Foxconn åbner fabrikker i USA

De nye fabrikker i USA skal måske producere et kommende Apple-fjernsyn.

Artikel top billede

Den taiwanesiske elektronik-gigant Foxconn Electronics (Hon Hai) gør nu klar til at åbne sine første fabrikker i USA. Det melder Digitimes. Foxconn undersøger i øjeblikket, hvor fabrikkerne skal placeres, og blandt de mulige kandidater nævnes bilbyen Detroit og Los Angeles.

Foxconn-chef Terry Guo kunne forleden fortælle, at selskabet vil starte et uddannelses-program for amerikanske ingeniører, der skal bringes til Kina eller Taiwan for at lære om produktudvikling og fremstilling.

Traditionelt har det været lige omvendt. Mange selskaber har sendt deres eksperter til Kina for at undervise de lokale medarbejdere - som i sidste ende har overtaget deres job. Nu er situationen altså den modsatte. Viden skal flyde den anden vej.

Ingeniørerne skal også undervises i det kinesiske sprog og forskellige fremstillings-metoder, som så kan bruges, når de vender tilbage til USA.

Ifølge Digitimes skal de nye fabrikker i USA sandsynligvis fremstille fladskærms-tv, som er mindre komplicerede end produkter som iPhone. Foxconn har netop klaget over, at produktionen af den seneste iPhone går langsommere end ventet, og man har svært ved at følge med efterspørgslen.

Skal måske fremstille Apple-tv

Der spekuleres nu på, at et kommende Apple-fjernsyn skal fremstilles på de nye fabrikker. Foxconn har en lang række kunder som Microsoft, Lenovo og IBM, men 40 pct. af produktionen går til Apple.

Næsten halvdelen af verdens forbruger-elektronik bliver bygget hos Foxconn, der beskæftiger 1,1 millioner mennesker i Kina, Mexico, Brasilien og Østeuropa. Firmaet blev stiftet i 1974 som en producent af plastknapper til fjernsyn, men i de seneste år er det gået stærkt med en årlig vækst på 30 procent.

Foxconn købte tidligere i år 10 pct. af japanske Sharp og fik dermed også adgang til en tiende generations LCD-fabrik i Sakai i Japan. Det skulle være den eneste fabrik i verden, der kan fremstille skærme med 60-80 tommer.

Gou sagde tidligere i år, at man gør klar til at producere et Apple-tv, men måtte senere trække sine udtalelser tilbage. Apple har stadig ikke bekræftet, at selskabet faktisk vil fremstille sit eget tv-apparat.

Mennesketomme fabrikker

Samtidig satser Foxconn stort på at automatisere sine produktion med robotter, og det betyder også, at antallet af medarbejdere kan reduceres og lønningerne kommer dermed til at spille en mindre rolle. Inden 2014 skal der installeres én million robotter - som Foxconn selv vil bygge - og selskabet bliver dermed også verdens største producent af robotter.

Den første opgave for robotterne bliver således at bygge andre og endnu mere avancerede robotter.

Foxconn er ikke de eneste, der flytter fabrikker til USA. En rapport fra Boston Consulting Group anslår, at en tredjedel af de helt store amerikanske virksomheder overvejer at flytte produktionen tilbage til USA. Det er dog ikke sikkert, at det kommer til at skabe så mange nye job.

I fremtidens mennesketomme fabrikker er der kun brug for ganske få mennesker til at overvåge robotterne, og så betyder det ikke så meget, om fabrikken ligger i Kina, Europa eller USA.

Læses lige nu

    KMD A/S

    SAP-arkitekt

    Københavnsområdet

    Netcompany A/S

    IT Manager

    Københavnsområdet

    Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse

    Cyberdivisionen søger IT-supporterelever til Lokal IT Servicecenter i Region Hovedstaden

    Københavnsområdet

    Navnenyt fra it-Danmark

    IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Henrik Thøgersen som it-konsulent med fokus på salg. Han skal især beskæftige sig med rådgivende salg, account management og udvikling af kundeporteføljer på tværs af it-drift, sikkerhed og cloud-løsninger. Han kommer fra en stilling som freelancer i eget firma og client manager hos IT Relation og IT-Afdelingen A/S. Han er uddannet elektromekaniker. Han har tidligere beskæftiget sig med salg af it-løsninger, account management, it-drift og rådgivning samt undervisning og ledelse. Nyt job

    Henrik Thøgersen

    IT Confidence A/S

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

    Søren Vindfelt Røn

    Norriq Danmark A/S