Sådan vil København skabe 1000 jobs i computerspilsbranchen

En lille millioninvestering skal være startskuddet, som på fem år skaber gode forhold - og jobs - i den kreative branche.

Artikel top billede

Den statsstøttede initiativ "Computerspilzonen" var egentlig game over, men der er kastet en ekstra mønt i projektet.

De kræfter, som i fire år har drevet Computerspilzonen.dk, fortsætter under navnet Interactive Denmark (ID). Et nationalt klyngeprojekt for at styrke de kreative digitale erhverv inden for film, spil, tv, applikationer og så videre.

ID er støttet med to millioner kroner fra Københavns Kommune, blandt andet fordi kommunen på den måde håber at skabe 1000 jobs inden for spildesign og de tilhørende brancher - i hele landet.

To millioner kroner forslår dog ikke til meget i en kapitalkrævende branche som spilindustrien. Men det er meningen, at den indledende investering skal lede til en egentlig fond med op til 100 millioner kroner risikovillig kapital, der skal gavne spiludvikling og digitale produkter.

Det er os mod verden

Men hvad skal ID helt præcis lave?

"Noget af det, som vi har opdaget i Computerspilzonen, er, at det er vigtigt at skabe netværk mellem alle de gode kompetancer, som vi allerede har i Danmark. Og det har vi gjort. Vi har fået bragt dem tættere på hinanden og hjulpet dem med at få fokus på nye teknologiske muligheder og betalingsmodeller i den digitale verden," siger projektdirektør Jan Neiiendam fra Computerspilzonen.

"Der er allerede en underskov af gode ideer og initiativer i hele landet. Vores ambition har været at styrke dialogen mellem landsdelene. I Viborg har de meget fokus på animation. I Aalborg er der kompetencer inden for mobile områder, og i København er der udsprunget meget fra filmskolen. Så vi har alle kompetencerne. Vi forsøger blot at samle dem, så Danmark konkurrerer med verden - og ikke mellem landsdelene," siger Jan Neiiendam.

ID skal for eksempel tilbyde inkubator-forløb for minimum 25 spil-kandidater om året. Det er blandt andet her, der skal skabes de omtalte 1000 jobs.

Desuden forventes der at blive etableret en fond med 100 millioner kroner risikovillig kapital fra blandt andet regeringen, CatScience ved Roskilde Universitet og private initiativer.

Interactive Denmark støttes i 2013 med to millioner kroner fra årets budgetforlig, som de københavnske politikere indgik i sidste uge.

"Det handler om en vision om at gøre København til en af de store spillere på det globale marked for computerspil og kreative digitale produkter. Der er for mange iværksættere, der snubler i opstarten, og derfor skal vi hjælpe dem videre til det globale marked," siger Enhedslistens Erhvervsordfører Allan Ahmad.

Der var cirka 2000 stillinger i film-, tv- og computerspilsbranchen i 2009, som tilsammen skabte omsætning på to milliarder i Danmark, ifølge Computerspilzonen.

Event: Computerworld Cloud & AI Festival

Digital transformation | Ballerup

Med den eksplosive udvikling indenfor cloud & AI er behovet for at følge med og vidensdeling større end nogensinde før. Glæd dig til to dage, hvor du kan netværke med over 2.500 it-professionelle, møde mere end 60 leverandører og høre indlæg fra +90 talere. Vi sætter fokus på emner som AI; infrastruktur, compliance, sikkerhed og løsninger for både private og offentlige organisationer.

16. & 17. september 2026 | Gratis deltagelse

Navnenyt fra it-Danmark

Sebastian Rübner-Petersen, 32 år, Juniorkonsulent hos Gammelbys, er pr. 1. september 2025 forfremmet til Kommunikationskonsulent. Han skal fremover især beskæftige sig med Projektledelse, kommunikationsstrategier og implementering af AI. Forfremmelse
Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Ahmed Yasin Mohammed Hassan som Data & AI Consultant. Han kommer fra en stilling som selvstændig gennem de seneste 3 år. Han er uddannet cand. merc. i Business Intelligence fra Aarhus Universitet. Nyt job

Ahmed Yasin Mohammed Hassan

Norriq Danmark A/S

Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil