Motorola opgiver sin hybrid-telefon

Motorola har forsøgt at kombinere en smartphone og en bærbar i samme enhed. Det blev ikke en succes.

Artikel top billede

Tilbage i 2011 kom Motorola med sit Webtop-koncept, hvor man har forsøgt at skabe en slags hybrid mellem en smartphone og en bærbare computer. Motorola har solgt en særlig dockstation til sin Atrix-telefon, som betyder, at mobilen kan forvandles til et lille mediecenter eller en netbook.

Telefonen kører med Android, men når den er docket, bruger den et andet styresystem, Webtop, som Motorola selv har udviklet. Her har man så adgang til en meget simpel desktop med browser, mail og andre applikationer. Her kan man også køre alle Android-apps og få adgang til alle data på telefonen.

Men konceptet er blevet en fiasko, og Motorola bekræfter nu, at man dropper Webtop. Det skriver CNET. Salget har været skuffende, men Motorola vil ikke komme med konkrete tal. De nyeste telefoner fra Motorola har ikke længere Webtop indbygget.

Det begrundes også med, at Android efterhånden har mange af de samme desktop-lignende funktioner, som også findes i Webtop.

Motorola havde ellers store ambitioner om, at Webtop kunne erstatte den sædvanlige bærbare computer og gøre sit indtog på kontorerne. Nu havde man ikke længere brug for både en computer og en smartphone - den samme enhed kunne fungere som begge.

Men prissætningen har været et problem - den nødvendige laptop-dock kostede i første omgang mere end 3.000 kroner, men i dag sælges den til mindre end 1.000 kr.

Desuden var hastigheden for langsom, og systemet bruges kun af Motorola, så det er ikke muligt at bruge dock'en samme med telefoner fra andre producenter.

Asus har forsøgt sig med et lignende koncept med sin Padfone, hvor mobilen kan sættes ind i en tablet-pc. Denne kan så sættes sammen med et tastatur og bruges som netbook.

Læses lige nu

    Annonceindlæg fra SoftwareOne

    Glem hypen: Her er tre steder hvor AI allerede leverer

    Ifølge SoftwareOne ligger de reelle AI-gevinster gemt i områder af central betydning for forretningen.

    Navnenyt fra it-Danmark

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil

    EG Danmark A/S har pr. 1. december 2025 ansat Søren Jermiin Olesen som Senior Product Manager. Han skal især beskæftige sig med finans- og debitorstyring i det offentlige med ansvar for økonomistyringssystemet EG ØS Indsigt. Han kommer fra en stilling som Product Manager hos KMD A/S. Han er uddannet Cand. oecon. Han har tidligere beskæftiget sig med økonomi bl.a. i Aarhus Kommune og været med til at udvikle NemØkonom før og efter salget til KMD. Nyt job

    Søren Jermiin Olesen

    EG Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

    Søren Vindfelt Røn

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Katrine Køpke Rasmussen som Consultant. Hun skal især beskæftige sig med sikre vækst i NORRIQS kunders forretninger gennem hendes skarpe rapporteringer. Nyt job

    Katrine Køpke Rasmussen

    Norriq Danmark A/S