Hvor vigtig er kendis-faktoren for start-ups? Dette spørgsmål stiller New York Times i en artikel, som ser nærmere på de mange kendte personligheder der har kastet penge i nystartede it-firmaer. Det seneste eksempel er sangstjernen Justin Bieber, som har investeret i firmaet Stamped sammen med andre kendte som Ryan Seacrest og Ellen DeGeneres.
Stamped er en internet-tjeneste og mobil applikation, hvor man kan dele anmeldelser om alt fra bøger til film og musik. Det lyder måske ikke revolutionerende, men der er altså "star-power" bag firmaet.
Den mest omtalte celebrity-investor er nok skuespilleren Ashton Kutcher, som blandt andet har investeret i det tyske internet-firma Gidsy. Men der er mange andre. Både Lady Gaga og Leonardo DiCaprio har skudt penge i it-iværksættere. De har typisk ikke så meget erfaring med teknologi eller ledelse. Men de har masser af penge, og det er lige præcis det, som iværksættere har hårdt brug for.
De klassiske investeringsfirmaer som Andreessen Horowitz involverer sig dog typisk mere aktivt i virksomhedernes vækst og udvikling, men kendis-investorerne stiller deres navn til rådighed sammen med pengene - og det kan også være guld værd.
Det kan være meget svært at skille sig ud blandt de tusindvis af nystartede it-firmaer. Så hjælper det meget, hvis man har et kendt navn blandt sine investorer.
For Stamped betyder det, at alle Justin Bieber-fans kan hente applikationen og se hans favorit-restaurant i Los Angeles og andre ting, som anbefales af stjernen. Det er måske mere værd end de penge, han skyder i virksomheden.
Stjerner som Ashton Kutcher og Oprah har hjulpet Twitter med at udvikle sig til et massemedie - selv uden at investere penge i tjenesten. Twitter har nu et særligt hold, som tager sig af det, der kaldes "Very Important Twitterers".
De får hjælp til at oprette og administrere deres konto og bliver undervist i, hvordan de skal kommunikere på Twitter.
Internet-tjenester som Foursquare, SocialCam og Cinemegr.am har også gjort meget for at tiltrække kendte både som investorer og som brugere.
Men det kan også blive for meget. En analytiker med speciale i sociale medier siger til avisen, at de store horder af hysteriske teenagere som følger i kølvandet på kendisser som Bieber kan afskrække nogle brugere.
"Den slags kendisser kan skræmme early adopters, som netop ønsker at undgå mainstream-kulturen og store forsamlinger," siger analytikeren Jeremiah Owyang.