Har Apple kopieret schweizisk banegårds-ur?

De schweiziske statsbaner mener at Apple har stjålet designet til sit nye ur i iOS 6.

Artikel top billede

Apple har netop frigivet sit nye iOS 6, og en af de mange nyheder er en ur-app med indbygget vækkeur. Men Apple har muligvis kopieret designet hos de schweiziske statsbaner SBB. Det melder den schweiziske avis Tagesanzeiger.  

En hurtig sammenligning viser, at Apple-uret er næsten identisk med et berømt design fra 1944, som bliver brugt på de schweiziske banegårde. Schweiz er både kendt for sine pålidelige togdrift og for produktion af ure, så måske er det ikke så underligt, at Apple har hentet inspiration i Schweiz.

Men det kan blive dyrt. SBB har alle rettighederne til uret og vil nu forlange, at Apple skal betale licens for at bruge designet.

"Vi glæder os over, at Apple har brugt det schweiziske banegårds-ur. Det er et bevis på, at der er tale om et stykke værdifuldt design," siger SBB-talsmand Christian Ginsig til avisen.

Men han tilføjer, at SBB nu vil tage kontakt til Apple for at finde en løsning. Baneselskabet vil ikke acceptere, at Apple kopierer designet uden at betale.

Det berømte banegårds-ur bliver fremstillet af firmaet Mobatime, og man kan også købe et officielt armbåndsur med samme design fra Mondaine. Det unikke design kan kendes på den røde sekund-viser.

Apple er selv kendt for at beskytte sit design med næb og kløer - i 2009 blev den populære app-udvikler Tapbots tvunget til at ændre et ur-ikon, der lignede et ikon, som Apple bruger i sin telefon-app.

Samtidig har Apple anklaget konkurrenten Samsung for at have stjålet firmaets design - en kamp, der i øjeblikket bliver udkæmpet i retssale i flere lande.

Læses lige nu

    Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse

    Cyberdivisionen søger chef for Lokal It - Region Øst

    Københavnsområdet

    Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse

    AI Systemarkitekt til opbygning af Forsvarets nye IT-platform

    Nordjylland

    Netcompany A/S

    Microsoft Operations Engineer

    Nordjylland

    Navnenyt fra it-Danmark

    Enterprise Rent-A-Car har pr. 1. september 2025 ansat Christian Kamper Garst som Senior Key Account Manager. Han skal især beskæftige sig med at vinde markedsandele i hele Norden som led i en storstilet turnaround-strategi. Han kommer fra en stilling som Salgsdirektør hos Brøchner Hotels. Nyt job

    Christian Kamper Garst

    Enterprise Rent-A-Car

    IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Henrik Thøgersen som it-konsulent med fokus på salg. Han skal især beskæftige sig med rådgivende salg, account management og udvikling af kundeporteføljer på tværs af it-drift, sikkerhed og cloud-løsninger. Han kommer fra en stilling som freelancer i eget firma og client manager hos IT Relation og IT-Afdelingen A/S. Han er uddannet elektromekaniker. Han har tidligere beskæftiget sig med salg af it-løsninger, account management, it-drift og rådgivning samt undervisning og ledelse. Nyt job

    Henrik Thøgersen

    IT Confidence A/S

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil