Casper Christensen-hjemmeside står bag Facebook-løgn om dansk virksomhed

En Facebook-løgn om en dansk fastfoodkæde gik viralt og fik mere end 24.000 likes. Men det hele er en del af et stunt, der skal bruges i et tv-indslag.

Artikel top billede

Foto: TDC.

Den danske sandwichkæde Sunset Boulevard blev tidligere på ugen ramt af en falsk anklage på Facebook, der gik viralt og fik mere end 24.000 likes.

Facebook-opslaget kommer fra en ung mand ved navn Christian Itzchaky Larsen, der til ComON oplyser, at opslaget er en del af et tv-indslag, som han har lavet til den danske komiker Casper Christensens produktionsselskab Douglas Entertainment.

Christian Itzchaky Larsen hævder i det nu slettede opslag på Sunset Boulevards Facebook-side, at han er tidligere ansat i virksomheden, men har sagt sit job op i protest mod sin chef, der irettesatte ham, fordi han af egen regning valgte at betale et måltid for en hjemløs.

Ud over de mange likes tiltrak opslaget også mere 1.000 kommentarer, hvoraf flere var forargede over, hvordan Christian Itzchaky Larsen angiveligt var blevet behandlet af sin chef.  

Har aldrig været ansat

Men Sunset Boulevards marketingchef, Torben Lynge Overgaard, oplyser til ComON, at indlæggets forfatter aldrig har været ansat i virksomheden, og at indlægget desuden er en dansk oversættelse af et lignende opslag, der tidligere er blevet bragt på den amerikanske sandwichkæde Subways Facebook-side, hvor det tiltrak mere end en halv million likes.

I en video, som er lagt på hjemmesiden FunnyHaHa, der er ejet af Douglas Entertainment, ser man Christian Itzchaky Larsen oversætte det amerikanske indlæg til dansk og poste det på Sunset Boulevards hjemmeside, hvorefter det vælter ind med likes.

Ud over at blive bragt på FunnyHahas hjemmeside vil indslaget ifølge Christian Itzchaky Larsen også senere blive bragt i FunnyHahas tv-program på TV2 Zulu.

I en Facebook-besked til ComON oplyser Christian Itzchaky Larsen, at han har lavet det falske Facebook-opslag for at demonstrere, hvor let det er at få likes.

"Jeg har altid syntes, at det var sjovt at se, hvordan folk altid ukritisk liker hvilket som helst opslag, hvis det bare kommer fra et uskyldigt individ og er målrettet en ond, ond virksomhed. Og Sunset er som alle ved en meget ond virksomhed, da de ikke frituresteger deres pommes frites," skriver han.

FunnyHaha: Derfor er Facebook-løgnen okay

Christian Itzchaky Larsen er dog ikke i et fast ansættelsesforhold med Casper Christensens produktionsselskab Douglas Entertainment. 

Ifølge Kasper Colding, der er brandmanager og ansvarlig for FunnyHaha, hjælper produktionsselskabet med produktion af videoerne og giver folk som Christian Itzchaky Larsen et udstillingsvindue ved at bringe videoerne på FunnyHahas hjemmeside og på TV2 Zulu.

Kasper Colding mener dog ikke, at det er et problem, at FunnyHaHa har været med til at sprede Facebook-løgnen om Sunset Boulevard.

"Der er ingen tvivl om, at vi arbejder indenfor en gråzone, og der vil jo altid være ofre i en sag. Men vi synes hele den her like-kultur, som vi prøver at dokumentere, er et interessant fænomen. Derfor synes jeg, at det er okay, så længe vi bagefter går ud og dokumenterer hele forløbet i en video," siger han.

Men føler du dig overbevist om, at alle de 24.000, der har trykket like på opslaget, også ser jeres video og kommer til at kende sagens rette sammenhæng?

"Nej, det er ikke nødvendigvis alle 24.000, der kommer til at kende sagens rette sammenhæng. Det vil da være det optimale. Men der er da sikkert nogen, der sidder tilbage med en overbevisning om, at det her er noget, der er sket. Og det kan vi kun beklage, men det her repræsenterer en ny form for comedy, der er karakteriseret ved en vis farlighed og vovethed," siger han.

Kasper Colding understreger desuden, at FunnyHaha ikke vil bringe indslag, der ikke har et budskab og som udelukkende er destruktive og har til formål at provokere.

Se indslaget fra FunnyHaha ved at klikke på dette link.

Læs også:

Undgå en Telenor-sag: Sådan tager du Facebook-stormen i opløbet   

Utilfreds kunde sender Telenor i kæmpe Facebook-stormvejr

Læses lige nu

    Netcompany A/S

    IT Consultant

    Midtjylland

    Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse

    Erfaren leder til cyberdivisionen i Hvidovre

    Københavnsområdet

    LB Forsikring

    Senior Software Engineer til Online

    Københavnsområdet

    Annonceindlæg fra Computerworld

    Danmark i den digitale frontlinje: Forsvaret skal genoprustes – også online

    Danmark står i dag i en ny type konflikt – en, hvor grænsen mellem fysisk og digital krigsførelse for længst er udvisket.

    Navnenyt fra it-Danmark

    Adeno K/S har pr. 22. september 2025 ansat Steen Riis-Petersen som ServiceNow Expert. Han kommer fra en stilling som Senior Manager hos Devoteam A/S. Nyt job
    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Jimmi Overgaard som Key Account Manager ved netIP's kontor i Viborg. Han kommer fra en stilling som Sales Executive hos Globalconnect A/S. Nyt job

    Jimmi Overgaard

    Netip A/S