Bilen skal selv ringe efter hjælp

Fra 2015 skal alle nye biler udstyres med eCall-systemet, der automatisk ringer efter hjælp ved trafikulykker.

Artikel top billede

Sidste år besluttede EU-kommissionen, at alle nye biler fra 2015 skal udstyres med det såkaldte eCall-system, der automatisk ringer efter hjælp, hvis der sker en ulykke. Nu har EU-parlamentet også stemt for at indføre systemet, og dermed skulle vejen være banet for, at alle nye biler snart selv kan alarmere 112-tjenesten.

Med eCall kan bilen selv ringe til alarmcentralen og oplyse om, hvor køretøjet befinder sig, selv når passagererne ikke ved eller ikke er i stand til at forklare, hvor de er.

EU forventer, at det vil kunne redde 2.500 liv om året og begrænse omfanget af personskader med 10 til 15 pct. Hvert år dør 40.000 mennesker på de europæiske veje, og yderligere 1,7 millioner mennesker kommer til skade.

Ifølge beregninger kan eCall give besparelser på op til 195 milliarder kroner i forbindelse med trafikulykker og trafikophobning, hvis alle 230 millioner biler på de europæiske veje udstyres med systemet.

Det anslås, at eCall-systemet koster under 750 kr. at installere pr. ny bil.

Blot 0,7 pct. af alle personbiler i EU er i øjeblikket udstyret med automatiske alarmopkalds­systemer, og antallet er kun svagt stigende.

EU-parlamentet slår fast, at det offentlige eCall-system bør være obligatorisk og gratis for alle bilister i Europa, uanset hvilken type bil de kører i.

Nu opfordres kommissionen til at fremlægge et færdigt lovforslag om, at EU-landene skal opdatere infrastrukturen for deres alarmberedskab, så de kan håndtere opkald fra eCall inden udgangen af 2015.

Betænkningen understreger, at eCall tjenesten ikke må anvendes til at overvåge en persons bevægelser eller bestemme hans eller hendes opholdssted, med mindre den pågældende person har været involveret i en ulykke.

Det nye eCall-system kan angiveligt ikke bruges til at spore køretøjer, fordi det er i "dvale" og ikke sender signaler, før det aktiveres i forbindelse med en ulykke.

Hos mobiloperatørernes organisation GSMA hilser man beslutningen velkommen. En beskrivelse af eCall-systemet kan ses her.

Læses lige nu
    Computerworld Events

    Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

    Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
    Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
    Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
    Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

    It-løsninger | København Ø

    Automatisering med Copilot & Agentic AI

    Høst viden og erfaringer fra andre om, hvordan Copilot og Agentic AI i praksis kan skabe værdi og fleksibilitet i din organisation.

    Sikkerhed | Online

    Erfaringer fra frontlinjen: Sådan ændrer trusselsbilledet sig

    Kort og fokuseret digitalt event: Erfaren frontkæmper fra den digitale sikkerhedsverden giver dig overblik og konkrete anbefalinger til det aktuelle trusselsbillede.

    Andre events | Valby

    CIO Challenges: Teknologi, transformation og ledelse der flytter forretningen

    Hvordan moderniseres en it-platform uden legacy? Hvordan skaber man nye AI‑ og cloud‑drevne forretningsmodeller – uden at miste medarbejdere eller brugere undervejs? På CIO Challenges 2025 får du hands‑on erfaringer fra fire danske CIO’er, der...

    Se alle vores events inden for it

    Navnenyt fra it-Danmark

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Jimmi Overgaard som Key Account Manager ved netIP's kontor i Viborg. Han kommer fra en stilling som Sales Executive hos Globalconnect A/S. Nyt job

    Jimmi Overgaard

    Netip A/S

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Peter Holst Ring Madsen som Systemkonsulent ved netIP's kontor i Holstebro. Han kommer fra en stilling som Team Lead hos Thise Mejeri. Nyt job
    Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Rasmus Stage Sørensen som Operations Director. Han kommer fra en stilling som Partner & Director, Delivery hos Impact Commerce. Han er uddannet kandidat it i communication and organization på Aarhus University. Han har tidligere beskæftiget sig med med at drive leveranceorganisationer. Nyt job

    Rasmus Stage Sørensen

    Norriq Danmark A/S

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Benjamin Terp som Supportkonsulent ved netIP's kontor i Odense. Han er uddannet IT-Supporter hos Kjaer Data. Nyt job

    Benjamin Terp

    Netip A/S