Iphone-ejere er ikke længere så glade for deres telefoner

Kundeloyaliteten daler blandt iPhone-købere.

Artikel top billede

Apple har historisk haft en meget høj kundeloyalitet. Når først en kunde har forelsket sig i en iPhone, er sandsynligheden stor for, at han bliver ved med at handle hos Apple.

Men den tendens kan være på tilbagetog.

I en frisk rapport lavet af Strategy Analytics tyder det på, at iPhone-ejere ikke i lige så graf som tidligere er tilbøjelige til at forblive loyale Apple-kunder, skriver Businesswire.com.

Tendensen er baseret på, at der i undersøgelsen er langt færre end tidligere Apple-kunder, der siger, at de enten "helt sikkert" eller "sandsynligvis" vil købe en ny iPhone næste gang. Ifølge Strategy Analytics er det første gang siden iPhone-lanceringen i 2007, at kundeloyaliteten er faldende.

Hvad er problemet?

Undersøgelsen giver dog ikke konkrete svar på, hvorfor ikke så mange forbrugerne som tidligere føler sig forlovet med Apple resten af livet. 

Et svar kunne være den manglende innovation, som Apple er blevet beskyldt for ved de seneste iPhone-lanceringer. En andet aktuel hæmsko kunne være problemerne med Apples egen korttjeneste.

Men selv om Apple må se loyaliteten dale, er den stadig høj sammenlignet med andre producenter.

Blandt de europæiske iPhone-ejere svarer 75 procent, at de sikkert vil købe fra samme fabrikant næste gang. Ved en lignende undersøgelse i 2011 svarede 88 procent, at de ville have en iPhone, næste gang de skulle købe ny telefon.

Loyaliteten er åbenbart tydeligst på hjemmemarkedet i USA, hvor loyaliteten er faldet fra 93 procent til 88 procent i år.

Omsætningen på iPhones udgør næsten halvdelen af Apples omsætning.

For at teste min egen kundeloyalitet er undertegnede i øjeblikket forsøgskanin i mit eget eksperiment: "Kan en hjernevasket iPhone-bruger lære at elske Android?"
Læs snart hele anmeldelsen af mine 14 dage med en Android-telefon her på ComON men følg allerede nu mine daglige opdagelser ovre på Google+. Første indlæg ligger her.

KMD A/S

SAP-arkitekt

Skåne

Netcompany A/S

IT Consultant

Nordjylland

Capgemini Danmark A/S

Salesforce CTO - Nordics (Denmark)

Københavnsområdet

Annonceindlæg fra Comm2ig

Er vanens magt den største trussel for cirkulær transformation i IT-branchen?

IT-branchen står for 4% af CO2-udledningen, men vi udskifter vores udstyr langt oftere, end behovet retfærdiggør.

Navnenyt fra it-Danmark

Sebastian Rübner-Petersen, 32 år, Juniorkonsulent hos Gammelbys, er pr. 1. september 2025 forfremmet til Kommunikationskonsulent. Han skal fremover især beskæftige sig med Projektledelse, kommunikationsstrategier og implementering af AI. Forfremmelse
Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Peter Holst Ring Madsen som Systemkonsulent ved netIP's kontor i Holstebro. Han kommer fra en stilling som Team Lead hos Thise Mejeri. Nyt job
Sentia har pr. 1. oktober 2025 ansat Morten Jørgensen som Chief Commercial Officer. Han skal især beskæftige sig med udbygning af Sentias markedsposition og forretningsområder med det overordnede ansvar for den kommercielle organisation. Han kommer fra en stilling som Forretningsdirektør hos Emagine. Nyt job
Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Hans Christian Thisen som AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til udvikling og implementering af AI- og automatiseringsløsninger. Nyt job

Hans Christian Thisen

Norriq Danmark A/S