Artikel top billede

Volvo vil bygge selvkørende biler

I 2014 er Volvo klar med biler, der kan køre selv ved lave hastigheder.

Svenske Volvo satser nu sin fremtid på selvkørende robotbiler. I 2014 er bilfirmaet klar med de første fartøjer, der kan køre selv ved lave hastigheder på op til 50 km/t, og senest i 2020 kommer en model, hvor mennesket slet ikke behøver styre mere. Det skal forbedre trafiksikkerheden og forhindre ulykker.

"Vores vision er, at ingen bliver dræbt eller såret i en ny Volvo i 2020," siger Volvo's Anders Eugensson til Wall Street Journal.

Bilerne skal udstyres med en række forskellige sensorer, herunder radar, kamera og laser, som måler bilens position på vejen, afstanden til andre trafikanter og mulige forhindringer på kørebanen. Et lignende system bruges også til Googles selvkørende robotbiler.

Volvo har også udviklet et system, som holder øje med bilisten og overtager kontrollen, hvis denne falder i søvn. Robotbilen kan både køre selvstændigt og som en del af et såkaldt vej-tog.

Robotter kører i konvoj

Tidligere i år har Volvo gennemført et forsøg med vej-tog på en spansk motorvej. Det skal spare benzin og skabe mere plads på vejene. I denne video kan man se, hvordan en Volvo XC60, V60 og S60 samt en lastbil kører lige bagefter en fører-lastbil, som er i spidsen for konvojen.

Testbilerne kører sig selv - uden at føreren behøver gøre noget. Når først bilen er koblet sammen med fartøjet foran, kan bilisten slippe rattet og læse en avis eller drikke en kop kaffe.
 
I spidsen af vej-toget kører et fartøj med en professionel chauffør, som sørger for at finde den optimale rute. Hvert vej-tog består af op til otte køretøjer, som placerer sig med kort afstand til hinanden i en kolonne bag ved fartøjet i spidsen.
 
Ifølge projektets initiativtagere kan brændstof-forbruget reduceres med 20 procent i de biler, der kører i kolonnen.
 
Den centrale komponent er trådløs teknologi, som måler afstanden mellem bilerne og sørger for at placere dem rigtigt på vejen. Bilisten kan slippe rattet og foretage sig noget andet - læse en bog eller arbejde med computeren - mens kontrollen over alle biler i vej-toget ligger hos chaufføren i den forreste bil.
 
Sparer benzin
Tidligere har man overvejet lignende løsninger, hvor vejene skal udstyres med sensorer, men det er alt for dyrt. Den nye løsning kræver kun, at de enkelte biler får sensorer og et intelligent system, som gør det muligt at fjernstyre fartøjet.
 
Forsøget i Spanien er en del af et EU-finansieret projekt, Sartre (Safe Road Trains for The Environment), som vil gøre denne vision til realitet allerede inden for de næste 10 år.
 
Volvo betegner sine forsøg med teknologien som en succes, men testkørerne indrømmer, at det er en mærkelig fornemmelse at give slip på rattet og overlade kontrollen til en anden bil. Det er måske et af de største problemer for teknologien.
 
I den seneste test kunne man køre 200 kilometer i løbet af én dag uden problemer. Bilerne kørte med 85 km/t med en afstand på blot seks meter mellem de enkelte biler.

I den næste fase af projektet vil man fokusere på at sænke brændstof-forbruget yderligere.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
JN Data A/S
Driver og udvikler it-systemer for finanssektoren.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Vælg den rigtige infrastruktur og it-arkitektur

Få indblik i, hvordan du kan sikre sammenhæng og overblik i et it-landksab, der konstant ændres. Dette kan blandt andet gøres med de rette strategisk og teknologiske vlag, så effektiviteten, stabiliteten og sikkerheden opretholdes. Den rigtige infrastruktur og it-arkitektur kan uden tvivl hjælpe dig med at skabe overblikket over dit it-landskab.

18. maj 2021 | Læs mere


Digital transformation og innovation: Inspiration til digitale succeshistorier

Kom ind bag facaden hos nogle af Danmarks bedste it-folk, og lær hvordan de arbejder med digital transformation og innovation. Du får muligheden for at høre, hvordan du kan bruge den nye teknologi til at få etableret det mest effektive udviklings- og innovationsmilø.

19. maj 2021 | Læs mere


Internationale dataoverførsler: Bananrepublikker og spionage

Det er nu lovpligtigt at dokumentere beskyttelsesniveauet af persondata, når de overføres til tredjelande. Vi sætter derfor fokus på, hvordan virksomhederne styrer deres internationale dataoverførsler fri af tredjelandes overvågning. Vi dykker samtidig ned i hele det spegede kompleks omkring Schrems II, FISA 702 og EO 12.333, og hvordan det spiller sammen med dansk fortolkning og praksis.

25. maj 2021 | Læs mere






Premium
Vigtig opdatering på vej til Windows: Får omsider din HDR-skærm til at funkle
Microsofts Windows 10-styresystem vil i fremtiden kunne arbejde bedre med de flotte farver og den høje kontrast, som HDR-skærme tilbyder.
Computerworld
Nye informationer om det største iPhone-hack nogensinde ser dagens lys: 128 millioner brugere blev ramt
Hidtil hemmeligholdte detaljer om verdens største iPhone-hack er kommet frem under retssagen mellem Apple og Epic Games. 128 millioner brugere blev ramt, og mere end 4.000 apps blev inficeret. Se detaljerne her.
CIO
Har du rost din mellemleder i dag? Snart er de uddøde - og det er et tab
Computerworld mener: Mellemledere lever livet farligt: Topledelsen får konstant ideer med skiftende hold i virkeligheden, og moden går mod flade agile organisationer. Men mellemlederen er en overset hverdagens helt med et kæmpe ansvar. Her er min hyldest til den ofte latterliggjorte mellemleder.
Job & Karriere
Eva Berneke stopper som topchef i KMD og flytter til Paris: Her er KMD's nye topchef
Efter syv år på posten som topchef for KMD forlader Eva Berneke selskabet. Nu flytter hun med familien til Paris, hvor hun vil fortsætte sit bestyrelsesarbejde. KMD har allerede afløser på plads.
White paper
Ét klik kan lægge din virksomhed ned: Sådan bekæmper du mailtrusler
Mailbårne angreb er blandt de mest udbredte og ofte mest alvorlige cybertrusler. Dette whitepaper fra F-Secure giver overblik over, hvordan de mest udbredte mailbårne trusler fungerer, hvordan de detekteres – og hvordan du beskytter din organisation.