Inde i maskinen podcast:Microsoft har store planer for Windows 10 efter sommeren

Artikel top billede

Storbyer slås om Apple-butikker

Billig husleje og gunstige vilkår skal lokke Apple til byen. De ikoniske butikker trækker handel til lokalområdet.

De officielle Apple Stores findes efterhånden på de mest overraskende steder - som i Louvre-museet i Paris eller i Grand Central Terminal i New York. I øjeblikket er der 363 forretninger i 13 lande, men inden årets udgang åbner der 40 nye butikker i lande som Spanien, Australien og Kina.

Ifølge The Next Web er der udbrudt en regulær krig mellem de nordamerikanske storbyer om at tiltrække Apple Stores. De lokale myndigheder er parat til at bøje reglerne og tilbyde meget gunstige vilkår for at få Apple til at flytte ind - og i nogle tilfælde kan æblefirmaet helt slippe for at betale husleje.

Mellem januar og marts var der 71 millioner besøgende i Apple-butikker verden rundt, og det er også med til at trække handel til lokalområdet. For Apple-kunderne har masser af penge og de er også parat til at bruge dem.

En af de byer der har kæmpet hårdt for at tiltrække Apple er Salt Lake City i mormon-staten Utah. Apple har allerede én butik i byen, men åbner snart endnu en forretning. Ifølge ABC har Apple fået tilbudt fem år uden husleje.

I Grand Central Terminal slipper Apple med at betale 60 dollar per kvadrat-fod i husleje, men andre lejere skal betale tre gange så meget og dele deres overskud med Metropolitan Transport Authority. Dét behøver Apple ikke.  

Men de andre lejere har vist ingen grund til at være utilfredse. En af restauranterne i Grand Central Terminal har øget sit salg med 7 procent, siden Apple flyttede ind.

Køb online og hent i butikken

I løbet af det kommende år vil Apple investere op mod seks milliarder kroner i sine butikker. Et af de nye koncepter der arbejdes med betyder, at man kan bestille et produkt online og så hente det i butikken. Produktet skulle være klar præcis 12 minutter efter online-bestillingen, fortalte Apple sidste år.

Apple har åbenbart planlagt hele processen ned til mindste detalje. Det tager 3 minutter at sende ordren til den lokale Apple Store, og herefter har de ansatte 2 minutter til at finde produktet frem og stille det klar på hylden. De sidste 7 minutter bruges til yderligere forberedelser.

Det betyder altså, at kunden kan spadsere ind i butikken 12 minutter efter bestillingen er afgivet og hente sin vare - uden at skulle stille sig i kø.

Det fungerer selvfølgelig kun, hvis varen faktisk er på lager. Ellers får kunden besked om, hvordan varen vil være klar til afhentning.

Apple forventer, at størsteparten af kunderne vil vælge at bestille online og hente i den fysiske butik i de næste to år.

Det bliver også muligt at returnere produkter der er bestilt online og sendt med posten ved at aflevere varen i enhver Apple Store.

Den anden store nyhed er, at man nu kan gå ind i sin lokale Apple Store, tage det ønskede produkt og gå ud igen uden at tage turen forbi kassen (hvis butikken overhovedet har en sådan). Det lyder som tyveri, men fidussen er at man kan betale med Apple Store app'en på sin iOS-enhed.

Man skal blot samle det ønskede produkt op, tage et billede med kameraet i den mobile enhed og vælge "Køb" i applikationen, hvorefter beløbet automatisk bliver trukket på det kort der er associeret med ens Apple ID. Derefter kan man så spadsere ud af butikken.

Disse muligheder tilbydes i øjeblikket i udvalgte Apple-butikker og skal udvides over den kommende tid.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Hewlett-Packard ApS
Udvikling og salg af software, hardware, konsulentydelser, outsourcing samt service og support.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Brand din forretning og skab nye leads med Microsoft Dynamics 365 til marketing

Vidste du, at Microsoft Dynamics også byder på stærk funktionalitet til marketingafdelingen? På kun 1 1/2 time inspirerer vi dig til, hvordan du kan bruge Dynamics 365 Marketing til at brande din forretning og skabe nye leads.

17. maj 2021 | Læs mere


Vælg den rigtige infrastruktur og it-arkitektur

Få indblik i, hvordan du kan sikre sammenhæng og overblik i et it-landksab, der konstant ændres. Dette kan blandt andet gøres med de rette strategisk og teknologiske vlag, så effektiviteten, stabiliteten og sikkerheden opretholdes. Den rigtige infrastruktur og it-arkitektur kan uden tvivl hjælpe dig med at skabe overblikket over dit it-landskab.

18. maj 2021 | Læs mere


Digital transformation og innovation: Inspiration til digitale succeshistorier

Kom ind bag facaden hos nogle af Danmarks bedste it-folk, og lær hvordan de arbejder med digital transformation og innovation. Du får muligheden for at høre, hvordan du kan bruge den nye teknologi til at få etableret det mest effektive udviklings- og innovationsmilø.

19. maj 2021 | Læs mere






CIO
Har du rost din mellemleder i dag? Snart er de uddøde - og det er et tab
Computerworld mener: Mellemledere lever livet farligt: Topledelsen får konstant ideer med skiftende hold i virkeligheden, og moden går mod flade agile organisationer. Men mellemlederen er en overset hverdagens helt med et kæmpe ansvar. Her er min hyldest til den ofte latterliggjorte mellemleder.
Job & Karriere
Eva Berneke stopper som topchef i KMD og flytter til Paris: Her er KMD's nye topchef
Efter syv år på posten som topchef for KMD forlader Eva Berneke selskabet. Nu flytter hun med familien til Paris, hvor hun vil fortsætte sit bestyrelsesarbejde. KMD har allerede afløser på plads.
White paper
Ét klik kan lægge din virksomhed ned: Sådan bekæmper du mailtrusler
Mailbårne angreb er blandt de mest udbredte og ofte mest alvorlige cybertrusler. Dette whitepaper fra F-Secure giver overblik over, hvordan de mest udbredte mailbårne trusler fungerer, hvordan de detekteres – og hvordan du beskytter din organisation.