Derfor dør erhvervs-giganter af alderdom

Ingen gider høre om virksomhedens 100-årige historie. I den digitale verden er spillereglerne ændret.

Artikel top billede

I gamle dage var det et hædersmærke, når et selskab kunne reklamere med, at det havde eksisteret i flere årtier eller måske ligefrem århundreder. Et skilt med "stiftet i 1892" signalerer stabilitet, troværdighed og traditioner. Men sådan er det ikke længere.

"Is technology killing the lure of company heritage?" spørger BBC i en artikel, der bruger Instagram og Kodak som eksempler på, at gamle hæderkronede virksomheder ikke nødvendigvis klarer sig godt i internet-alderen.

Instagram har ikke noget stolt skilt over døren, der fortæller, hvor gammelt firmaet er - inden 2010 var der slet ikke nogen dør. Men i løbet af de to år efter sin start er firmaet vokset fra ingenting til en værdi på mere end seks milliarder kroner, som er den pris, Facebook har betalt for selskabet i år.

Så er situationen anderledes hos Kodak, der lige netop har eksisteret siden 1892. Kodak er en pioner inden for fotografiet og har både opfundet det håndholdte fotoapparat og det digitale kamera.

Men i denne måned blev selskabets patenter på digitale fototeknologier solgt til den højestbydende for at skrabe penge sammen efter Kodaks konkurs i USA.

Kodak har ganske enkelt bevæget sig for langsomt. Så hjalp det heller, at selskabets historie går 120 år tilbage. Måske tværtimod.

"Forandringerne sker så hurtigt i dag, at et års forandringer svarer til to årtier for 100 år siden. Vi lever i en tidsalder, hvor du kan opbygge og ødelægge et omdømme i løbet af 24 timer," siger chefkonsulent Ashley Unwin fra PriceWaterhouseCoopers.

Kunderne er troløse og leder konstant efter det bedste produkt, og så er de ligeglade med, om firmaet har eksisteret i 5 eller 50 år. En virksomhed kan hurtigt komme til at virke støvet, hvis man reklamerer med sine lange traditioner.

"Et langt liv er ikke en del af missionsbeskrivelsen. Det handler ikke om arv, eller hvor længe et selskab har eksisteret. Det handler om, hvad de gør lige nu," siger Lisa Malyon fra pr-firmaet Sense Communication.

Så er det næsten ironisk, at Instagram netop bygger sin store succes på filtre, som får dine digitale billeder til at ligne noget, der er taget med et gammelt fotoapparat. Nostalgi findes også i den digitale tidsalder.

Annonceindlæg fra Deloitte

Danske CIO’ers evner i strategi og eksekvering er afgørende for succes med generativ AI

Ny rapport varsler risiko for, at vi i Norden sakker bagud på teknologier med de mest markante potentialer. CIO’erne bliver afgørende for succes.

Navnenyt fra it-Danmark

Enterprise Rent-A-Car har pr. 1. september 2025 ansat Christian Kamper Garst som Senior Key Account Manager. Han skal især beskæftige sig med at vinde markedsandele i hele Norden som led i en storstilet turnaround-strategi. Han kommer fra en stilling som Salgsdirektør hos Brøchner Hotels. Nyt job

Christian Kamper Garst

Enterprise Rent-A-Car

Netip A/S har pr. 1. november 2025 ansat Kristian Kveiborg Yde som BI-konsulent ved netIP's kontor i Thisted. Han er uddannet med en Cand.merc. i økonomistyring. Nyt job
Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Thea Scheuer Gregersen som Finace accountant. Hun skal især beskæftige sig med håndteringer af bl.a. bogføring og finansiel rapportering på tværs af selskaberne. Hun er uddannet Bachelor´s degree i Business Administration & Economics og en Master of Sustainable Business degree. Nyt job

Thea Scheuer Gregersen

Norriq Danmark A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Alexander Bendix som Consultant. Han skal især beskæftige sig med tilføre nye, friske perspektiver og værdifuld viden til NORRIQS Data & AI-afdeling. Nyt job

Alexander Bendix

Norriq Danmark A/S