Instagram undskylder og dropper nye vilkår

Instagram trækker nu sine omstridte nye vilkår tilbage. Brugerne behøver ikke frygte, at deres billeder bliver solgt.

Artikel top billede

Tirsdag kom det frem, at Instagram har planer om at ændre sine vilkår for brug af tjenesten fra den 16. januar, så man fremover har retten til at sælge brugernes billeder uden at betale for det eller spørge om tilladelse først. Det fik mange Instagram-brugere til at true med at slette deres konto og finde alternative tjenester.

Instagram kom efterfølgende med en undskyldning, hvor man forsøgte at forklare de nye vilkår. Det er slet ikke meningen at sælge brugernes billeder, lød budskabet. Facebook, der ejer Instagram, mener at der er tale om en stor misforståelse.

Men det har åbenbart ikke været nok til at berolige brugerne. Nu fortæller stifteren Kevin Systrom, at man vender tilbage til de oprindelige vilkår, som har eksisteret siden starten i 2010.

"Det står klart at vi ikke har været i stand til at opfylde en af vores vigtigste forpligtelser - at kommunikere vores intentioner på en klar måde. Det beklager jeg, og nu vil jeg forsøge at gøre det rigtigt," skriver Systrom i bloggen.

I stedet for at indhente brugernes accept til brug af deres billeder i annonceprodukter, som endnu ikke er udviklet, vil man nu færdiggøre sine planer og så vende tilbage til brugerne og forklare, hvordan produkterne konkret skal fungere.

Kevin Systrom gentager endnu en gang, at brugernes billeder ikke bliver solgt.

"Jeg vil sige det helt tydeligt: Instagram har ingen intentioner om at sælge dine billeder, og det har vi aldrig haft. Vi ejer ikke dine billeder - det gør du," skriver han.

Det er blandt andet denne formulering i de nye vilkår, som har vakt anstød hos brugerne: "a business or other entity may pay us to display your... photos... in connection with paid or sponsored content or promotions, without any compensation to you."

Hos Google har man tilsyneladende en noget mere restriktiv politik, som ikke tillader selskabet at sælge billeder, der er uploadet til Google+ eller Picasa. Det samme gælder for foto-tjenesten Flickr, der tilhører Yahoo.

Flere af Instagrams konkurrenter har da også været meget hurtige til at udnytte sagen for at lokke brugere til at skifte. Yahoo henviser til et ældre blogindlæg med titlen "Hos Flickr er dine billeder altid dine", og tjenester som 23snaps og Blipfoto lover, at man respekterer brugernes indhold.

Instagram blev solgt til Facebook i foråret 2012 for omkring fem milliarder kroner, selv om firmaet manglede en fungerende forretningsmodel. Tirsdag blev der spekuleret i, at de nye vilkår vil gøre tjenesten til verdens største fotobureau.

Læses lige nu
    Computerworld Events

    Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

    Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
    Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
    Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
    Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

    Infrastruktur | Frederiksberg

    Roundtable: Hybrid og cloud – sikre og strategiske it-valg i en ustabil verden

    Eksklusive danske digitale ledere mødes til rundbordssamtale om balancen mellem fart, sikkerhed og compliance. Hør hvordan CIO’er bygger robuste hybrid cloud-strategier, der skaber reel forretningsværdi og styrker modstandskraften.

    Sikkerhed | København

    Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - København

    Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem to spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i København 20. januar.

    Andre events | København

    Executive Conversations: Fra hype til afkast – her er vinderne af AI-ræset

    Få et klart overblik over AI’s reelle effekt i danske virksomheder. Arrangementet giver unge talenter og ambitiøse medarbejdere viden, der løfter karrieren, skærper beslutninger og gør dig klar til at præge den digitale udvikling. Læs mere og...

    Se alle vores events inden for it

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Katrine Køpke Rasmussen som Consultant. Hun skal især beskæftige sig med sikre vækst i NORRIQS kunders forretninger gennem hendes skarpe rapporteringer. Nyt job

    Katrine Køpke Rasmussen

    Norriq Danmark A/S

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Benjamin Terp som Supportkonsulent ved netIP's kontor i Odense. Han er uddannet IT-Supporter hos Kjaer Data. Nyt job

    Benjamin Terp

    Netip A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

    Søren Vindfelt Røn

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Huy Duc Nguyen som Developer ERP. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til at udvikle, bygge og skræddersy IT-løsninger, der skaber vækst og succes i vores kunders forretninger. Han kommer fra en stilling som Software Developer hos Navtilus. Han er uddannet i bioteknologi på Aalborg University. Nyt job

    Huy Duc Nguyen

    Norriq Danmark A/S