Derfor skal du ikke købe Facebook-annoncer

Nej, du er ikke den eneste, der aldrig klikker på Facebooks annoncer.

Artikel top billede

Facebook bliver i dag børsnoteret i USA, hvor virksomheden forventes at få en børsværdi på mere end 600 milliarder (!) danske kroner.

Investorerne sætter blandt andet deres lid til, at Facebook med sine omkring 900 millioner brugere på verdensplan vil være i stand til at øge sine annonceindtægter mærkbart og gøre Google rangen stridig som internettets annonce-konge. 

Men ifølge en ny undersøgelse bør du måske både som potentiel annoncør og investor slå koldt vand i blodet.

Fordi noget tyder på, at Facebooks annoncemodel ikke er så effektiv, som de kunne ønske sig.

Kun få klikker på annoncer

En undersøgelse der er lavet i samarbejde med nyhedsbureauet AP og den amerikanske tv-station CNBC viser, at selv om 40 procent af den voksne amerikanske befolkning mindst en gang om ugen er aktiv på Facebook, så er det kun ganske få, der klikker på Facebook-annoncer. 

83 procent af de adspurgte i undersøgelsen oplyser, at de aldrig eller kun sjældent klikker på Facebook-annoncer.

Og det skyldes ifølge nyhedsbureauet AP, at kunderne har en meget lav tillid til Facebook.

Hele 59 procent af de adspurgte siger, at de har ringe eller slet ingen tillid til Facebook, mens blot 13 procent oplyser, at de har høj tillid til Facebook.

Tvivlen om Facebook-annoncers effekt har blandt andet fået den gigantiske amerikanske bilkoncern General Motors, der er den tredjestørste annoncør i amerikanske medier, til helt at droppe sine annoncer på Facebook.

Bil-gigant dropper Faceboook

Ifølge den amerikanske finansavis Wall Street Journal har General Motors netop trukket stikket på en annoncekampagne til en værdi på 57 millioner kroner - 10 millioner dollar - fordi virksomheden ikke føler, at annoncerne er effektive nok.

En analytiker fra it-analysehuset Forrester skriver på sin blog, at General Motors ikke er den eneste virksomhed, der er skeptisk over for annoncer på Facebook.

Der er tale om en tendens, hvor virksomheder ikke føler, at de får nok udbytte af deres Facebook-annoncer, og derfor overvejer at bruge deres annonce-budget på andre medier, skriver analytikeren.

Sådan opretter du en annonce

På trods af dette kan Facebook-annonce give dig en unik mulighed for at målrette dine annoncer mod meget specifikke segmenter.

Har du en webshop, der eksempelvis sælger billigt mærkevaretøj til kvinder, kan du på Facebook målrette dine annoncer, så de rammer unge piger, der netop er fan af det tøjmærke, som du har på tilbud.

Overvejer du at oprette en Facebook-annonce, kan du læse PC World Business Centers guide til, hvordan du gør.

Har din virksomhed gode eller dårlige erfaringer med Facebook-annoncer, vil PC World Business Center gerne høre fra dig.

Skriv til j.wittorff@idg.dk.

Læs også:

Så sej kan en Facebook Timeline blive  

Her er hvad du kan lære af Facebook-stifterens kanon-succes

Læses lige nu

    Annonceindlæg fra SoftwareOne

    Quantum computing bliver næste konkurrenceparameter

    Danske virksomheder bør forberede data og systemer på at spille sammen med fremtidens kvanteteknologi.

    Navnenyt fra it-Danmark

    Industriens Pension har pr. 3. november 2025 ansat Morten Plannthin Lund, 55 år,  som it-driftschef. Han skal især beskæftige sig med it-drift, it-support og samarbejde med outsourcingleverandører. Han kommer fra en stilling som Head of Nordic Operations Center hos Nexi Group. Han er uddannet HD, Business Management på Copenhagen Business School. Han har tidligere beskæftiget sig med kritisk it-infrastruktur og strategiske it-projekter. Nyt job

    Morten Plannthin Lund

    Industriens Pension

    Netip A/S har pr. 1. november 2025 ansat Kristian Kveiborg Yde som BI-konsulent ved netIP's kontor i Thisted. Han er uddannet med en Cand.merc. i økonomistyring. Nyt job
    Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Rasmus Stage Sørensen som Operations Director. Han kommer fra en stilling som Partner & Director, Delivery hos Impact Commerce. Han er uddannet kandidat it i communication and organization på Aarhus University. Han har tidligere beskæftiget sig med med at drive leveranceorganisationer. Nyt job

    Rasmus Stage Sørensen

    Norriq Danmark A/S

    VisionBird har pr. 1. november 2025 ansat Kelly Lyng Ludvigsen, 38 år,  som Seniorrådgiver. Hun skal især beskæftige sig med Rådgivning og undervisning i Contract Management. Hun kommer fra en stilling som Contract Manager hos Novo Nordisk. Hun er uddannet Cand. jur. og BS fra CBS. Hun har tidligere beskæftiget sig med Contract Management i flere roller i både det private, offentlige og som konsulent. Nyt job

    Kelly Lyng Luvigsen

    VisionBird