Så meget stiger smartphone- og tablet-salget i de næste år

Salget af smartphones og tablet-pc'er bliver fordoblet i de kommende år, mens pc-markedet stagnerer.

Artikel top billede

Nu har analysefirmaet IDC for første gang samlet smartphones, tablet-pc'er og klassiske computere i en fælles kategori, der kaldes for "smart connected devices".

Hvis man regner salget for disse enheder sammen, så ligger koreanske Samsung på en ubestridt førsteplads.

Samsung har solgt 66,1 millioner enheder i årets tredje kvartal og holder dermed en markedsandel på 21,8 pct.

Det er især salget af smartphones, der trækker op for koreanerne.

På andenpladsen kommer Apple med 45,8 millioner solgte enheder og en markedsandel på 15,1 pct. Det er ikke mindst imponerende, når man ser på, at Apples produkter ligger i den høje prisklasse.

Kinesiske Lenovo ligger som nr. tre med 21,1 millioner solgte produkter og 7 pct. markedsandel, mens den gamle pc-konge Hewlett-Packard følger efter med sølle 4,6 pct.

Hvis man ser på salget af stationære og bærbare computere isoleret, klarer HP sig bedre, men IDC mener altså at grænserne efterhånden er ved at blive udvisket. Der er mange nye hybrid-produkter, der både kan bruges som tablet-pc og som bærbar. Den gamle klassiske computer stagnerer.

Det er også tydeligt, når man kigger på IDC's prognose for de næste fire år.

Salget af stationære pc'er forventes at ligge stort set uændret på 150 mio. enheder i 2016, mens smartphone-salget ventes at blive fordoblet til 1,4 mia. enheder om året.

For tablet-pc'er er der også tale om mere end fordobling - fra 122 mio. enheder i 2012 til 282 mio. i 2016. Der ventes en fremgang på 31 pct. for bærbare computere.

Det samlede globale salg i kategorien "smart connected devices" forventes at ligge på 2,1 milliarder enheder i 2016.

IDC tilføjer at de mange nye cloud-tjenester gør det lettere at skifte mellem enheder og det betyder også, at forbrugerne har en tilskyndelse til at købe flere produkter.

Læses lige nu

    Annonceindlæg fra 7N A/S

    7N: Specialisterne bag Europas digitale forsvarsparathed

    Når Danmark og Europa skal ruste sig til en ny sikkerhedspolitisk virkelighed, handler det ikke længere kun om materiel og mandskab.

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Niels Bjørndal Nygaard som Digital Product Lead. Han skal især beskæftige sig med designe og implementere effektive IT-løsninger. Han har tidligere beskæftiget sig med at være digital consultant og project Manager hos Peytz & Co. Nyt job

    Niels Bjørndal Nygaard

    Norriq Danmark A/S

    Sentia har pr. 1. oktober 2025 ansat Morten Jørgensen som Chief Commercial Officer. Han skal især beskæftige sig med udbygning af Sentias markedsposition og forretningsområder med det overordnede ansvar for den kommercielle organisation. Han kommer fra en stilling som Forretningsdirektør hos Emagine. Nyt job
    EG Danmark A/S har pr. 1. december 2025 ansat Søren Jermiin Olesen som Senior Product Manager. Han skal især beskæftige sig med finans- og debitorstyring i det offentlige med ansvar for økonomistyringssystemet EG ØS Indsigt. Han kommer fra en stilling som Product Manager hos KMD A/S. Han er uddannet Cand. oecon. Han har tidligere beskæftiget sig med økonomi bl.a. i Aarhus Kommune og været med til at udvikle NemØkonom før og efter salget til KMD. Nyt job

    Søren Jermiin Olesen

    EG Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Rasmus Stage Sørensen som Operations Director. Han kommer fra en stilling som Partner & Director, Delivery hos Impact Commerce. Han er uddannet kandidat it i communication and organization på Aarhus University. Han har tidligere beskæftiget sig med med at drive leveranceorganisationer. Nyt job

    Rasmus Stage Sørensen

    Norriq Danmark A/S