EET: Det er vores absolut største og mest komplekse opkøb

Købet af franske Europarts er EET's uden sammenligning største opkøb, og firmaet bliver en meget stor mundfuld at sluge, lyder det fra koncernchef John Thomas.

Artikel top billede

Man skal slå til, når muligheden er der. Det er budskabet fra EET's koncernchef John Thomas, der peger på krisen i Sydeuropa, som en væsentligt del af årsagen til, at EET nu går ind på det sydeuropæiske marked gennem opkøbet af franske Europarts.

"Vi har modet og den finansielle kapacitet til at købe op. Opkøbsmarkedet ligger relativt tungt i øjeblikket. Det giver gode muligheder for spillere som os, der både vil og kan deltage i konsolideringsbølgen. Markedet ser rigtig surt ud lige nu. Derfor er det et godt tidspunkt at købe op," siger John Thomas.

Men samtidig indrømmer EET Groups koncernchef også, at købet af Europarts er en enorm mundfuld for den danske distributør.

"Det er vores absolut største og mest komplekse opkøb nogensinde. Det er 10 til 15 gange større end det næststørste opkøb, vi har gjort. Det er 150 medarbejdere og en omsætning på 370 millioner kroner, vi køber. Det er en ordentlig bid," siger John Thomas.

Samlet set regner EET med, at ud af Europarts 20.000 købende kunder vil der være 15.000 kunder som EET ikke har i forvejen. Sammen med EET's egne 40.000 købende kunder bliver det 55.000 kunder, som EET satser på vil generere en årlig omsætning på 1,5 milliarder kroner.

John Thomas lægger heller ikke skjul på, at opkøbet kommer til at koste arbejde på ledelsesgangen. For med ét slag får EET Group øget antallet af medarbejdere med over 50 procent. Fra 270 medarbejdere vokser tallet til 420 medarbejdere.

"Langt størstedelen af de ansatte kommer til at fortsætte. Der er selvfølgelig nogle funktioner, som kan slås sammen. Så lige nu kan jeg ikke vurdere, om vi er 370 eller 400 ansatte om et år. Men det bliver ikke mindre end det," siger John Thomas og fortsætter:

"Det gode er, at vi får tilført så mange nye lande. Det betyder også, at vi regner med at størstedelen af den nuværende ledelse kommer til at fortsætte. Vi har også i dag en relativt tynd topledelse. Det bliver styrket via dette opkøb. Det passer fint, at vi får kompetente folk til at besætte nogle poster her."

Opkøbet af Europarts er ifølge John Thomas opkøb nummer 16.

"Ud af vores hidtidige 15 opkøb anser vi de 14 for en succes. Jeg satser stærkt på, at dette opkøb også bliver en succes, så det ikke går ind og ødelægger vores track record." slår John Thomas fast.

Mere om samme emne

Navnenyt fra it-Danmark

Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Morten Eskildsen som UX Lead. Han skal især beskæftige sig med styrke bureauets kompetencer inden for UX og digital strategi i konsulentteamet og arbejde på tværs af alle afdelinger. Han kommer fra en stilling som CDO, UX & Digital Strategy Consultant hos Zupa. Nyt job

Morten Eskildsen

Signifly

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Birthe Kamstrup som Data & AI Consultant. Hun skal især beskæftige sig med at optimere datadrevne beslutningsprocesser til glæde for Norriq's kunder. Hun kommer fra en stilling som Teamlead/Senior Insight Specialist hos CompanYoung. Hun er uddannet i sociologi og har en bachelor i erhvervsøkonomi på Aarhus universitet. Nyt job

Birthe Kamstrup

Norriq Danmark A/S