E-bøger kan afsløre dine mest intime læsevaner

Hvem følger med i, hvad du læser? En ny undersøgelse kaster et kritisk blik på e-bøger.

Artikel top billede

Hvis du læser en e-bog, afslører du mere om dig selv, end når du låner en bog på biblioteket eller køber den i din lokale boghandel. "Who's Tracking Your Reading Habits? An E-Book Buyer's Guide to Privacy" lyder overskriften på en ny undersøgelse fra Electronic Frontier Foundation (EFF), hvor man kigger nærmere på, hvordan brugernes data bliver gemt og brugt.

I guiden har man blandt andet sammenlignet Google Books, Amazon Kindle, Kobo, Sony Reader, Internet Archive og Adobe Content Server. Der er fokus på reglerne i USA, men resultaterne kan også være interessante for danske brugere.

Det er Adobe Content Server, der klarer sig bedst i undersøgelsen. Denne software og platform til kopibeskyttelse bliver brugt som grundlag for en hel stribe af e-læsere. Her er det slet ikke muligt at samle informationer om brugernes læse- og købeadfærd og dermed heller ikke at give disse data videre.

I denne tabel sammenlignes de forskellige software-løsninger til e-bøger. Både Google, Amazon og Sony gemmer oplysninger om brugernes søgninger efter bøger, og der gemmes også data om, hvilken side læseren er kommet til og hvilke kommentarer der er tilføjet.

Desuden registrerer Google og Amazon, hvilke bøger den enkelte bruger har købt, og det er muligt, at de også er i stand til at registrere bøger købt andre steder.

Men Kobo er de eneste, som også tilbyder en mulighed for, at brugerne kan redigere i alle de indsamlede data.

De fleste udbydere af e-bøger forbeholder sig retten til at give data videre til tredjeparter, hvis brugeren ikke selv har frabedt sig dette. Hos Google skal brugeren dog acceptere delingen først.

Den generelle anbefaling fra EFF er stadig at holde sig til papirbøger, hvis man vil undgå, at læsevanerne bliver registreret og gemt i en elektronisk profil.

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Birthe Kamstrup som Data & AI Consultant. Hun skal især beskæftige sig med at optimere datadrevne beslutningsprocesser til glæde for Norriq's kunder. Hun kommer fra en stilling som Teamlead/Senior Insight Specialist hos CompanYoung. Hun er uddannet i sociologi og har en bachelor i erhvervsøkonomi på Aarhus universitet. Nyt job

Birthe Kamstrup

Norriq Danmark A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Katrine Køpke Rasmussen som Consultant. Hun skal især beskæftige sig med sikre vækst i NORRIQS kunders forretninger gennem hendes skarpe rapporteringer. Nyt job

Katrine Køpke Rasmussen

Norriq Danmark A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Niels Bjørndal Nygaard som Digital Product Lead. Han skal især beskæftige sig med designe og implementere effektive IT-løsninger. Han har tidligere beskæftiget sig med at være digital consultant og project Manager hos Peytz & Co. Nyt job

Niels Bjørndal Nygaard

Norriq Danmark A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Ahmed Yasin Mohammed Hassan som Data & AI Consultant. Han kommer fra en stilling som selvstændig gennem de seneste 3 år. Han er uddannet cand. merc. i Business Intelligence fra Aarhus Universitet. Nyt job

Ahmed Yasin Mohammed Hassan

Norriq Danmark A/S