Storbyer slås om Apple-butikker

Billig husleje og gunstige vilkår skal lokke Apple til byen. De ikoniske butikker trækker handel til lokalområdet.

Artikel top billede

(Foto: Apple)

De officielle Apple Stores findes efterhånden på de mest overraskende steder - som i Louvre-museet i Paris eller i Grand Central Terminal i New York. I øjeblikket er der 363 forretninger i 13 lande, men inden årets udgang åbner der 40 nye butikker i lande som Spanien, Australien og Kina.

Ifølge The Next Web er der udbrudt en regulær krig mellem de nordamerikanske storbyer om at tiltrække Apple Stores. De lokale myndigheder er parat til at bøje reglerne og tilbyde meget gunstige vilkår for at få Apple til at flytte ind - og i nogle tilfælde kan æblefirmaet helt slippe for at betale husleje.

Mellem januar og marts var der 71 millioner besøgende i Apple-butikker verden rundt, og det er også med til at trække handel til lokalområdet. For Apple-kunderne har masser af penge og de er også parat til at bruge dem.

En af de byer der har kæmpet hårdt for at tiltrække Apple er Salt Lake City i mormon-staten Utah. Apple har allerede én butik i byen, men åbner snart endnu en forretning. Ifølge ABC har Apple fået tilbudt fem år uden husleje.

I Grand Central Terminal slipper Apple med at betale 60 dollar per kvadrat-fod i husleje, men andre lejere skal betale tre gange så meget og dele deres overskud med Metropolitan Transport Authority. Dét behøver Apple ikke.  

Men de andre lejere har vist ingen grund til at være utilfredse. En af restauranterne i Grand Central Terminal har øget sit salg med 7 procent, siden Apple flyttede ind.

Køb online og hent i butikken

I løbet af det kommende år vil Apple investere op mod seks milliarder kroner i sine butikker. Et af de nye koncepter der arbejdes med betyder, at man kan bestille et produkt online og så hente det i butikken. Produktet skulle være klar præcis 12 minutter efter online-bestillingen, fortalte Apple sidste år.

Apple har åbenbart planlagt hele processen ned til mindste detalje. Det tager 3 minutter at sende ordren til den lokale Apple Store, og herefter har de ansatte 2 minutter til at finde produktet frem og stille det klar på hylden. De sidste 7 minutter bruges til yderligere forberedelser.

Det betyder altså, at kunden kan spadsere ind i butikken 12 minutter efter bestillingen er afgivet og hente sin vare - uden at skulle stille sig i kø.

Det fungerer selvfølgelig kun, hvis varen faktisk er på lager. Ellers får kunden besked om, hvordan varen vil være klar til afhentning.

Apple forventer, at størsteparten af kunderne vil vælge at bestille online og hente i den fysiske butik i de næste to år.

Det bliver også muligt at returnere produkter der er bestilt online og sendt med posten ved at aflevere varen i enhver Apple Store.

Den anden store nyhed er, at man nu kan gå ind i sin lokale Apple Store, tage det ønskede produkt og gå ud igen uden at tage turen forbi kassen (hvis butikken overhovedet har en sådan). Det lyder som tyveri, men fidussen er at man kan betale med Apple Store app'en på sin iOS-enhed.

Man skal blot samle det ønskede produkt op, tage et billede med kameraet i den mobile enhed og vælge "Køb" i applikationen, hvorefter beløbet automatisk bliver trukket på det kort der er associeret med ens Apple ID. Derefter kan man så spadsere ud af butikken.

Disse muligheder tilbydes i øjeblikket i udvalgte Apple-butikker og skal udvides over den kommende tid.

Computerworld Events

Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

Sikkerhed | Online

Erfaringer fra frontlinjen: Sådan ændrer trusselsbilledet sig

Kort og fokuseret digitalt event: Erfaren frontkæmper fra den digitale sikkerhedsverden giver dig overblik og konkrete anbefalinger til det aktuelle trusselsbillede.

Andre events | Valby

CIO Challenges: Teknologi, transformation og ledelse der flytter forretningen

Hvordan moderniseres en it-platform uden legacy? Hvordan skaber man nye AI‑ og cloud‑drevne forretningsmodeller – uden at miste medarbejdere eller brugere undervejs? På CIO Challenges 2025 får du hands‑on erfaringer fra fire danske CIO’er, der...

Infrastruktur | Frederiksberg

Roundtable: Hybrid og cloud – sikre og strategiske it-valg i en ustabil verden

Eksklusive danske digitale ledere mødes til rundbordssamtale om balancen mellem fart, sikkerhed og compliance. Hør hvordan CIO’er bygger robuste hybrid cloud-strategier, der skaber reel forretningsværdi og styrker modstandskraften.

Se alle vores events inden for it

Navnenyt fra it-Danmark

Sebastian Rübner-Petersen, 32 år, Juniorkonsulent hos Gammelbys, er pr. 1. september 2025 forfremmet til Kommunikationskonsulent. Han skal fremover især beskæftige sig med Projektledelse, kommunikationsstrategier og implementering af AI. Forfremmelse
Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

Søren Vindfelt Røn

Norriq Danmark A/S

Netip A/S har pr. 19. august 2025 ansat Burak Cavusoglu som Datateknikerelev ved afd.Thisted og afd. Rønnede. Nyt job

Burak Cavusoglu

Netip A/S

Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil