Du skal have besked når dine data lækkes

Klumme: Snart får du krav på at få besked, hvis dine data bliver mistet. Og det vil højne it-sikkerheden. Se her hvordan.

Artikel top billede

821 gange i løbet af et år mistede britiske myndigheder og virksomheder personfølsomme data om borgerne. Det er 10 gange så mange som for fem år siden.

Tallene fremgår af statistikker fra landets Information Commissioner's Office.

De bygger på information, som virksomheder og myndigheder selv er kommet med.

Dermed kan der have været flere sager, som blot ikke er blevet anmeldt.

Jeg ville gerne kende de reelle tal. Og det får jeg måske mulighed for i fremtiden.

Siden jeg begyndte som chef i Dk-Cert, har jeg slået til lyd for, at det skal være lovpligtigt at informere ofrene om det, når man har mistet data om dem.

Det gælder, hvad enten datatabet er sket hos en virksomhed, en myndighed eller fra en privat webtjeneste.

Sådan et krav kan føre til to væsentlige fordele for it-sikkerheden. Dem vender jeg tilbage til.

Nu kommer en EU-forordning til hjælp. Forordningen, der er på vej gennem EU-maskineriet, handler om beskyttelse af persondata.

Undgå misbrug

Ja, det lyder kedeligt. Men det er vigtigt.

Det handler nemlig om, hvordan data om dig og mig bliver behandlet.

Hvordan vi undgår, at virksomheder og myndigheder misbruger de data, vi giver dem adgang til.

Vi afleverer nemlig stadig flere oplysninger om os selv. Virksomheder som Facebook og Google har opbygget en hel forretning på at sælge viden om deres brugere.

Derfor er det uhyre vigtigt, at EU arbejder for at give os bedre beskyttelse mod misbrug og tab af vores egne data.

En af de nye regler går netop ud på, at alle der behandler persondata, bliver forpligtet til at oplyse om det, hvis de mister data.

Derfor er det en god beslutning

Hvis det er muligt, skal det ligefrem ske inden for et døgn efter, at det er opdaget.

Virksomheden eller myndigheden skal anmelde datatabet til den relevante myndighed.

Herefter skal også de berørte personer have besked.

Forslaget ventes førstebehandlet i Europa-Parlamentet til februar.

Krav indført i USA

I USA har flere stater indført krav om offentliggørelse af datatab.

Det er utvivlsomt en medvirkende årsag til, at vi i dag får kendskab til langt flere sager end tidligere.

En anden årsag kan være, at vi behandler flere data elektronisk og dermed også får flere sager, hvor data kommer i de forkerte hænder.

Åbenhed giver fordele

Jeg ser frem til, at EU-forslaget bliver indført.

Det vil medføre en langt større åbenhed om sikkerhedshændelser, end vi ser i dag.

Det ser jeg to store fordele ved.

For det første medfører kravet om åbenhed, at virksomheder og myndigheder får et større incitament til at beskytte data.

De ved, at hvis de begår fejl, skal de fortælle de berørte personer om det.

Det kan medføre, at de mister dem som kunder eller får dårlig omtale. Derfor vil de gøre mere for at undgå datatab.

For det andet åbner det for informationsudveksling: Når en organisation har været ude for at tabe data, offentliggør den det.

Det kan andre organisationer lære af: De kan høre om, hvad der er gået galt, og rette deres egne forholdsregler til.

Efterhånden vil en kultur af åbenhed medføre bedre it-sikkerhed. Og det vil gavne os alle.

KMD A/S

Projektleder

Københavnsområdet

Rambøll Management Consulting

Senior Software Engineer

Midtjylland

Netcompany A/S

IT Manager

Københavnsområdet

Annonceindlæg fra Conscia

Internettets smutveje er smarte – men hvad gør I for at sikre dem?

Det er fristende at spare tid med lækre internetapps og GenAI. Men pas på. Uautoriseret brug risikerer at underminere hele forretningsgevinsten.

Navnenyt fra it-Danmark

Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil

Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Morten Eskildsen som UX Lead. Han skal især beskæftige sig med styrke bureauets kompetencer inden for UX og digital strategi i konsulentteamet og arbejde på tværs af alle afdelinger. Han kommer fra en stilling som CDO, UX & Digital Strategy Consultant hos Zupa. Nyt job

Morten Eskildsen

Signifly

Norriq Danmark A/S har pr. 1. august 2025 ansat Mia Vang Petersen som Head of Marketing. Hun skal især beskæftige sig med at lede Norriqs marketingteam mod nye succeser. Hun kommer fra en stilling som Head of Marketing hos Columbus Danmark. Hun er uddannet Kandidat i Kommunikation fra Aalborg Universitet. Nyt job

Mia Vang Petersen

Norriq Danmark A/S