Der er kun gået lidt mere end et halvt år, siden ComON første gang omtalte det nye sociale netværk Pinterest, og indtil nu har man haft brug for en invitation for at blive medlem. Men nu har tjenesten åbnet for, at alle kan tilmelde sig uden invitation. Det skriver BBC.
Det kan virke underligt, at Pinterest har ventet så længe med at åbne for almindelige tilmeldinger. Men det har måske været en bevidst strategi for at gøre tjenesten mere interessant og eksklusiv.
"Det er set tidligere, at man skaber eksklusivitet, når man lancerer et nyt socialt netværk. Google+ har brugt det for at vække interesse hos almindelige brugere, som får lyst til at prøve det," siger Rob McNair fra mycleveragency.com.
Ligesom mange andre sociale netværk mangler Pinterest stadig at finde en fungerende forretningsmodel. Alligevel er det lykkedes at tiltrække investorer.
Tidligere i år kunne Pinterest afslutte en ny investeringsrunde, hvor den japanske e-handelsgigant Rakuten sammen med andre investorer har skudt 100 mio. dollar eller næsten 600 mio. kr. i selskabet. Dermed bliver den samlede værdiansættelse for Pinterest på ni milliarder kroner.
Blandt de eksisterende investorer er Andreessen Horowitz (med Netscape-stifteren Mark Andreessen som medejer), Bessemer Venture Partners og FirstMark Capital.
Billeder af møbler
Trafikken hos Pinterest er allerede så stor, at selskabet nu ligger som det tredjestørste sociale netværk. Kun Facebook og Twitter er større.
På Pinterest finder man især billeder af indretning, møbler, kunst og mad. De fleste af brugerne (60 pct.) er kvinder, og den største aldersgruppe (55 pct.) er mellem 25 og 44 år.
Pinterest kan bedst beskrives som "visuelle bogmærker". Det bruger et lille bookmarklet i browseren - ligesom Instapaper, Tumblr og Delicious - som gør det muligt at "pinne" billeder fra nettet på din væg.
Det geniale er, at Pinterest automatisk viser en oversigt med alle billeder på den pågældende side, når du klikker på "Pin It" knappen. Her kan du så vælge det ønskede billede, der bliver slået op på din væg.
Andre brugere kan så "repinne" billedet på deres væg og de billeder, som har fået flest "repins", bliver fremhævet på særlige temasider.
Det bliver typisk brugt til at samle billeder fra netbutikker med mode, møbler og andre ting, som brugerne har lyst til at købe. Hvis man f.eks. planlægger et bryllup, kan man hurtigt samle en liste med ting - og det forklarer måske også, hvorfor det især er unge kvinder, der bruger Pinterest.
Men det store problem for Pinterest er, at billeder kan blive "pinned" uden tilladelse fra rettigheds-haveren. Pinterest har derfor indført mulighed for, at websteder kan bruge en særlig HTML-kode til at blokere for "pinning" af deres billeder.