Nu har analysefirmaet IDC for første gang samlet smartphones, tablet-pc'er og klassiske computere i en fælles kategori, der kaldes for "smart connected devices".
Hvis man regner salget for disse enheder sammen, så ligger koreanske Samsung på en ubestridt førsteplads.
Samsung har solgt 66,1 millioner enheder i årets tredje kvartal og holder dermed en markedsandel på 21,8 pct.
Det er især salget af smartphones, der trækker op for koreanerne.
På andenpladsen kommer Apple med 45,8 millioner solgte enheder og en markedsandel på 15,1 pct. Det er ikke mindst imponerende, når man ser på, at Apples produkter ligger i den høje prisklasse.
Kinesiske Lenovo ligger som nr. tre med 21,1 millioner solgte produkter og 7 pct. markedsandel, mens den gamle pc-konge Hewlett-Packard følger efter med sølle 4,6 pct.
Hvis man ser på salget af stationære og bærbare computere isoleret, klarer HP sig bedre, men IDC mener altså at grænserne efterhånden er ved at blive udvisket. Der er mange nye hybrid-produkter, der både kan bruges som tablet-pc og som bærbar. Den gamle klassiske computer stagnerer.
Det er også tydeligt, når man kigger på IDC's prognose for de næste fire år.
Salget af stationære pc'er forventes at ligge stort set uændret på 150 mio. enheder i 2016, mens smartphone-salget ventes at blive fordoblet til 1,4 mia. enheder om året.
For tablet-pc'er er der også tale om mere end fordobling - fra 122 mio. enheder i 2012 til 282 mio. i 2016. Der ventes en fremgang på 31 pct. for bærbare computere.
Det samlede globale salg i kategorien "smart connected devices" forventes at ligge på 2,1 milliarder enheder i 2016.
IDC tilføjer at de mange nye cloud-tjenester gør det lettere at skifte mellem enheder og det betyder også, at forbrugerne har en tilskyndelse til at købe flere produkter.