Kun 25 udviklere står for halvdelen af app-salget

Tusindvis af udviklere håber på at score kassen på apps, men det er kun meget få, der opnår den store succes.

Artikel top billede

En meget lille gruppe af udviklere står for langt den største del af omsætningen i de to største app-butikker, Apple App Store og Google Play. Det viser nye tal fra Canalys. Faktisk er det halvdelen af omsætningen, som går til blot 25 udviklere. Det er stort set alle sammen spilfirmaer - kun én af dem sælger en app, der ikke er spilrelateret.

Begge app-butikker har mere end 700.000 forskellige apps, men det er altså kun meget få af dem, der trækker en stor del af salget.

Den samlede omsætning med app-salg og in-app-betalinger i USA anslås til næsten 700 millioner kroner i de første 20 dage af november 2012. Heraf er det så 350 millioner kroner, der skal deles mellem 25 firmaer.

På listen over dem, der tjener mest i de mobile app-butikker, finder man Zynga, Electronic Arts, Disney, Kabam, Rovio, Glu, Gameloft og Storm8's TeamLava.

Så er det ikke overraskende, at spil fylder rigtig meget på top-listerne. Det er 145 ud af de 300 mest populære apps i Apple App Store, der er spil. I Google Play er det 116 af de øverste 300.

Den eneste undtagelse blandt de 25 er Pandora, som tilbyder den populære Pandora Radio app.

Electronic Arts har hele 962 forskellige spil til iOS, mens Rovio tilbyder otte varianter af Angry Birds i Google Play store.

Det betyder også, at nye ukendte udviklere har svært ved at trænge igennem med deres apps. De drukner ganske enkelt i oceanet af software. De store og kendte spiludgivere sidder meget tungt på app-markedet.

Den gode nyhed for udviklere er så, at app-salget generelt er stigende. Ifølge tal fra analysefirmaet App Annie er salget i iOS App Store steget med 12,9 pct. fra januar til oktober 2012, mens det er tredoblet hos Google Play i samme periode.

Læses lige nu

    Netcompany A/S

    IT Consultant

    Nordjylland

    LB Forsikring

    Digital delivery manager

    Københavnsområdet

    Navnenyt fra it-Danmark

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

    Søren Vindfelt Røn

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Birthe Kamstrup som Data & AI Consultant. Hun skal især beskæftige sig med at optimere datadrevne beslutningsprocesser til glæde for Norriq's kunder. Hun kommer fra en stilling som Teamlead/Senior Insight Specialist hos CompanYoung. Hun er uddannet i sociologi og har en bachelor i erhvervsøkonomi på Aarhus universitet. Nyt job

    Birthe Kamstrup

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Katrine Køpke Rasmussen som Consultant. Hun skal især beskæftige sig med sikre vækst i NORRIQS kunders forretninger gennem hendes skarpe rapporteringer. Nyt job

    Katrine Køpke Rasmussen

    Norriq Danmark A/S