Slut med juridisk bavl og kryptiske betingelser på nettet

Du læser alligevel aldrig brugerbetingelser, vel?

Artikel top billede

Du skriver dig op som bruger på en ny tjeneste på nettet, og uden at blinke trykker du "Accepter betingelserne". Men har du læst de kilometer-lange betingelser igennem og sikret dig, at du ikke samtidig har overgivet Facebook eller Google retten til dit førstefødte barn?

Nej, det gør det færeste, og det er årsagen til en ny tjeneste med det humoristiske navn "Terms of Service - Didn't Read" (TOS;DR).

ToS;DR kan være løsningen på "den største løgn på internettet", som Techcrunch beskriver de lange snørklede betingelser, som sjældent bliver læst fra start til slut. Og hvis du vover dig ud i en gennemlæsning, så har almindelige mennesker svært ved at forstå, hvad juristerne rent faktisk mener.

TOS;DR vil simplificere jurasnakken og illustrere den via symboler, så almindelige forbrugere hurtigt kan danne sig et overblik.
 
Nederst kan du se et eksempel på, hvordan Googles brugerbetingelser gør sig ud hos TOS;DR.

Fra skidt til godt

Arbejdet med at synliggøre firmaernes betingelser på en nem metode udføres af brugerne på TOS;DR. Tjenesten har kun været i gang i to måneder, så det er småt med indspark.

Ud over korte beskrivelser af tjenesternes betingelser er der også en graduering fra A til E, hvor A er den bedste karakter - og E den værste.

I øjeblikket er den anonyme søgemaskine DuckDuckGo.com en af de eneste med en topkarakter, fordi den ikke tracker sine brugeres adfærd på samme måde som Google.

Fototjenesten TwitPic får derimod en skidt karakter på E. Primært fordi tjenesten forbeholder sig retten til at sælge brugernes billeder videre uden at give brugerne en del af kagen.

TOS;DR er delvist inspireret af Creative Commons, der også er et forsøg på at lave juridiske betingelser, som kan læses og forstås af almindelige mennesker.

Folkene bag initiativet forklarer, at deres hensigt er at gøre brugere mere bekendte med alle de vilkår, som de mere eller mindre ubevidst siger ja til. På længere sigt håber folkene at kunne bruge TOS;DR til at presse firmaer til at lave mere retfærdige brugerbetingelser.

Computerworld Events

Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

Sikkerhed | København

Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - København

Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem to spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i København 20. januar.

Andre events | København

Executive Conversations: Fra hype til afkast – her er vinderne af AI-ræset

Få et klart overblik over AI’s reelle effekt i danske virksomheder. Arrangementet giver unge talenter og ambitiøse medarbejdere viden, der løfter karrieren, skærper beslutninger og gør dig klar til at præge den digitale udvikling. Læs mere og...

Sikkerhed | Aarhus C

Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - Aarhus

Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem tre spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i Aarhus 22. januar.

Se alle vores events inden for it

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Niels Bjørndal Nygaard som Digital Product Lead. Han skal især beskæftige sig med designe og implementere effektive IT-løsninger. Han har tidligere beskæftiget sig med at være digital consultant og project Manager hos Peytz & Co. Nyt job

Niels Bjørndal Nygaard

Norriq Danmark A/S

Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

Søren Vindfelt Røn

Norriq Danmark A/S