Forbudt at sende sms'er nytårsaften

Japanerne må ikke ønske hinanden godt nytår.

Artikel top billede

Tre dage før champagnepropper og raketter flyver mod himlen advarer de store japanske teleselskaber nu mod, at man bruger sin telefon på den festlige dags højdepunkt.

Teleselskaberne tigger sine kunder om, at de begrænser opkald og sms'er ved midnat. Faktisk foretrækker teleoperatørerne, at kunderne først begynder at ønske hinanden godt nytår via sms efter klokken 2.00.

Den venlige anmodning kan for eksempel ses i illustrationen her på siden.
Hvis man insisterer på at bruge telenettet i den travle periode, skal man være opmærksom på, at sms'er kan tage minutter og timer om at nå frem - og at man er med til at forstoppe nettet for resten af de cirka 127 millioner japanere.

"Vi vil arbejde på at levere så mange lykønskningsbeskeder som muligt, men der vil være situationer, hvor vi lægger midlertidige begrænsninger på netværket, og vi beder om, at kunderne hjælper til ved at begrænse brugen af telefoner så meget som muligt," skriver landets telebrancheforening, der tæller selskaber som NTT DoCoMo, Softbank og KDDI.

Teleselskabernes bange anelser skyldes, at mange japanere fejrer nytår hjemme hos deres familier. Det vil sige, at telebelastningen flytter væk fra storbyerne, der kan servicere de mange brugere, og ud til landområderne, der ikke er vant til så store spidsbelastninger.

Nytårsaften er også en af de travleste teledage i Danmark.
Hvis du meget gerne vil ønske dine venner godt nytår, så er det i år muligt at gøre automatisk ved midnat via en tjeneste fra Facebook.

Læses lige nu

    Aller Leisure A/S

    Aller Leisure søger en Frontend-udvikler (.Net)

    Københavnsområdet

    Capgemini Danmark A/S

    Cloud Architect

    Københavnsområdet

    KMD A/S

    Customer Support Consultant

    Københavnsområdet

    Annonceindlæg fra Trustworks

    Tillid i en Zero-Trust verden

    Med voksende trusler, nye EU-krav og øget kompleksitet er cybersikkerhed nu en central ledelsesopgave på linje med strategi og økonomi.

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Katrine Køpke Rasmussen som Consultant. Hun skal især beskæftige sig med sikre vækst i NORRIQS kunders forretninger gennem hendes skarpe rapporteringer. Nyt job

    Katrine Køpke Rasmussen

    Norriq Danmark A/S

    Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Morten Eskildsen som UX Lead. Han skal især beskæftige sig med styrke bureauets kompetencer inden for UX og digital strategi i konsulentteamet og arbejde på tværs af alle afdelinger. Han kommer fra en stilling som CDO, UX & Digital Strategy Consultant hos Zupa. Nyt job

    Morten Eskildsen

    Signifly

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil