Nu skal du kramme elefantlort på nyt økosite

Med social platform på nettet vil Firmhugger.com hjælpe politisk bevidste forbrugere og firmaer.

Artikel top billede

Esben Larsen (tv) og Karsten Bjerring Olsen står bag Firmhugger.com.

Du skal lære et nyt ord i dag. Firmhugger.

En kæk parafrase på de miljøforkæmpende "treehuggers".

Esben Larsen har startet Firmhugger.com sammen med Karsten Bjerring Olsen.

Hvad er Firmhugger?

"Kort sagt skal Firmhugger gøre det lettere at være grøn forbruger. Men vi henvender os til to målgrupper. For det første vil vi gøre det lettere for forbrugere at finde grønne, bæredygtige og etisk forsvarlige produkter og firmaer. Men vi vil også skabe en platform, hvor de grønne virksomheder kan komme i kontakte med deres forbrugere," forklarer Esben Larsen.

"Forbrugere har allerede en magt, som de kan udøve via de ting, de køber. Vi vil gøre det lettere for dem at udøve den magt," siger Esben Larsen.

Sådan fungerer detPå Firmhugger kan man indsende sine favoritprodukter eller firmaer, der sælger økologiske eller bæredygtige produkter, eller som på anden måde tager hensyn til miljøet, samfundsforhold og lignende ting i produktionen.

Andre kan så stemme og kommentere de indsendte firmaer og produkter. Altså en slags crowdsourcing af udvælgelsen af de mest samfundsbevidste firmaer.

Nogle af dem, der allerede optræder i databasen, er te-producenten Adagio, der sælger fairtrade te, danske Bakura, der sælger computertasker lavet af gamle gummislanger, og ad den vej samler penge til et afrikansk hospital, samt firmaet PooPooPaper, dre producerer papirprodukter af dyreafføring.

"Der er mange forbrugere, som kender rigtig meget til det her marked, men det er svært for mange at gennemskue markedet. Det kan godt være, at der findes en kaffebonde i Sydamerika, der producerer kaffe under gode forhold og betaler sine arbejdere gode lønninger. Men han kan være svær at finde. Vi har talt med særligt de små grønne virksomheder. De har tit små eller ikke-eksisterende markedsføringsbudgetter, så de har svært ved at bryde igennem. Det kan vi hjælpe dem med," siger Esben Larsen.

Men et firma kan jo godt producere under acceptable forhold men samtidig have en kritisabel markedsførings-etik. Smider I dem ud?

"Vi er ikke i en position, hvor vi kan bedømme, hvad der er godt eller skidt. Vi skal skabe et community og sætte nogle rammer. Ligesom Wikipedia håber vi, at kvalitet hele tiden bliver bedre og bedre i kraft af massernes viden. Hvis et firma tilføjer sig selv, og der er nogen, der ved, at de rent faktisk bruger børnearbejde og har børn til at arbejde i 70 timer om ugen, så bliver det opdaget og reguleret på den måde," siger Esben Larsen.

Men fokus skal være på de "gode" virksomheder. Firmhugger skal ikke være en gabestok for de "dårlige" firmaer.

"Det er irrelevant at kende de dårlige firmaer. Man skal jo bare handle hos de gode. Så viser man sin magt på den måde," mener Firmhuggers medstifter.

Data gør forbrugere klogere

En af bagtankerne med Firmhugger er, at forbrugere skal have mere information om deres forbrug - og mere viden om de konsekvenser, det har.

"Et centralt element er at skabe gennemsigtighed i folks forbrug. Som forbruger bliver man hurtigt afkoblet fra de konsekvenser, som ens forbrug har. Man ser ikke de sweatshops, som har produceret tøjet, for sig, når man handler ind nede i H&M," forklarer Esben Larsen.

Derfor bliver Firmhugger også snart kombineret med de to stifteres andet hobbyprojekt Amiiko. En visualiseringstjeneste, der forsøger at give et grafisk indtryk af vores forbrugerkultur.

"På den måde håber vi, at brugerne i højere grad kan se fordelene ved at støtte de enkelte firmaer. De kan se, hvilken forskel de gør og at deres valg faktisk har en virkning," siger Esben Larsen.

Firmhugger er et hobbyprojekt, der langsomt skal vokse sig større.

"Vi regner ikke med, at vi kan tjene penge på Firmhugger lige foreløbig, men vi er ikke en non-profit organisation. Men indtjeningen ligger et godt stykke ude i fremtiden. Hovedideen er, at vi kan ende med at blive et godt sted for de grønne firmaer at markedsføre sig, fordi vi har fat i de rette forbrugere," håber Esben Larsen.

Firmhugger er stadig i lukket beta og forventer først at lukke alle ind om et halvt år, men du kan søge om beta-adgang her.

Læses lige nu
    Computerworld Events

    Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

    Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
    Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
    Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
    Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

    Digital transformation | København Ø

    Analytics, BI og AI

    Integrer data på tværs af systemer og skab en intelligent dataplatform. Lær hvordan du opfylder krav, styrker governance og udnytter AI til valide analyser. Få konkrete løsninger, der gør din data til forretningens stærkeste aktiv. Se programmet...

    Andre events | København Ø

    People Tech 2025 – hvor HR møder IT

    Deltag og oplev, hvordan People Tech 2025 kan gøre HR til en nøglespiller i fremtidens forretningsstrategi.

    Infrastruktur | Frederiksberg

    Roundtable: Hybrid og cloud – sikre og strategiske it-valg i en ustabil verden

    Eksklusive danske digitale ledere mødes til rundbordssamtale om balancen mellem fart, sikkerhed og compliance. Hør hvordan CIO’er bygger robuste hybrid cloud-strategier, der skaber reel forretningsværdi og styrker modstandskraften.

    Se alle vores events inden for it

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Ahmed Yasin Mohammed Hassan som Data & AI Consultant. Han kommer fra en stilling som selvstændig gennem de seneste 3 år. Han er uddannet cand. merc. i Business Intelligence fra Aarhus Universitet. Nyt job

    Ahmed Yasin Mohammed Hassan

    Norriq Danmark A/S

    Sentia har pr. 1. oktober 2025 ansat Morten Jørgensen som Chief Commercial Officer. Han skal især beskæftige sig med udbygning af Sentias markedsposition og forretningsområder med det overordnede ansvar for den kommercielle organisation. Han kommer fra en stilling som Forretningsdirektør hos Emagine. Nyt job
    VisionBird har pr. 1. november 2025 ansat Kelly Lyng Ludvigsen, 38 år,  som Seniorrådgiver. Hun skal især beskæftige sig med Rådgivning og undervisning i Contract Management. Hun kommer fra en stilling som Contract Manager hos Novo Nordisk. Hun er uddannet Cand. jur. og BS fra CBS. Hun har tidligere beskæftiget sig med Contract Management i flere roller i både det private, offentlige og som konsulent. Nyt job

    Kelly Lyng Luvigsen

    VisionBird