I december sidste år fik American Airlines som det første flyselskab tilladelse fra den amerikanske Federal Aviation Administration (FAA) til at bruge iPads som håndbøger i cockpittet. Flyselskabet fik lov til at bruge iPads i alle flyvningens faser og uden at skulle medbringe de samme håndbøger på papir.
Det startede med et lille pilotprojekt på nogle få flyvninger, men nu skal det udvides til samtlige afgange. Det skriver CNET.
Tidligere har United Airlines og Continental Airlines anskaffet 11.000 iPads til flypersonalet, hvor en særlig app skal erstatte de tykke håndbøger. Dette kaldes for en Electronic Flight Bag.
Hver iPad skal erstatte omkring 20 kilo manualer, kort, tjeklister, logbøger, vejrudsigter og andet trykt materiale. Til sammenligning vejer iPad mindre end 700 gram.
Normalt har piloten mindst 12.000 siders materiale i sin taske. Det skal spare 16 millioner papirsider om året - og dertil kommer besparelsen på brændstof til flyet.
Men det amerikanske flytilsyn har tidligere krævet, at piloterne stadig skal medbringe deres papirhåndbøger i en testperiode. American Airlines er de første, der har fået tilladelse til at flyve uden bøgerne. Det sker efter en seks måneder lang test, hvor piloterne både har brugt iPads og trykte bøger.
Nu kan piloterne altså slippe for at skulle bladre sig gennem tusinder af sider for at finde navigationskort eller informationer om instrumenterne.
Det skal også forbedre flysikkerheden; piloterne kan hurtigere finde frem til de nødvendige informationer, og nye opdateringer kan hurtigt distribueres ud til piloterne. De skal også slæbe mindre i deres tasker og slipper for løse papirer i cockpittet.
American Airlines har regnet sig frem til, at man kan spare over 7 millioner kroner om året i brændstof ved at erstatte de tunge håndbøger med tablet-pc'er.
Fra denne måned er det alle piloter på Boeing 777 fly, der skal bruge tablets, og til næste år kommer så resten af flåden. Det er også slut med flere revisioner til de eksisterende papirhåndbøger og kort.
Indtil nu er det kun iPad, der er godkendt af FAA, men American Airlines understreger i en pressemeddelelse, at man vil evaluere andre tablet-pc'er, hvis de også får den nødvendige godkendelse.
Det er ikke kun piloterne, der skal bruge tablets. Kabinepersonalet skal også udstyres med tablet-pc'er, der f.eks. kan bruges til at hente informationer om passagerernes præferencer.