Den nye iPad giver ikke altid bedre grafik

Trods Retina-display bliver grafikken i nogle tilfælde dårligere på den nye iPad. Forklaringen er den høje opløsning.

Artikel top billede

Tidligere i år kom Apple med sin nye iPad, som har en processor med quad-core-grafik og et display med en imponerende opløsning på 2.048 x 1.536 billedpunkter. Nu skulle man tro, at alle apps også bliver flottere med den høje opløsning. Men sådan er det ikke nødvendigvis.

The Verge har testet en række spil på den gamle og nye iPad. Her viser det sig, at nogle spil faktisk ser flottere ud på iPad 2 end på den nye model. Problemet er, at de mange pixels tvinger udviklerne til at skrue ned for de grafiske effekter.

I nogle tilfælde er teksturerne ikke så flotte og skyggerne ikke helt så overbevisende. Andre spil har en lavere frame-rate og man kan altså risikere at det hakker i billedet.

I sin test har The Verge kigget på otte spil; Nova 3, Modern Combat 3, Sky Gamblers, Infinity Blade 2, Shadowgun, Riptide GP, Real Racing 2 HD og Mass Effect Infiltrator.

Både Nova 3 og Modern Combat 3 ser bedre ud på iPad 2; her er der flere grafiske effekter og frame-raten er mere stabil. De har selvfølgelig en højere opløsning på iPad 3, men prisen er så, at man mister detaljer og det hele kører ikke så flydende.

Shadowgun og Real Racing 2 HD har formået at firedoble opløsningen uden at miste detaljer eller hastighed. Riptide har problemer med sin frame-rate, og Infinity Blade 2 og Mass Effect Infiltrator bruger ikke den fulde opløsning.

Konklusionen er, at Nova 3 nok er det mest dramatiske eksempel på et spil, hvor grafikken er forringet på iPad 3, men generelt er der problemer med mange 3D-spil. Det er generelt meget svært at øge opløsningen uden at gå på kompromis. Måske skulle udviklerne besinde sig og bruge mindre end den højeste opløsning på 2.048 x 1.536 til deres spil, lyder anbefalingen.

Læses lige nu

    Formpipe Software A/S

    Senior Product Manager

    Københavnsområdet

    Capgemini Danmark A/S

    Cloud Architect

    Københavnsområdet

    Annonceindlæg fra Publicis Sapient

    Order Management er hjertet i omnichannelstrategien

    Publicis Sapient og IBM bygger globale, fleksible og skalerbare OMS-løsninger med fokus på kundeoplevelsen – og i Danmark er Pandora et skoleeksempel.

    Navnenyt fra it-Danmark

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil

    IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Henrik Thøgersen som it-konsulent med fokus på salg. Han skal især beskæftige sig med rådgivende salg, account management og udvikling af kundeporteføljer på tværs af it-drift, sikkerhed og cloud-løsninger. Han kommer fra en stilling som freelancer i eget firma og client manager hos IT Relation og IT-Afdelingen A/S. Han er uddannet elektromekaniker. Han har tidligere beskæftiget sig med salg af it-løsninger, account management, it-drift og rådgivning samt undervisning og ledelse. Nyt job

    Henrik Thøgersen

    IT Confidence A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Alexander Bendix som Consultant. Han skal især beskæftige sig med tilføre nye, friske perspektiver og værdifuld viden til NORRIQS Data & AI-afdeling. Nyt job

    Alexander Bendix

    Norriq Danmark A/S