Dansk teknik bag HBO's online-tv

Det bliver ikke HBO's egen Go-løsning, der åbnes op for i firmaets online-sats i næste måned. I stedet skal en præmieret danskudviklet streaming-teknologi drive amerikanernes erobring af det nordiske tv- og film-univers.

Artikel top billede

Nye detaljer om HBO's satsning på online-tv i Norden kommer gradvist frem i lyset. Ved lanceringen i sidste uge kunne den amerikanske tv-gigant bekræfte, at danskere, svenskere, nordmænd og finner fra næste måned kan få langt billigere adgang til Game of Thrones og lignende tv-serier, end hvad der er i muligt i andre dele af verden, inklusive HBOs hjemland USA.

Mens amerikanere skal have en relativt bekostelig kabel-tv-pakke for at få adgang til internet-versionen med HBO's indhold, kan man herhjemme nøjes med internet-versionen til cirka 75 kroner om måneden.

HBO's indhold vil kunne streames på en lang række forskellige platorme lige fra iPads til Xboxe, smartphones og naturligvis pc'er.

Hidtil har HBO kun fortalt, at den nordiske satsning skete i samarbejde med et svensk firma ved navn Parcifal AB. Nu kommer det frem, at HBO faktisk baserer deres store streaming satsning på dansk teknologi.

Det er nemlig firmaet Qbrick, det tidligere Arkena, der har leveret streamingmodellen bag HBO-Nordic.

Qbrick, der blev dannet ved en fusion mellem danske Arkena og tre andre nordiske selskaber i 2010, skal stå for hele den tekniske platform bag HBO Nordic. Firmaet er i dag fransk ejet.

"Vi har selvfølgelig vidst det noget tid, men har gået stille med dørene, så det er ikke sådan, at vi først lige er begyndt. HBO Nordic har valgt sammen med os at bygge deres helt egen løsning og ikke udrulle HBO GO konceptet og platformen til det nordiske marked. Vi bygger med andre ord løsningen fra ende til anden til hele det skandinaviske marked," siger Mads Kaysen, der er chef for salg og marketing i Qbrick, hvorfra HBO Nordics streamingtjeneste udvikles.

Qbrick har tidligere udviklet Jyske Banks net-tv, der dagligt streamer nyheder til 400.000 kunder - en løsning, der er præmieret flere steder som bedste webtv-teknologi.

HBO Nordic forventer ifølge en pressemeddelelse, at cirka en million danskere er potentielle brugere af den internet-baserede løsning, som selskabet lancerer i midten af oktober.

Annonceindlæg fra SoftwareOne

Glem hypen: Her er tre steder hvor AI allerede leverer

Ifølge SoftwareOne ligger de reelle AI-gevinster gemt i områder af central betydning for forretningen.

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Birthe Kamstrup som Data & AI Consultant. Hun skal især beskæftige sig med at optimere datadrevne beslutningsprocesser til glæde for Norriq's kunder. Hun kommer fra en stilling som Teamlead/Senior Insight Specialist hos CompanYoung. Hun er uddannet i sociologi og har en bachelor i erhvervsøkonomi på Aarhus universitet. Nyt job

Birthe Kamstrup

Norriq Danmark A/S

Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Peter Holst Ring Madsen som Systemkonsulent ved netIP's kontor i Holstebro. Han kommer fra en stilling som Team Lead hos Thise Mejeri. Nyt job
Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Rasmus Stage Sørensen som Operations Director. Han kommer fra en stilling som Partner & Director, Delivery hos Impact Commerce. Han er uddannet kandidat it i communication and organization på Aarhus University. Han har tidligere beskæftiget sig med med at drive leveranceorganisationer. Nyt job

Rasmus Stage Sørensen

Norriq Danmark A/S

Sentia har pr. 1. oktober 2025 ansat Morten Jørgensen som Chief Commercial Officer. Han skal især beskæftige sig med udbygning af Sentias markedsposition og forretningsområder med det overordnede ansvar for den kommercielle organisation. Han kommer fra en stilling som Forretningsdirektør hos Emagine. Nyt job