Sådan kan teleselskaber stjæle kunderne tilbage fra Skype

Danske Vopium neddrosler privat eventyr og går i seng med store teleselskaber.

Det danske iværksætterfirma Vopium laver et lille program til mobiltelefoner, der kan skære kraftigt ned på prisen på især udlandsopkald. En smart idé der dog har vist sig svær at gøre til en guldrandet forretning. Derfor skifter Vopium kurs.

Firmaer har nu indgået en aftale, der smelter Vopiums produkt ind i det store teleselskab T-mobile i England. Og flere teleselskaber kommer senere, siger stifter Tanveer Sharif til ComON.

Alliancen skal ses som teleselskabernes mulighed for at kapre lidt af den trafik tilbage, som de har mistet til tjenester som Skype, Viber og andre voip- og besked-programmer på mobiltelefonen.

"Man kan kalde det et angreb tilbage på de gratis tjenester. Teleselskaberne kan konstatere, at de taber trafik til tjenester som Skype og iMessage, og hvis de tjenester giver kunderne noget, som de gerne vil have, så må teleselskaberne gøre noget lignende. Og det bedste de kan gøre, er at gøre tingene nemmere for deres kunder," siger Tanveer Sharif.

Den samme app - ude og hjemme
Helt konkret kan mobilselskabet lade sine kunder hente app'en CleverConnect, der er en white label-løsning af Vopium. Her kan de skrive tekstbeskeder og ringe gratis til andre brugere af app'en. Når de ringer til udlandet, sendes opkaldet via Vopiums almindelige system over nettet til nedsatte priser. For eksempel 50 øre i minuttet fra England til Danmark.

Men hvorfor skal jeg hente endnu en app, hvis jeg allerede er glad for for eksempel Skype?

"Men hvorfor vælge en internet-spiller, når du kan få den samme tjeneste på dit operatørs net hele tiden? Forestil dig, at du er på ferie på den anden side af kloden, så skal du ikke bekymre dig om platformen. Hvis du er på Wi-Fi, går opkaldet via app'en - ellers kan du ringe for lave takster - og den store forskel ligger i, at betalingen automatisk går over din telefonregning," siger Tanveer Sharif.

"På trods af at Skype har mange hundrede millioner brugere, så er der kun cirka otte millioner Skype-kunder, der betaler. Det er svært at få folk til at betale for apps og svært at få dem til at betale for tjenester inde i apps," siger Tanveer Sharif.

CleverConnect kan også bruges af T-Mobile som markedsføring. I takt med at folk lukkes ind på tjenesten, kan de tilføje tre vilkårlige venner - også personer der ikke er kunder hos T-Mobile - som de taler gratis med.

Læs mere om CleverConnect.

Vi har erfaringen
Vopium driver backend, billing, callcentre og så videre. Det eneste en partner behøver at levere er markedsføring og kundebasen.

Vopiums egen tjeneste lever videre, som man kender det. Men samarbejdet med teleselskaber bliver et fokusområde for Vopium.

"Det dyreste for os har klart været marketing. Og vores onlinemarkedsføring har ikke givet den skalering, som vi har forventet. Som opstartfirma skal man både opbygge en brugerbase, fokusere på sin teknologi  og marketing. Og man ser ofte folk knække nakken, fordi de vil være til alle ting. Vi har et rigtig godt produkt, som vi har finjusteret siden 2006, og det er den erfaring, vi nu kan dele med operatorer," siger Tanveer Sharif.

Vopium blev stiftet i 2006 og har fået venturekapital fra flere sider. Blandt andet fra en stor indisk investor, der lagde 100 millioner kroner i 2010.


Ytringer på debatten er afsenders eget ansvar - læs debatreglerne
Indlæser debat...


Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
ED-Data A/S
Salg af hard- og software.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Microsofts løsninger: Mod den store digitale transformation

Vi er for fuld fart i gang med den store digitale transformation, der med smarte it-systemer kommer til at ændre en meget stor del af vores processer, produktion og måde at arbejde på. På denne konference vil du kunne høre om de seneste bud på it-systemer, der i Microsoft-universet understøtter kursen mod den digitale transformation og smart it-udnyttelse.

28. februar 2017 | Læs mere


Bliv klar til EU's persondataforordning: It-opgaver, ansvar og teknologiske muligheder

EU's persondataforordning træder i kraft 25. maj 2018, og det er en stor opgave at få gjort it-setuppet i organisationerne klar. Få overblik over regler og konsekvenser for it-afdelingen og virksomhedens it-ansvarlige, samt indblik i en stribe teknologier, der kan hjælpe til at efterleve kravene.

01. marts 2017 | Læs mere


Bliv klar til EU's persondataforordning: It-opgaver, ansvar og teknologiske muligheder

EU's persondataforordning træder i kraft 25. maj 2018, og det er en stor opgave at få gjort it-setuppet i organisationerne klar. Få overblik over regler og konsekvenser for it-afdelingen og virksomhedens it-ansvarlige, samt indblik i en stribe teknologier, der kan hjælpe til at efterleve kravene.

08. marts 2017 | Læs mere





CIO
It-chef i dybet: "Hele vores it-infrastruktur er jo bygget op fra bunden, og alt - inklusive mig selv - forsvinder jo, når vi er færdige i 2018"
Interview: Martin Lauritsen er it-chef på Metro-byggeriet i København, hvor han skal holde internettet i gang og industrispioner ude af 22 byggepladser i hovedstaden. Det er noget af en opgave.
Comon
Sådan installerer du Googles bil-system, Android Auto, på din smartphone
Android Auto har indtil nu krævet en bil med indbygget computer med touchskærm for at kunne fungere. Nu kan du installere systemet på din Android-telefon og benytte den som bil-computer og navigations-system. Se her, hvordan du gør.
Channelworld
Tidligere Atea-boss Claus Hougesen er færdig som direktør i 3A-it: Her er årsagen
Claus Hougesen er stoppet som administrerende direktør for 3A-it og har i stedet overladt posten til Preben Jensen, der ligeledes har en fortid hos Atea.
White paper
Sådan overvinder man de 5 største udfordringer ved application recovery.
Få svar på hvordan man løser de 5 største udfordringer ved application recovery