SVP, Technology & IT hos GlobalConnect, er pr. 1. maj 2026 forfremmet til EVP, Tech, IT & Security. Han skal fremover især beskæftige sig med at lede den fortsatte udvikling af en mere integreret og software-drevet infrastrukturplatform. Forfremmelse

    Alexander Hoffmann

    GlobalConnect

    netIP har pr. 1. juni 2026 ansat Heidi Winther som Supportkonsulent ved netIP's kontor i Herning. Hun kommer fra en stilling som IT-Supporter hos Holstebro Kommune. Nyt job