Foxconn åbner fabrikker i USA

De nye fabrikker i USA skal måske producere et kommende Apple-fjernsyn.

Artikel top billede

Den taiwanesiske elektronik-gigant Foxconn Electronics (Hon Hai) gør nu klar til at åbne sine første fabrikker i USA. Det melder Digitimes. Foxconn undersøger i øjeblikket, hvor fabrikkerne skal placeres, og blandt de mulige kandidater nævnes bilbyen Detroit og Los Angeles.

Foxconn-chef Terry Guo kunne forleden fortælle, at selskabet vil starte et uddannelses-program for amerikanske ingeniører, der skal bringes til Kina eller Taiwan for at lære om produktudvikling og fremstilling.

Traditionelt har det været lige omvendt. Mange selskaber har sendt deres eksperter til Kina for at undervise de lokale medarbejdere - som i sidste ende har overtaget deres job. Nu er situationen altså den modsatte. Viden skal flyde den anden vej.

Ingeniørerne skal også undervises i det kinesiske sprog og forskellige fremstillings-metoder, som så kan bruges, når de vender tilbage til USA.

Ifølge Digitimes skal de nye fabrikker i USA sandsynligvis fremstille fladskærms-tv, som er mindre komplicerede end produkter som iPhone. Foxconn har netop klaget over, at produktionen af den seneste iPhone går langsommere end ventet, og man har svært ved at følge med efterspørgslen.

Skal måske fremstille Apple-tv

Der spekuleres nu på, at et kommende Apple-fjernsyn skal fremstilles på de nye fabrikker. Foxconn har en lang række kunder som Microsoft, Lenovo og IBM, men 40 pct. af produktionen går til Apple.

Næsten halvdelen af verdens forbruger-elektronik bliver bygget hos Foxconn, der beskæftiger 1,1 millioner mennesker i Kina, Mexico, Brasilien og Østeuropa. Firmaet blev stiftet i 1974 som en producent af plastknapper til fjernsyn, men i de seneste år er det gået stærkt med en årlig vækst på 30 procent.

Foxconn købte tidligere i år 10 pct. af japanske Sharp og fik dermed også adgang til en tiende generations LCD-fabrik i Sakai i Japan. Det skulle være den eneste fabrik i verden, der kan fremstille skærme med 60-80 tommer.

Gou sagde tidligere i år, at man gør klar til at producere et Apple-tv, men måtte senere trække sine udtalelser tilbage. Apple har stadig ikke bekræftet, at selskabet faktisk vil fremstille sit eget tv-apparat.

Mennesketomme fabrikker

Samtidig satser Foxconn stort på at automatisere sine produktion med robotter, og det betyder også, at antallet af medarbejdere kan reduceres og lønningerne kommer dermed til at spille en mindre rolle. Inden 2014 skal der installeres én million robotter - som Foxconn selv vil bygge - og selskabet bliver dermed også verdens største producent af robotter.

Den første opgave for robotterne bliver således at bygge andre og endnu mere avancerede robotter.

Foxconn er ikke de eneste, der flytter fabrikker til USA. En rapport fra Boston Consulting Group anslår, at en tredjedel af de helt store amerikanske virksomheder overvejer at flytte produktionen tilbage til USA. Det er dog ikke sikkert, at det kommer til at skabe så mange nye job.

I fremtidens mennesketomme fabrikker er der kun brug for ganske få mennesker til at overvåge robotterne, og så betyder det ikke så meget, om fabrikken ligger i Kina, Europa eller USA.

Læses lige nu
    Computerworld Events

    Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

    Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
    Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
    Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
    Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

    Sikkerhed | København

    Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - København

    Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem to spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i København 20. januar.

    Andre events | København

    Executive Conversations: Fra hype til afkast – her er vinderne af AI-ræset

    Få et klart overblik over AI’s reelle effekt i danske virksomheder. Arrangementet giver unge talenter og ambitiøse medarbejdere viden, der løfter karrieren, skærper beslutninger og gør dig klar til at præge den digitale udvikling. Læs mere og...

    Sikkerhed | Aarhus C

    Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - Aarhus

    Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem tre spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i Aarhus 22. januar.

    Se alle vores events inden for it

    Navnenyt fra it-Danmark

    Netip A/S har pr. 1. november 2025 ansat Kristian Kveiborg Yde som BI-konsulent ved netIP's kontor i Thisted. Han er uddannet med en Cand.merc. i økonomistyring. Nyt job
    Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Rasmus Stage Sørensen som Operations Director. Han kommer fra en stilling som Partner & Director, Delivery hos Impact Commerce. Han er uddannet kandidat it i communication and organization på Aarhus University. Han har tidligere beskæftiget sig med med at drive leveranceorganisationer. Nyt job

    Rasmus Stage Sørensen

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Katrine Køpke Rasmussen som Consultant. Hun skal især beskæftige sig med sikre vækst i NORRIQS kunders forretninger gennem hendes skarpe rapporteringer. Nyt job

    Katrine Køpke Rasmussen

    Norriq Danmark A/S

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil