Facebook tager nu betaling for at sende beskeder til fremmede

Det sociale netværk tester nu muligheden for at tage betaling for at sende beskeder til brugere, som ikke er dine venner.

Artikel top billede

Facebook har startet et "lille eksperiment", hvor brugerne skal betale 1 dollar for at sende beskeder til personer, som ikke er deres venner på det sociale netværk. En lille del af brugerne i USA skal teste denne funktion, og den er begrænset til én besked om ugen. Der skulle således ikke være risiko for at blive oversvømmet med reklame - virksomheder kan ikke bruge den.

Beskeder på Facebook bliver automatisk filtreret, så meddelelser fra venner og personer, du måske kender, lander i indbakken, mens beskeder fra fremmede typisk vil lande i folderen Andet.

Der er en række forskellige sociale signaler, der bruges til at vurdere, om beskeden skal placeres i indbakken. Det gælder blandt andet antallet af fælles venner. Men nu kan man altså betale for at få beskeden placeret i indbakken og ikke i Andet.

Facebook mener selv, at det vil bremse uønsket post og betyde, at man i stigende grad kan levere beskeder, der er relevante og brugbare.

Det kan f.eks. være, at du ønsker at sende en besked til en person, som du har hørt til et foredrag eller vil sende en ansøgning til et job.

Der er flere andre ændringer i besked-funktionen på Facebook. Nu bliver alle beskeder, mails, chat og tekst-meddelelser kombineret i én kontinuerlig konversation, hvad enten de bliver sendt fra en mobil enhed eller pc.

Den gamle indstilling for, hvem der kan sende dig Facebook-beskeder, bliver nu erstattet med to filtre, "Basic" og "Strict", som bestemmer, hvor mange beskeder der skal lande i indbakken, og hvor mange der skal smides over i Andet.

I Facebook Messenger til Android kan man nu melde sig til kun med sit navn og telefonnummer. Det er altså ikke længere nødvendigt med en Facebook-konto.

Alle Facebook-brugere har siden 2010 haft en personlig mailadresse, der starter med deres brugernavn og slutter med facebook.com. Alle mails sendt til denne adresse lander i besked-systemet hos Facebook.

En anden ændring på det sociale netværk betyder, at det fremover er umuligt at skjule sin profil. Indtil nu har det været muligt at leve en anonym tilværelse på Facebook med en skjult profil, som ikke kan findes med en almindelig navnesøgning. Men den pågældende funktion bliver nu afskaffet.

Computerworld Events

Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

Sikkerhed | København

Den digitale trussel er konstant, kompleks og stadigt stigende - også i den offentlige sektor

I dagens Danmark har vi indrettet os sådan, at alt kommunikation mellem det offentlige og borgerne foregår på forskellige digitale platforme, hvilket gør både borgerne og de offentlige institutioner skrøbelige overfor cyberkriminalitet. Samtidig...

Infrastruktur | Hellerup

Sikker, compliant og suveræn AI supercomputer

Oplev den danske vej til sikker og suveræn AI. Computerworld viser, hvordan Danish Center for AI gør high-performance computing sikkert, compliant og made in Denmark. Se hvordan danske virksomheder accelererer AI uden at gå på kompromis med...

Digital transformation | København Ø

Analytics, BI og AI

Integrer data på tværs af systemer og skab en intelligent dataplatform. Lær hvordan du opfylder krav, styrker governance og udnytter AI til valide analyser. Få konkrete løsninger, der gør din data til forretningens stærkeste aktiv. Se programmet...

Se alle vores events inden for it

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Rasmus Stage Sørensen som Operations Director. Han kommer fra en stilling som Partner & Director, Delivery hos Impact Commerce. Han er uddannet kandidat it i communication and organization på Aarhus University. Han har tidligere beskæftiget sig med med at drive leveranceorganisationer. Nyt job

Rasmus Stage Sørensen

Norriq Danmark A/S

Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil

Sebastian Rübner-Petersen, 32 år, Juniorkonsulent hos Gammelbys, er pr. 1. september 2025 forfremmet til Kommunikationskonsulent. Han skal fremover især beskæftige sig med Projektledelse, kommunikationsstrategier og implementering af AI. Forfremmelse