Microsoft planlægger rival til Spotify

En ny stor musiksatsning skal kombinere det bedste fra eksisterende tjenester som Spotify og iTunes.

Artikel top billede

Microsoft planlægger en meget omfattende Xbox musiktjeneste med Spotify-lignende streaming af sange og lagerfunktioner i stil med iTunes. Det skriver Bloomberg.

Microsoft forhandler i øjeblikket med flere af de store musikudgivere om de nødvendige rettigheder og forventer at være klar med den nye tjeneste senere på året, fortæller flere anonyme kilder til nyhedstjenesten.

Planen er at kombinere det bedste fra de eksisterende musiktjenester og bygge et digitalt produkt, hvor brugerne kan hente musik på mange forskellige måder - hvad enten det er som downloads eller streams.

Softwaregiganten har tidligere forsøgt sig med musiktjenesten Zune uden det store held. Nu bliver Zune lukket og kunderne flyttet over til Xbox Music.

Både EMI, Warner, Universal og Sony Music forhandler med Microsoft, men ingen af selskaberne har ønsket at kommentere planerne over for Bloomberg.  

Hos Xbox Music bliver der mulighed for at streame musik for et fast månedligt eller årligt beløb, ligesom hos Spotify, og man kan købe musik i en online-butik, ligesom det er muligt hos Apple's iTunes og Amazon.

Desuden er der planer om at tilbyde online-lagerplads til musik, hvor man kan placere hele sin musiksamling i skyen og så hente musikken med alle sine mobile enheder med Windows 8. Det kommer også til at koste et fast månedligt beløb.

Her bliver det så spændende at se, om Microsoft vælger en model ligesom iTunes Match, hvor man ikke behøver uploade musikken - de lokale musikfiler bliver automatisk matchet med den musik, der allerede er gemt i skyen.

Dermed kan brugerne spare en masse tid med upload af musik, men det kan gøre det sværere og dyrere at få de nødvendige rettigheder på plads og dermed forsinke udrulningen af den nye tjeneste.

Xbox Music blev annonceret den 4. juni, men Microsoft har ikke selv ønsket at fortælle om detaljerne.

Læses lige nu

    Event: Computerworld Cloud & AI Festival

    Digital transformation | Ballerup

    Med den eksplosive udvikling indenfor cloud & AI er behovet for at følge med og vidensdeling større end nogensinde før. Glæd dig til to dage, hvor du kan netværke med over 2.500 it-professionelle, møde mere end 60 leverandører og høre indlæg fra +90 talere. Vi sætter fokus på emner som AI; infrastruktur, compliance, sikkerhed og løsninger for både private og offentlige organisationer.

    16. & 17. september 2026 | Gratis deltagelse

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Ahmed Yasin Mohammed Hassan som Data & AI Consultant. Han kommer fra en stilling som selvstændig gennem de seneste 3 år. Han er uddannet cand. merc. i Business Intelligence fra Aarhus Universitet. Nyt job

    Ahmed Yasin Mohammed Hassan

    Norriq Danmark A/S

    IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Johan Léfelius som it-konsulent. Han skal især beskæftige sig med med support, drift og vedligeholdelse af kunders it-miljøer samt udvikling af sikre og stabile løsninger. Han kommer fra en stilling som kundeservicemedarbejder hos Telia Company Danmark A/S. Han er uddannet (under uddannelse) som datatekniker med speciale i infrastruktur. Han har tidligere beskæftiget sig med kundeservice, salg og teknisk support. Nyt job

    Johan Léfelius

    IT Confidence A/S

    IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Henrik Thøgersen som it-konsulent med fokus på salg. Han skal især beskæftige sig med rådgivende salg, account management og udvikling af kundeporteføljer på tværs af it-drift, sikkerhed og cloud-løsninger. Han kommer fra en stilling som freelancer i eget firma og client manager hos IT Relation og IT-Afdelingen A/S. Han er uddannet elektromekaniker. Han har tidligere beskæftiget sig med salg af it-løsninger, account management, it-drift og rådgivning samt undervisning og ledelse. Nyt job

    Henrik Thøgersen

    IT Confidence A/S

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil