Dansk spil hentet tre millioner gange på 10 dage

Det gratis spil Chasing Yello blæser til tops i App Store.

Artikel top billede

En rædselsslagen lille orange fisk er hovedpersonen i et mobilt spil, der i øjeblikket tiltrækker sig meget opmærksomhed.

Danske Tactile Entertainmant har sluppet fisken og spillet Chasing Yello fri. På blot ti dage er det hentet tre millioner gange - og ligger øverst i den danske del af Apples butik. Spillet er reklame-finanseret og ligger gratis i App Store. 


Spillet følger læren fra Angry Birds: Det skal være let at komme i gang med. Men svært at mestre.

Spilteknisk læner det sig op af spillet Temple Runner og Subway Surfers fra danske Sybo og Kiloo, hvor det handler om at kontrollere en fremadstormende hovedperson med svirp og swipes på de berøringsfølsomme skærme.

"Vi har efterhånden lavet en del spil og begynder at forstå markedet mere indgående. Hemmeligheden er dels at lave noget, som er ekstremt tilgængeligt og let at lære, altså tager brugeren i hånden, så alle kan følge med. Dels at have den dybde i gameplayet, som gør, at mere hardcore spillere også får noget ud af spillet," udtaler Asbjørn Søndergård, adm. direktør, Tactile Entertainment.

"Skjulte reklamer"

Hvis spil til mobiltelefoner og tablets skal blive succeser, skal de hurtigt stige til tops på "salgslisterne". Både for at få udbredelse og for at få annoncemodellen til at give indtægter.

"Reklamer er en stærk omsætnings-driver, og bruges de rigtigt, kan de sagtens bidrage positivt til et bæredygtigt produkt, så man stadig har en god spiloplevelse og samtidig er nået ud til et større publikum," mener Asbjørn Søndergård.

"Det vigtigste i denne proces har været, at reklamerne ikke må blokere for en god spiloplevelse. Vi er jo selv først og fremmest gamers, og det er vigtigt for os ikke at gå på kompromis med produktet, samtidig med at vi gerne vil nå ud til så bredt et publikum som muligt," udtaler Morten Svendsen, der er kreativ direktør hos Tactile Entertainment.

Københavnske Tactile Entertainment har udviklet spil siden 2009, primært til smartphones og tablets. Blandt andet Pigs in Trees, Pirates vs. Ninjas vs. Zombies vs. Pandas og Saving Yello. Førstnævnte gav en pris ved Danish Game Awards.

Computerworld Events

Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

Sikkerhed | København

Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - København

Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem to spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i København 20. januar.

Andre events | København

Executive Conversations: Fra hype til afkast – her er vinderne af AI-ræset

Få et klart overblik over AI’s reelle effekt i danske virksomheder. Arrangementet giver unge talenter og ambitiøse medarbejdere viden, der løfter karrieren, skærper beslutninger og gør dig klar til at præge den digitale udvikling. Læs mere og...

Sikkerhed | Aarhus C

Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - Aarhus

Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem tre spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i Aarhus 22. januar.

Se alle vores events inden for it

Navnenyt fra it-Danmark

Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil

Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Rasmus Stage Sørensen som Operations Director. Han kommer fra en stilling som Partner & Director, Delivery hos Impact Commerce. Han er uddannet kandidat it i communication and organization på Aarhus University. Han har tidligere beskæftiget sig med med at drive leveranceorganisationer. Nyt job

Rasmus Stage Sørensen

Norriq Danmark A/S

Netip A/S har pr. 1. november 2025 ansat Christian Homann som Projektleder ved netIP's kontor i Thisted. Han kommer fra en stilling som Digitaliseringschef hos EUC Nordvest. Han er uddannet med en Cand.it og har en del års erfaring med projektledelse. Nyt job

Christian Homann

Netip A/S

Netip A/S har pr. 1. november 2025 ansat Laura Bøjer som Consultant, GRC & Cybersecurity på afd. Thisted. Hun kommer fra en stilling som Assistant Consultant hos PwC i Hellerup. Hun er uddannet med en kandidat i Business Administration & Information System på Copenhagen Business School. Nyt job

Laura Bøjer

Netip A/S