Nyt lagermedie kan holde i millioner af år

Hitachi udvikler evigt lagermedie af kvartsglas. Så nu kan du snart gemme dine data i flere hundrede millioner år.

Artikel top billede

Den japanske elektronik-producent Hitachi har udviklet en ny type datahukommelse, som skulle være i stand til at holde i flere hundrede millioner år. Hitachi bruger en lille plade med kvartsglas, der kan holde til ekstreme temperaturer og andre påvirkninger uden at blive slidt. Den binære kode gemmes som små punkter i pladen. De er kun synlige med et mikroskop.

"Mængden af data som bliver skabt hver dag er eksploderet, men når det gælder om at bevare det til kommende generationer, er vi ikke nødvendigvis kommet længere siden de dage, da tingene blev mejslet i sten," siger Hitachi-forsker Kazuyoshi Torii til nyhedsbureauet AFP.

Han tilføjer, at informationernes levetid faktisk er forkortet. De digitale medier, som findes i dag - optiske skiver og harddiske - holder kun i få årtier eller endnu kortere.

Desuden bliver det sværere at finde enheder, der kan læse de gamle medier, og det kan være næsten umuligt at få i den rette software, der kan tolke formaterne. Den digitale generation efterlader ikke nogen arv.

Hitachis nye teknologi gemmer koden inde i kvartsglasset, og det skulle være let for kommende generationer at udvikle den nødvendige software til at læse de gemte data.

Prototypen er på to kvadrat-centimeter, og den har en tykkelse på blot to millimeter. Selv flammer kan ikke beskadige pladen, som holder til en temperatur på 1.000 grader i mindst to timer uden den mindste skade. Den kan også tåle at blive smidt på havets bund.

"Vi mener, at dine data vil overleve, medmindre det hårde glas bliver knust," siger forskeren Takao Watanabe.

Den nuværende prototype har fire lag med prikker, som har plads til 40 MB per kvadrattomme, og det svarer omtrent til datatætheden på en musik-cd. Men det skulle være nemt at tilføje flere lag og dermed øge kapaciteten.

Hitachi forestiller sig, at myndigheder, museer og religiøse organisationer kunne være interesseret i "evigheds-lagring" af deres data.

Læses lige nu

    Annonceindlæg fra Conscia

    Internettets smutveje er smarte – men hvad gør I for at sikre dem?

    Det er fristende at spare tid med lækre internetapps og GenAI. Men pas på. Uautoriseret brug risikerer at underminere hele forretningsgevinsten.

    Navnenyt fra it-Danmark

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil

    Sebastian Rübner-Petersen, 32 år, Juniorkonsulent hos Gammelbys, er pr. 1. september 2025 forfremmet til Kommunikationskonsulent. Han skal fremover især beskæftige sig med Projektledelse, kommunikationsstrategier og implementering af AI. Forfremmelse
    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Alexander Bendix som Consultant. Han skal især beskæftige sig med tilføre nye, friske perspektiver og værdifuld viden til NORRIQS Data & AI-afdeling. Nyt job

    Alexander Bendix

    Norriq Danmark A/S

    Sentia har pr. 1. oktober 2025 ansat Morten Jørgensen som Chief Commercial Officer. Han skal især beskæftige sig med udbygning af Sentias markedsposition og forretningsområder med det overordnede ansvar for den kommercielle organisation. Han kommer fra en stilling som Forretningsdirektør hos Emagine. Nyt job