Forbudt at sende sms'er nytårsaften

Japanerne må ikke ønske hinanden godt nytår.

Artikel top billede

Tre dage før champagnepropper og raketter flyver mod himlen advarer de store japanske teleselskaber nu mod, at man bruger sin telefon på den festlige dags højdepunkt.

Teleselskaberne tigger sine kunder om, at de begrænser opkald og sms'er ved midnat. Faktisk foretrækker teleoperatørerne, at kunderne først begynder at ønske hinanden godt nytår via sms efter klokken 2.00.

Den venlige anmodning kan for eksempel ses i illustrationen her på siden.
Hvis man insisterer på at bruge telenettet i den travle periode, skal man være opmærksom på, at sms'er kan tage minutter og timer om at nå frem - og at man er med til at forstoppe nettet for resten af de cirka 127 millioner japanere.

"Vi vil arbejde på at levere så mange lykønskningsbeskeder som muligt, men der vil være situationer, hvor vi lægger midlertidige begrænsninger på netværket, og vi beder om, at kunderne hjælper til ved at begrænse brugen af telefoner så meget som muligt," skriver landets telebrancheforening, der tæller selskaber som NTT DoCoMo, Softbank og KDDI.

Teleselskabernes bange anelser skyldes, at mange japanere fejrer nytår hjemme hos deres familier. Det vil sige, at telebelastningen flytter væk fra storbyerne, der kan servicere de mange brugere, og ud til landområderne, der ikke er vant til så store spidsbelastninger.

Nytårsaften er også en af de travleste teledage i Danmark.
Hvis du meget gerne vil ønske dine venner godt nytår, så er det i år muligt at gøre automatisk ved midnat via en tjeneste fra Facebook.

Computerworld Events

Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

Sikkerhed | København

Den digitale trussel er konstant, kompleks og stadigt stigende - også i den offentlige sektor

I dagens Danmark har vi indrettet os sådan, at alt kommunikation mellem det offentlige og borgerne foregår på forskellige digitale platforme, hvilket gør både borgerne og de offentlige institutioner skrøbelige overfor cyberkriminalitet. Samtidig...

Infrastruktur | Hellerup

Sikker, compliant og suveræn AI supercomputer

Oplev den danske vej til sikker og suveræn AI. Computerworld viser, hvordan Danish Center for AI gør high-performance computing sikkert, compliant og made in Denmark. Se hvordan danske virksomheder accelererer AI uden at gå på kompromis med...

Digital transformation | København Ø

Analytics, BI og AI

Integrer data på tværs af systemer og skab en intelligent dataplatform. Lær hvordan du opfylder krav, styrker governance og udnytter AI til valide analyser. Få konkrete løsninger, der gør din data til forretningens stærkeste aktiv. Se programmet...

Se alle vores events inden for it

Navnenyt fra it-Danmark

Adeno K/S har pr. 22. september 2025 ansat Steen Riis-Petersen som ServiceNow Expert. Han kommer fra en stilling som Senior Manager hos Devoteam A/S. Nyt job
Enterprise Rent-A-Car har pr. 1. september 2025 ansat Christian Kamper Garst som Senior Key Account Manager. Han skal især beskæftige sig med at vinde markedsandele i hele Norden som led i en storstilet turnaround-strategi. Han kommer fra en stilling som Salgsdirektør hos Brøchner Hotels. Nyt job

Christian Kamper Garst

Enterprise Rent-A-Car

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Ahmed Yasin Mohammed Hassan som Data & AI Consultant. Han kommer fra en stilling som selvstændig gennem de seneste 3 år. Han er uddannet cand. merc. i Business Intelligence fra Aarhus Universitet. Nyt job

Ahmed Yasin Mohammed Hassan

Norriq Danmark A/S

Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil