Du skal have besked når dine data lækkes

Klumme: Snart får du krav på at få besked, hvis dine data bliver mistet. Og det vil højne it-sikkerheden. Se her hvordan.

Artikel top billede

821 gange i løbet af et år mistede britiske myndigheder og virksomheder personfølsomme data om borgerne. Det er 10 gange så mange som for fem år siden.

Tallene fremgår af statistikker fra landets Information Commissioner's Office.

De bygger på information, som virksomheder og myndigheder selv er kommet med.

Dermed kan der have været flere sager, som blot ikke er blevet anmeldt.

Jeg ville gerne kende de reelle tal. Og det får jeg måske mulighed for i fremtiden.

Siden jeg begyndte som chef i Dk-Cert, har jeg slået til lyd for, at det skal være lovpligtigt at informere ofrene om det, når man har mistet data om dem.

Det gælder, hvad enten datatabet er sket hos en virksomhed, en myndighed eller fra en privat webtjeneste.

Sådan et krav kan føre til to væsentlige fordele for it-sikkerheden. Dem vender jeg tilbage til.

Nu kommer en EU-forordning til hjælp. Forordningen, der er på vej gennem EU-maskineriet, handler om beskyttelse af persondata.

Undgå misbrug

Ja, det lyder kedeligt. Men det er vigtigt.

Det handler nemlig om, hvordan data om dig og mig bliver behandlet.

Hvordan vi undgår, at virksomheder og myndigheder misbruger de data, vi giver dem adgang til.

Vi afleverer nemlig stadig flere oplysninger om os selv. Virksomheder som Facebook og Google har opbygget en hel forretning på at sælge viden om deres brugere.

Derfor er det uhyre vigtigt, at EU arbejder for at give os bedre beskyttelse mod misbrug og tab af vores egne data.

En af de nye regler går netop ud på, at alle der behandler persondata, bliver forpligtet til at oplyse om det, hvis de mister data.

Derfor er det en god beslutning

Hvis det er muligt, skal det ligefrem ske inden for et døgn efter, at det er opdaget.

Virksomheden eller myndigheden skal anmelde datatabet til den relevante myndighed.

Herefter skal også de berørte personer have besked.

Forslaget ventes førstebehandlet i Europa-Parlamentet til februar.

Krav indført i USA

I USA har flere stater indført krav om offentliggørelse af datatab.

Det er utvivlsomt en medvirkende årsag til, at vi i dag får kendskab til langt flere sager end tidligere.

En anden årsag kan være, at vi behandler flere data elektronisk og dermed også får flere sager, hvor data kommer i de forkerte hænder.

Åbenhed giver fordele

Jeg ser frem til, at EU-forslaget bliver indført.

Det vil medføre en langt større åbenhed om sikkerhedshændelser, end vi ser i dag.

Det ser jeg to store fordele ved.

For det første medfører kravet om åbenhed, at virksomheder og myndigheder får et større incitament til at beskytte data.

De ved, at hvis de begår fejl, skal de fortælle de berørte personer om det.

Det kan medføre, at de mister dem som kunder eller får dårlig omtale. Derfor vil de gøre mere for at undgå datatab.

For det andet åbner det for informationsudveksling: Når en organisation har været ude for at tabe data, offentliggør den det.

Det kan andre organisationer lære af: De kan høre om, hvad der er gået galt, og rette deres egne forholdsregler til.

Efterhånden vil en kultur af åbenhed medføre bedre it-sikkerhed. Og det vil gavne os alle.

Annonceindlæg fra Publicis Sapient

Order Management er hjertet i omnichannelstrategien

Publicis Sapient og IBM bygger globale, fleksible og skalerbare OMS-løsninger med fokus på kundeoplevelsen – og i Danmark er Pandora et skoleeksempel.

Navnenyt fra it-Danmark

Sentia har pr. 1. oktober 2025 ansat Morten Jørgensen som Chief Commercial Officer. Han skal især beskæftige sig med udbygning af Sentias markedsposition og forretningsområder med det overordnede ansvar for den kommercielle organisation. Han kommer fra en stilling som Forretningsdirektør hos Emagine. Nyt job
Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil

IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Johan Léfelius som it-konsulent. Han skal især beskæftige sig med med support, drift og vedligeholdelse af kunders it-miljøer samt udvikling af sikre og stabile løsninger. Han kommer fra en stilling som kundeservicemedarbejder hos Telia Company Danmark A/S. Han er uddannet (under uddannelse) som datatekniker med speciale i infrastruktur. Han har tidligere beskæftiget sig med kundeservice, salg og teknisk support. Nyt job

Johan Léfelius

IT Confidence A/S

Sebastian Rübner-Petersen, 32 år, Juniorkonsulent hos Gammelbys, er pr. 1. september 2025 forfremmet til Kommunikationskonsulent. Han skal fremover især beskæftige sig med Projektledelse, kommunikationsstrategier og implementering af AI. Forfremmelse