Microsoft planlægger rival til Spotify

En ny stor musiksatsning skal kombinere det bedste fra eksisterende tjenester som Spotify og iTunes.

Artikel top billede

Microsoft planlægger en meget omfattende Xbox musiktjeneste med Spotify-lignende streaming af sange og lagerfunktioner i stil med iTunes. Det skriver Bloomberg.

Microsoft forhandler i øjeblikket med flere af de store musikudgivere om de nødvendige rettigheder og forventer at være klar med den nye tjeneste senere på året, fortæller flere anonyme kilder til nyhedstjenesten.

Planen er at kombinere det bedste fra de eksisterende musiktjenester og bygge et digitalt produkt, hvor brugerne kan hente musik på mange forskellige måder - hvad enten det er som downloads eller streams.

Softwaregiganten har tidligere forsøgt sig med musiktjenesten Zune uden det store held. Nu bliver Zune lukket og kunderne flyttet over til Xbox Music.

Både EMI, Warner, Universal og Sony Music forhandler med Microsoft, men ingen af selskaberne har ønsket at kommentere planerne over for Bloomberg.  

Hos Xbox Music bliver der mulighed for at streame musik for et fast månedligt eller årligt beløb, ligesom hos Spotify, og man kan købe musik i en online-butik, ligesom det er muligt hos Apple's iTunes og Amazon.

Desuden er der planer om at tilbyde online-lagerplads til musik, hvor man kan placere hele sin musiksamling i skyen og så hente musikken med alle sine mobile enheder med Windows 8. Det kommer også til at koste et fast månedligt beløb.

Her bliver det så spændende at se, om Microsoft vælger en model ligesom iTunes Match, hvor man ikke behøver uploade musikken - de lokale musikfiler bliver automatisk matchet med den musik, der allerede er gemt i skyen.

Dermed kan brugerne spare en masse tid med upload af musik, men det kan gøre det sværere og dyrere at få de nødvendige rettigheder på plads og dermed forsinke udrulningen af den nye tjeneste.

Xbox Music blev annonceret den 4. juni, men Microsoft har ikke selv ønsket at fortælle om detaljerne.

Computerworld Events

Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

Sikkerhed | København

Den digitale trussel er konstant, kompleks og stadigt stigende - også i den offentlige sektor

I dagens Danmark har vi indrettet os sådan, at alt kommunikation mellem det offentlige og borgerne foregår på forskellige digitale platforme, hvilket gør både borgerne og de offentlige institutioner skrøbelige overfor cyberkriminalitet. Samtidig...

Infrastruktur | Hellerup

Sikker, compliant og suveræn AI supercomputer

Oplev den danske vej til sikker og suveræn AI. Computerworld viser, hvordan Danish Center for AI gør high-performance computing sikkert, compliant og made in Denmark. Se hvordan danske virksomheder accelererer AI uden at gå på kompromis med...

Digital transformation | København Ø

Analytics, BI og AI

Integrer data på tværs af systemer og skab en intelligent dataplatform. Lær hvordan du opfylder krav, styrker governance og udnytter AI til valide analyser. Få konkrete løsninger, der gør din data til forretningens stærkeste aktiv. Se programmet...

Se alle vores events inden for it

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Niels Bjørndal Nygaard som Digital Product Lead. Han skal især beskæftige sig med designe og implementere effektive IT-løsninger. Han har tidligere beskæftiget sig med at være digital consultant og project Manager hos Peytz & Co. Nyt job

Niels Bjørndal Nygaard

Norriq Danmark A/S

Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Ahmed Yasin Mohammed Hassan som Data & AI Consultant. Han kommer fra en stilling som selvstændig gennem de seneste 3 år. Han er uddannet cand. merc. i Business Intelligence fra Aarhus Universitet. Nyt job

Ahmed Yasin Mohammed Hassan

Norriq Danmark A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

Søren Vindfelt Røn

Norriq Danmark A/S