Sådan it-outsourcer du med omtanke: Husk disse ting

Klumme: De fleste større virksomheder outsourcer dele af deres it-funktion, men ofte er begrundelsen noget tyndbenet.

Ofte outsourcer virksomheder efter råd fra højt estimerede rådgivere, der anbefaler virksomheden at slanke sine 'corporate functions' for at signalere skalerbarhed og agilitet.

Aktionærer kan nemlig godt lide at se et trimmet og slankt managementlag - så er det mindre væsentligt, at det har sine (ekstra) omkostninger andre steder i organisationen.

Det er meget populært og ganske fornuftigt at få et professionelt konsulenthus til jævnligt at se it- afdelingen efter i sømmene, benchmarke med andre danske virksomheder og finde ud af, om man er på rette spor.

Jeg synes dog, at det er et problem, hvis en rapport får lov at stå alene og bliver ophøjet til 'sandheden', som den øverste ledelse tager afsæt i.

Eksempler fra det virkelige liv

1. En større dansk virksomhed får at vide, at 'en sammenlignelig virksomhed kan klare sig med 100 færre it-medarbejdere', hvorefter man vælger at outsource for at 'spare' de 100 personer.

Man nåede målet og fik 100 FTE (full time equivalent) færre. Til gengæld betaler man så mindst det samme via en outsourcing-kontrakt, da alle ressourcer leveres fra EU.

Man slanker organisationen, får en dårligere - og mere rigid - service, omfattende kontrolapparat og betaler samlet set mere - hvem er det, man snyder?

2. En leverandør leverer drift, support og projekter (inkl. projektledelse) til en stor kunde i et sådan omfang, at de tilbageværende interne medarbejdere primært kontrollerer leverandørens leverancer.

Efterhånden får disse svært ved reelt at kontrollere leverandørens ydelser, fordi den faglige kompetence hos leverandøren overstiger kundens. Hvad koster den omfattende ansvarsoverdragelse? Giver man den rigtige pris for ydelserne/projekterne?

3. En fagforening har fundet ud af, at den procentvis outsourcer mindre af sin it end sammenlignelige virksomheder, hvorfor man finder områder at outsource udelukkende af denne grund.

Er det ikke mere relevant at vurdere outsourcing, hvis cost/seat er dyrere end hos sammenlignelige virksomheder?

4. En servicedesk i Danmark vælges outsourcet af strategiske grunde (der laves derfor ingen business case). Grundet EU's regler placeres den nye servicedesk hos en leverandør i EU.

Denne består primært af 20-22 årige personer, der maksimalt er to år i denne rolle og maksimalt kan løse 50 procent af sagerne. De resterende løses internt i kundens egen organisation.

Den nye servicedesk har mere interaktion med brugerne (øget spildtid), mere dialog med second level support (øget spildtid) og giver lavere brugertilfredshed (dog stadig acceptabel). Hvad er den samlede omkostning for løsningen, og hvordan har den påvirket effektiviteten hos medarbejderne?

Artiklen fortsætter på næste side...




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Kompetera A/S
Hardware, licenser, konsulentydelser

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Digital konference: Digitale forretningsløsninger 2020 - processer og teknologier, der øger bundlinien

Den digitale transformation har potentialet til at ændre virksomhedernes forretningsmodeller - og til at forandre forbindelsen til både slutbrugere og leverandører. For stadig flere virksomheder ligger vægten i forretningerne derfor i stadig højere grad på selve kundeoplevelsen og værdiskabelsen for brugeren. På denne heldagskonference får du derfor indspark og viden om, hvor du kan sætte ind, hvis du skal komme på omgangshøjde med de bedste digitale forretningsløsninger og skabe mest mulig værdi for din forretning med ny teknologi, der øger bundlinien.

21. oktober 2020 | Læs mere


Digital How To: Data og AI er fremtiden – men kan man overhovedet lykkes i det nye data-univers uden den rette dataplatform?

Det er svært at spå om fremtiden, men vi kan være sikre på, at den indeholder meget mere data og en langt større anvendelse af kunstig intelligens. På dette webinar sætter vi derfor fokus på, hvordan du som organisation får styr på alle data, og bliver klar til fremtiden.

30. oktober 2020 | Læs mere


IT Security 2020

Strategic IT Security 2020 will focus on the never-ending story about security and cyber-defense, and how you can defend your business and your customer’s data and information. Together with several leading experts and digital executives from all over the Nordic countries, this conference seeks to give you the best input to focus even more on cyber security in the future.

03. november 2020 | Læs mere






Computerworld
Muligt Apple-kup: Der er tre gode grunde til, at iPhone 12 kan blive usædvanlig billig
Apple løfter sløret for et nyt kuld af smartphones i aften. Der kan komme en mindre prisbombe iblandt dem.
CIO
Podcast: Hos Viking Life-Saving Equipment er it gået fra at være backend til at være noget, som kunderne spørger aktivt efter
Podcast, The Digital Edge: Viking leverer en stadig større del af deres produkt som en tjeneste. Som en del af tjenesten tager Viking ansvar for sikkerheden ved at levere, dokumentere og vedligeholde det nødvendige sikkerhedsudstyr. Hør hvordan Henrik Balslev senior digital director hos Viking har løftet den opgave.
Job & Karriere
Regner din ferie væk? Brug tiden på at søge en af disse otte stillinger, der er ledige netop nu
Det sjasker ned over hele Danmark. Du kan bruge de våde sommerdage på at søge et af disse otte job, der er ledige lige nu.
White paper
Beskyt virksomhedens data og digitale aktiver i døgndrift
Den massive stigning i antallet af hjemmearbejdende medarbejdede og et stadig mere omskifteligt digitalt trusselsbilleder stiller helt nye krav til virksomhedens sikkerhedsinfrastruktur. Mange virksomheder vil derfor i gang med intelligent monitorering af data, infrastruktur og fokuseret sikring af virksomhedens digitale aktiver. Men har på den anden side heller ikke budget til kostbare projekter – eller lyst til at blive afhængig af dyre konsulentydelser og specialressourcer. En mulig strategi til at håndtere udfordringen kan være at vælge en standardiseret sikkerhedsplatform baseret på gennemprøvet AI-teknologi. Men hvordan kommer du godt i gang? Det får du svar på i denne hvidbog.