Artikel top billede

Her er fem af verdens bedste Facebook-kampagner

Få inspiration til dit næste Facebook-stunt.

Du kan promovere din virksomhed via Facebook på mange måder.

Mange virksomheder gør det gennem Facebook-konkurrencer. Men der findes også andre og mere kreative metoder.

Vi har taget et kig på fem af historiens mest kreative Facebook-kampagner.

1. Slet en ven og få en Whopper

En af de første Facebook-kampagner, der for alvor fik medieomtale, var Burger Kings lettere kontroversielle "Whopper Sacrifice"-kampagne.

Her uddelte Burger King gratis burgere til sine Facebook-fans. Der var dog en betingelse: Du kunne kun få en gratis burger, hvis du samtidig var villig til at slette en person fra din venneliste på Facebook.

I 2009 var året, da Facebook for alvor fik sit brede folkelige gennembrud og mange oplevede, at deres vennetal på Facebook boomede, i takt med at gamle skolekammerater og fjerne fætre kom på Facebook.

Det lykkedes for Burger Kings kunder at veksle 200.000 slettede venner til gratis Whoppers, før Facebook stoppede kampagnen. Dermed fik Burger King bevist, at et digitalt venskab med en fjern fætter ofte er mindre værd end en Whopper.

Intel tilbød et digitalt museum

2. Intels digitale museum

I den digitale verden er ting letforgængelige, og en statusopdatering er ofte glemt efter få timer. 

Måske var det derfor, at Intel sidste år fik ideen til at sætte en Facebook-kampagne i søen med navnet "Museum of Me". 

Kampagnen består af en Facebook-app, der fremviser et udsnit af højdepunkterne fra dit liv på Facebook. Den viser blandt andet billeder og statusopdateringer i en lille animeret film, der skal forestille en udstilling på et museum. 

Ud over at være en sjov gimmick er "Intel Museum of Me" også en markedsførings-reklame for Intels i5-processor.

3. Velgørenhed for 60 millioner

Mange Facebook-konkurrencer appellerer til vores egoisme ved at lokke os med iPads og gavekort. Men den amerikanske kæde af stormagasiner Kohl's har valgt at gå en helt anden vej. 

I 2010 valgte Kohl's at udlove intet mindre end 10 millioner dollar (svarende til knap 60 millioner kroner med den aktuelle dollar-kurs) til amerikanske skoler. Præmien blev fordelt på knap 20 udvalgte skoler, der hver modtog 500.000 dollar eller cirka 3,5 millioner kroner. 

Kampagnen viste sig at være en succes. Kohl's fik mere end 1,5 millioner nye likes under kampagnen, og flere end 12 millioner Facebook-brugere var inde at stemme på skoler, som de mente havde gjort sig mest fortjent til præmien.

Find den store Facebook kærlighed på flyrejsen

4. Find dit flysæde med Facebook

Ok - vi indrømmer det. Vi er ikke sikre på, at det her er en god idé. Men den er i hvert fald kreativ.

Det hollandske flyselskab KLM indførte tidligere på året en funktion, der hedder Meet & Seat, der gør det muligt for flyrejsende at bruge Facebook til at udvælge en sidemand med samme interesser som dem selv.

På den måde kan du sikre dig, at du på den næste flytur kommer til at sidde ved siden af en, som du har noget at snakke med om.

Men seriøst, gider vi have lange samtaler med fremmede mennesker på vores flyrejse? Med mindre man vælger at betragte det som en alternativ form for dating?

Meet and Seat-funktionen kræver, at begge parter er logget ind på KLM's hjemmeside med Facebook eller LinkedIn og har accepteret tilbuddet om at sidde ved siden af hinanden.

5. Ikeas Facebook-værelse

Da Ikea for få år siden åbnede en ny butik i Malmø, blev åbningen ledsaget af en bemærkelsesværdig Facebook-kampagne, der trods sin popularitet dengang næppe lever op til Facebook aktuelle markedsføringsregler. 

Ikea postede et billede fra sit katalog, og på hvert billede kunne brugerne tagge sig selv på et Ikea-produkt. Den første der taggede sig vandt det pågældende produkt. 

Kampagnen viste sig at være yderst effektiv, fordi den naturligvis lynhurtigt fik luft under vingerne, efterhånden som den spredte sig mellem Facebook venner. Derfor vandt konkurrencen også ifølge Forbes Magazine en såkaldt guld løve-pris på festivalen Cannes Lions of Creativity.

Læs også:
 
Her er de fedeste viral-videoer, der hærger på nettet  

Så sej kan en Facebook Timeline blive  

Derfor skal du ikke lave Facebook-konkurrencer




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Højer og Lauritzen ApS
Distributør af pc- og printertilbehør.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Computerworld Summit 2021

En moderne digital vindervirksomhed bringer nye teknologier i spil, skaber digital innovation, udnytter data som styringsværktøj og ser verden som én stor markedsplads. Men succes kræver, at du ved, hvor den dyre teknologi kan gøre den største forskel i forretningen. Den kræver, at du ved i hvilken retning den øgede politiske regulering af teknologi og data bevæger sig hen. Og den succes kræver, at du kan udnytte teknologien til at automatisere og skalere til gavn for bundlinjen og budgettet.

26. oktober 2021 | Læs mere


CIO Trends 2021: Sådan ser teknologiradaren ud hos Danmarks bedste CIOs

Teknologien i virksomheder spiller i den grad en større og større rolle, hvor vi er nødt til at stille endnu større krav til, hvordan vi udnytter den, og hvilke muligheder den giver. Spørgsmålet er dog, hvordan man formår at lede en virksomhed, der konstant skal forholde sig til teknologiens forandringer.

16. november 2021 | Læs mere


How to Sikkerhed: Awareness, email fraud og phishing

Man kan aldrig vide sig sikker, for uanset hvor godt man sikrer sig mod hackerangreb og anden svindel, vil hacker næsten altid være et skridt foran. De går efter organisationernes svageste led i håbet om at kunne snyde sig til data, penge eller andet værdifuldt. Få derfor konkrete bud på, hvordan du kan gribe opgaven an og understøtte et effektivt awareness-niveau i din organisation med enkel, men velfungerende, teknologi.

17. november 2021 | Læs mere