Så meget skal du betale for batteriskift i den nye retina-MacBook

Glem alt om at skifte batteriet selv.

I sidste uge kom iFixit med en klar advarsel mod den nye MacBook med retina-skærm. Hos iFixit har man aldrig set en computer, der er så svær at reparere og opgradere. Apple har brugt masser af lim og særlige skruer, som gør det meget vanskeligt at åbne computeren, og det er hverken muligt at opgradere hukommelsen eller udskifte batteriet selv.

Batteriet har dog en begrænset levetid og det kan trods alt blive nødvendigt at skifte det. Det kan man også få Apple til - men det koster. Denne nye pristabel viser, hvor meget det koster at få skiftet batteriet uden for garantiperioden og uden den betalingspligtige AppleCare Protection Plan.

I en normal MacBook Pro med 13- eller 15-tommers skærm koster det 129 euro at få batteriet skiftet hos Apple. Men i retina-Mac'en ligger prisen på hele 199 euro. Det er altså 54 pct. mere.

Prisforskellen skyldes sandsynligvis, at Apple har limet batteriet fast, og dermed er det altså svært at skifte.

I denne tabel man kan se, hvor længe batterierne i de forskellige MacBook-modeller holder. I de gamle modeller kunne batteriet kun klare 300 opladninger, mens de nye batterier er normeret til 1.000 opladninger. Når denne grænse er nået, bør man skifte batteriet, lyder anbefalingen.

I sin analyse af den nye computer kommer iFixit med en række kritikpunkter. På en skala fra 1 til 10, hvor 10 er det nemmeste at reparere, kan den nye MacBook ikke score mere end 1.

Hvis man alligevel har held til at få adgang til maskinens indre, bliver man formentlig skuffet. Ligesom i MacBook Air er RAM-modulerne loddet fast til bundkortet, så glem alt om at opgradere med yderligere hukommelse.

Det er heller ikke uden videre muligt at opgradere SSD'en, selv om iFixit udtrykker forhåbning om, at man måske finder en smutvej her.

Den meget omtalte retina-skærm bruger en helt ny konstruktion, hvor der overhovedet ikke er beskyttende glas, og det kan betyde, at det kan blive meget dyrt, hvis der kommer en skade på displayet. I værste fald kan man risikere, at hele computeren skal kasseres.

Kritikken af Apple bliver uddybet i denne Wired-artikel, som konstaterer, at det er forbrugerne, som i sidste ende skal stemme med deres pengepung.

"Indtil nu har vi stemt på hardware, der er tyndere i stedet for at være nem at opgradere. Men vi bliver nødt til at trække en streg i sandet et sted. Vores købsbeslutninger fortæller Apple, at vi er tilfredse med at købe computere med en begrænset levetid. Når vi vælger en kortlivet laptop i stedet for en robust model som er en kvart tomme tykkere, hvad siger det så om vores værdier?" spørger iFixit-chefen Kyle Wiens.


Ytringer på debatten er afsenders eget ansvar - læs debatreglerne
Indlæser debat...


Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
IT Relation A/S
Outsourcing, hosting, decentral drift, servicedesk, konsulentydelser, salg og udleje af handelsvarer, udvikling af software.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
GDPR: Drift og dagligdag - effektive it-værktøjer

Du har nu (forhåbentligt) styr på virksomhedens dataflow i forhold til GDPR. På dette seminar bliver du præsenteret for en række af de mest effektive it-værktøjer til håndtering af persondata, så I lever op til GDPR: Inklusive varsling, samtykke, lagring, overblik, dokumentation og sletning.

21. februar 2019 | Læs mere


Få styr på det rigtige setup: Skal du vælge on prem eller cloud? Eller en kombination?

Mange virksomheder har i årevis opbevaret og håndteret deres data i egne datacentre, men med cloud computing er tingene for alvor i opbrud. På dette event bliver du klogere på de muligheder, som du har for at designe en hybrid cloud-infrastruktur, der kombinerer on-premise og forskellige cloud-former på bedst mulig måde for netop din forretning.

26. februar 2019 | Læs mere


Predictive business analytics - Brug AI og Machine learning til at forstå og forudsige dine kunders adfærd

Machine Learning og kunstig intelligens er ikke længere bare hype. Det er et værktøj, der for eksempel kan hjælpe dig med at give dine kunder individualiserede og relevante tilbud – og dermed øge både salg og kundetilfredshed. Data om dine kunder og deres adfærd er en uundværlig ressource i salgsarbejdet. Uden indsigt og kendskab til kunderne, er det en hovedløs jagt at skabe mersalg og styrke kundeloyaliteten. Machine Learning hjælper dig og dit salgspersonale med at bruge alle disse data og med meget stor sikkerhed at forudsige kundens næste køb.

27. februar 2019 | Læs mere





Premium
It-rigmanden Stig Abildsøs nye selskab buldrer frem: Kaprer ansatte fra konkurrenter som Atea og Conscia
Interview: Stig Abildsø er efter salget af Axcess til Atea i 2014 tilbage i netværksbranchen med Wingmen Solutions, der allerede buldrer afsted økonomisk - men planerne stopper langt fra der. It-rigmanden har dog en mere passiv rolle denne gang. "Jeg har prøvet at være den første, der mødte på arbejde, og den sidste der gik hjem i rigtigt mange år. Det skal jeg ikke igen," lyder det.
CIO
Tech fra Toppen: Det har CIO Mads Madsbjerg Hansen fra FLSmidth lært af flere års global it-konsolidering
Tech fra Toppen: Flere års arbejde har betydet en reduktion i antallet af it-systemer hos FLSmidth. Men processen har ikke været uden overraskelser. Hør hvad CIO Mads Madsbjerg Hansen har lært af den omfattende og globale proces.
Job & Karriere
Toke Kruse: Jeg spår, at humankapital i 2019 erstattes af it-kapital
I 2019 vil vi se en kæmpe udskiftning af ressourcer, hvorunder de menneskelige processer overtages af software, der gør os mennesker hurtigere og mere effektive. Betyder det store fyringsrunder? Måske.
White paper
Er din Citrix monitorering klar til virtuelle Apps og desktops 7.x?
Citrix XenApp 6.5 nåede End-of-Life (EoL) d. 30. juni 2018 og det betyder at organisationer rundt i hele verden er ved at skifte til Citrix Virtual Apps og Desktops 7.x, som blev udgivet første gang i 2013. Der er siden tilføjet et hav af nye funktionaliteter og udvidelser. Hvis du og din virksomhed endnu ikke har opgraderet til den nye version, kan det kraftigt anbefales at I gør det, for at kunne drage fordel af alle de nye muligheder. I dette whitepaper gennemgår vil netop forskelle, nyheder og muligheder og ikke mindst de åbenlyse gevinster der ligger og venter ved at opgradere.