Har Apple kopieret schweizisk banegårds-ur?

De schweiziske statsbaner mener at Apple har stjålet designet til sit nye ur i iOS 6.

Artikel top billede

Apple har netop frigivet sit nye iOS 6, og en af de mange nyheder er en ur-app med indbygget vækkeur. Men Apple har muligvis kopieret designet hos de schweiziske statsbaner SBB. Det melder den schweiziske avis Tagesanzeiger.  

En hurtig sammenligning viser, at Apple-uret er næsten identisk med et berømt design fra 1944, som bliver brugt på de schweiziske banegårde. Schweiz er både kendt for sine pålidelige togdrift og for produktion af ure, så måske er det ikke så underligt, at Apple har hentet inspiration i Schweiz.

Men det kan blive dyrt. SBB har alle rettighederne til uret og vil nu forlange, at Apple skal betale licens for at bruge designet.

"Vi glæder os over, at Apple har brugt det schweiziske banegårds-ur. Det er et bevis på, at der er tale om et stykke værdifuldt design," siger SBB-talsmand Christian Ginsig til avisen.

Men han tilføjer, at SBB nu vil tage kontakt til Apple for at finde en løsning. Baneselskabet vil ikke acceptere, at Apple kopierer designet uden at betale.

Det berømte banegårds-ur bliver fremstillet af firmaet Mobatime, og man kan også købe et officielt armbåndsur med samme design fra Mondaine. Det unikke design kan kendes på den røde sekund-viser.

Apple er selv kendt for at beskytte sit design med næb og kløer - i 2009 blev den populære app-udvikler Tapbots tvunget til at ændre et ur-ikon, der lignede et ikon, som Apple bruger i sin telefon-app.

Samtidig har Apple anklaget konkurrenten Samsung for at have stjålet firmaets design - en kamp, der i øjeblikket bliver udkæmpet i retssale i flere lande.

Epona A/S

Senior Developer

Sydjylland

Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse

Har du SAP-kendskab, og mod til at arbejde i Forsvarets Cyberdivision i Hvidovre?

Københavnsområdet

Politiets Efterretningstjeneste

Datacentertekniker til PET

Københavnsområdet

Annonceindlæg fra Salesforce

Sådan høster det offentlige værdi af AI-agenter

AI-agenter skaber allerede resultater i kommunal sammenhæng, men det kræver klare mål og viden om mulighederne for at få størst gevinst af indsatsen.

Navnenyt fra it-Danmark

Enterprise Rent-A-Car har pr. 1. september 2025 ansat Christian Kamper Garst som Senior Key Account Manager. Han skal især beskæftige sig med at vinde markedsandele i hele Norden som led i en storstilet turnaround-strategi. Han kommer fra en stilling som Salgsdirektør hos Brøchner Hotels. Nyt job

Christian Kamper Garst

Enterprise Rent-A-Car

Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Jimmi Overgaard som Key Account Manager ved netIP's kontor i Viborg. Han kommer fra en stilling som Sales Executive hos Globalconnect A/S. Nyt job

Jimmi Overgaard

Netip A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Katrine Køpke Rasmussen som Consultant. Hun skal især beskæftige sig med sikre vækst i NORRIQS kunders forretninger gennem hendes skarpe rapporteringer. Nyt job

Katrine Køpke Rasmussen

Norriq Danmark A/S

Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil