Er det her grunden til, at den censurerede hippie-bog blev fjernet?

Det hjælper ikke din sag, hvis du giver Apple tæsk i medierne.

Artikel top billede

Apple er ikke altid nogen let forretningspartner, hvis du er udgiver af apps eller bøger. 

I sine retningslinjer gør virksomheden det klart, at den ikke tolererer kritik i medierne, og set i det lys er det måske knap så overraskende, at Peter Øvig Knudsens bøger "Hippie 1" og "Hippie 2" nu helt er blevet fjernet fra Apples digitale boghandel.

Øvig Knudsen har ellers netop udgivet bøgerne i en ny og mere tækkelig version, hvor de kønsdele, der tidligere har provokeret Apple, er blevet tildækket.

Fjernelsen af bøgerne kommer, kort tid efter at forfatteren og forlaget kom med et hårdt udfald mod Apple i medierne. Øvig Knudsen og hans forlag siger nu, at de ikke forstår, hvorfor bogen er blevet fjernet. Men at de vil bede om en forklaring fra Apple.

Men læser du de bramfri retningslinjer, som Apple udstikker til app-udviklerne, bør Apples barske politik næppe heller komme som et stort chok for bogudgivere.

Vil ikke have medie-tæsk

I retningslinjerne til app-udviklerne gør Apple det klart, at hvis du er utilfreds med at blive mødt med en afvisning, så hjælper det ikke din sag, hvis du vælger at gå i medierne med din kritik af Apple.

"If your app is rejected, we have a Review Board that you can appeal to. If you run to the press and trash us, it never helps," står der.

Apple desuden opmærksom på, at der er mange børn, der downloader fra Apples online-butikker, og det faktum vil indgå i bedømmelses-processen.

Men er du interesseret i at vide mere specifikt, hvad der skal til, før Apples hammer falder, er den amerikanske virksomhed dog knap så klar i mælet. 

I retningslinjerne citerer Apple en tidligere amerikansk højesteretsdommer for at sige, at man ikke på forhånd kan sige, hvonår grænsen for obskønitet er krydset - men:  

"'I'll know it when I see it'. And we think that you will also know it when you cross it."  

Det er dog værd at bemærke, at Apple i retningslinjerne gør opmærksom på, at apps bliver vurderet efter hårdere standarder end bøger og musik i iTunes.  

Ikke de første kritikere
Peter Øvig Knudsen og hans forlag Gyldendal er dog langt fra de første, der har været ude i en hård offentlig kritik af Apple.

Sidste år skrev virksomheden bag app'en Readability et åbent brev med en hård kritik af Apple.

Det skete, efter at virksomheden havde fået sin app afvist, fordi Apple mente, at den overtrådte abonnementsreglerne i App Store.  

I det åbne brev beskylder Readability blandt andet Apple for at være grådige.

En kritik der næppe er faldet i god jord hos Apple. Og der gik da også et helt år, før Readability efter at have ændret sine abonnementsbetingelser fik sin app godkendt til brug i App Store.

Læs også:

Apple smider æble-skjulte bryster ud af butikken

Apple tvinger dansk forfatter til at skjule bryster

7 gode råd: Sådan laver du din egen app

Mere om samme emne

Læses lige nu

    Annonceindlæg fra Conscia

    Få en hurtigere, billigere og mere sikker AI-rejse

    Slip for uforudsigelige omkostninger i skyen og opnå fuld datakontrol med en AI-pod, der samler al nødvendig infrastruktur i dit eget datacenter.

    Navnenyt fra it-Danmark

    Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Morten Eskildsen som UX Lead. Han skal især beskæftige sig med styrke bureauets kompetencer inden for UX og digital strategi i konsulentteamet og arbejde på tværs af alle afdelinger. Han kommer fra en stilling som CDO, UX & Digital Strategy Consultant hos Zupa. Nyt job

    Morten Eskildsen

    Signifly

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Niels Bjørndal Nygaard som Digital Product Lead. Han skal især beskæftige sig med designe og implementere effektive IT-løsninger. Han har tidligere beskæftiget sig med at være digital consultant og project Manager hos Peytz & Co. Nyt job

    Niels Bjørndal Nygaard

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

    Søren Vindfelt Røn

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Ahmed Yasin Mohammed Hassan som Data & AI Consultant. Han kommer fra en stilling som selvstændig gennem de seneste 3 år. Han er uddannet cand. merc. i Business Intelligence fra Aarhus Universitet. Nyt job

    Ahmed Yasin Mohammed Hassan

    Norriq Danmark A/S