Dette teleselskab skal du vælge for at få den bedste Netflix-oplevelse

Netflix har målt din og min internetkvalitet. Se hvilke selskaber, der er bedst.

Artikel top billede

Med sine cirka 30 millioner brugere har Netflix indsigt i en betydelig bunke data. Med sin danske lancering i år kan Netflix nu også analysere på danske forhold.

Derfor har firmaet lavet en opgørelse, der lister de danske teleudbydere efter, hvem der sandsynligvis giver den bedste oplevelse med videostreaming til sine kunder.

Ifølge Netflix' egen analyse er det Stofa-kunder, der sidder på de hurtigste forbindelse (målt i Mbps) og som dermed har de mest optimale forbindelser til videostreaming.

På andenpladsen finder man DanskKabel. Efterfulgt af ComX på tredjepladsen. Teleselskabernes mobile kunder oplever ifølge Netflix de mindst kvikke overførselshastigheder.

Det skriver firmaet på sin blog, hvor der også er opmålinger fra de andre skandinaviske lande, som Netflix er til stede i: Sverige, Norge og Finland.

Netflix tager dog nogle forbehold:

"Den gennemsnitlige ydelse ligger et godt stykke under ydelsen under optimale forhold på grund af en masse forskellige faktorer som WiFi-signaler, forskellige apparater og Netflix' kodning af streams. Men den relative rangering af selskaberne er dog en præcis indikator for kvaliteten og stabiliteten, som vores brugere oplever den på tværs af hjem, apparater og forbindelser," skriver Greg Peters, ansvarlig for produktudvikling hos Netflix.

Det er dog tydeligt, at dataoverførselshastighed langt fra er det eneste, der afgører, om man får en god filmoplevelse på Netflix. Ifølges firmaets aktive kunder på Facebook er der mange brugere med lavere overførselshastigheder, der ikke lægger mærke til nedsat kvalitet.

Hold øje med Netflix' egen blog, hvor der hver måned bliver offentliggjot nye rangeringer af de danske teleselskabers evne til at streame video over nettet. Netflix har i lang tid lavet en lignende opgørelse i USA.

Event: Computerworld Cloud & AI Festival

Digital transformation | Ballerup

Med den eksplosive udvikling indenfor cloud & AI er behovet for at følge med og vidensdeling større end nogensinde før. Glæd dig til to dage, hvor du kan netværke med over 2.500 it-professionelle, møde mere end 60 leverandører og høre indlæg fra +90 talere. Vi sætter fokus på emner som AI; infrastruktur, compliance, sikkerhed og løsninger for både private og offentlige organisationer.

16. & 17. september 2026 | Gratis deltagelse

Navnenyt fra it-Danmark

Sebastian Rübner-Petersen, 32 år, Juniorkonsulent hos Gammelbys, er pr. 1. september 2025 forfremmet til Kommunikationskonsulent. Han skal fremover især beskæftige sig med Projektledelse, kommunikationsstrategier og implementering af AI. Forfremmelse
Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Ahmed Yasin Mohammed Hassan som Data & AI Consultant. Han kommer fra en stilling som selvstændig gennem de seneste 3 år. Han er uddannet cand. merc. i Business Intelligence fra Aarhus Universitet. Nyt job

Ahmed Yasin Mohammed Hassan

Norriq Danmark A/S

Sentia har pr. 1. oktober 2025 ansat Morten Jørgensen som Chief Commercial Officer. Han skal især beskæftige sig med udbygning af Sentias markedsposition og forretningsområder med det overordnede ansvar for den kommercielle organisation. Han kommer fra en stilling som Forretningsdirektør hos Emagine. Nyt job
Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil