Snart kan du også betale den onde trold med PayPal

Køb nye baner eller et flammende sværd i dit favoritspil og betal med PayPal. Det bliver muligt til næste år.

Artikel top billede

PayPal arbejder på at lave en global løsning, der skal gøre det lettere for både spiludviklere og gamere at håndtere betaling i spil. Lige nu findes der ikke en samlet løsning, og det kan gøre det svært for spiludviklerne at vælge den rigtige betalingsform til spil.

Det nye betalingssystem, kaldet "PayPal for Games", blev præsenteret på Nordic Game konferencen i Malmø i sidste uge. Det er indtil videre i en lukket betatest og den færdige version skulle være klar i begyndelsen af næste år.

PayPal havde sendt sin innovations-chef John Lunn til spilkonferencen for at fortælle om mulighederne i det nye system, der integrerer med en lang række eksisterende betalingsløsninger - lige fra Facebook credits til Apple iTunes.

I stedet for at skulle vælge mellem alle de forskellige løsninger kan udviklere nøjes med at indbygge understøttelse for "PayPal for Games", som så sørger for at håndtere hele betalings-processen.

Det betyder også, at brugeren kun behøver udlevere sine kortinformationer ét sted - nemlig til PayPal - for at kunne købe genstande, figurer og baner i spil.

"Vi har desværre set nogle eksempler på, at kendte spilnetværk har mistet brugernes kortdata, og vi anbefaler generelt at betalings-oplysninger ikke bør ligge hos spiludbyderne," siger John Lunn til ComON.

Sidste år var Sonys PlayStation Network offline i flere måneder efter et gigantisk datatyveri, hvor flere end 75 millioner brugere fik stjålet deres kortdata.

Det har rystet tilliden til spilbranchen - og banet vejen for PayPal, som nu vil etablere sig på det voksende marked for in-game-betalinger. Det sker blandt andet med et betalingsvindue, hvor det ikke længere er nødvendigt at åbne en browser og skifte til en PayPal-side for at ordne betalingen. Det hele klares inde i spillet.

Mange spil bruger efterhånden en freemium-model, hvor det er gratis at hente spillet og bruge kerneindholdet. Inde i spillet kan man så betale for at stige hurtigere i level, få nye fartøjer eller åbne flere baner.

Microsoft har blandt andet valgt denne model til Flight, som er efterfølgeren til den legendariske Flight Simulator.

Mange onlinespil er skiftet til en lignende model i det seneste år. LEGO forsøgte også at redde sin online-verden LEGO Universe ved at gøre dele af spillet gratis i sommeren 2011, men det fungerede ikke og den danske koncern måtte lukke sin store online-satsning.

For at free-to-play kan fungere kræves et meget stort antal spillere - typisk er det kun 2-3 pct., der betaler for at købe genstande inde i spillet. Resten nøjes med det gratis indhold. Mange Facebook-spil bruger denne model, som er blevet en guldrandet forretning for spiludviklere som Zynga.

Computerworld Events

Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

Sikkerhed | København

Den digitale trussel er konstant, kompleks og stadigt stigende - også i den offentlige sektor

I dagens Danmark har vi indrettet os sådan, at alt kommunikation mellem det offentlige og borgerne foregår på forskellige digitale platforme, hvilket gør både borgerne og de offentlige institutioner skrøbelige overfor cyberkriminalitet. Samtidig...

Infrastruktur | Hellerup

Sikker, compliant og suveræn AI supercomputer

Oplev den danske vej til sikker og suveræn AI. Computerworld viser, hvordan Danish Center for AI gør high-performance computing sikkert, compliant og made in Denmark. Se hvordan danske virksomheder accelererer AI uden at gå på kompromis med...

Digital transformation | København Ø

Analytics, BI og AI

Integrer data på tværs af systemer og skab en intelligent dataplatform. Lær hvordan du opfylder krav, styrker governance og udnytter AI til valide analyser. Få konkrete løsninger, der gør din data til forretningens stærkeste aktiv. Se programmet...

Se alle vores events inden for it

Navnenyt fra it-Danmark

Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil

Adeno K/S har pr. 22. september 2025 ansat Steen Riis-Petersen som ServiceNow Expert. Han kommer fra en stilling som Senior Manager hos Devoteam A/S. Nyt job