Gadget-fans strømmer til Las Vegas

Det store Consumer Electronics Show i Las Vegas byder på mange spændende nye produkter.

Artikel top billede

I dag åbner dørene til den store messe for forbrugerelektronik, Consumer Electronics Show (CES), i spilbyen Las Vegas, og det ser ud til at det er de helt tynde ultrabook-computere og tablet-pc'er, der står i centrum i år.

Både Intel, AMD og Nvidia er klar med nye mobile processorer, og der er også nye fjernsyn med høj opløsning, som enten kaldes Ultra HD eller 4K.

De første måneder af året er traditionelt en travl periode i elektronik-branchen.

Først kommer den store CES i Las Vegas, hvor man sætter pejlemærkerne for det kommende år, og så følger mobilbranchens mekka, den store Mobile World Congress i februar i det solrige Barcelona.

I marts følger så den efterhånden lettere falmede Cebit-messe i Hannover.

Stort set alle de betydningsfulde producenter er taget til Las Vegas for at præsentere deres nye produkter, men der er enkelte bemærkelsesværdige undtagelser.

Apple og Microsoft er ikke med

Apple er ikke med på CES og Microsoft har også sagt farvel.

Det var ellers tradition for, at Microsoft-chefen afleverede den årlige åbnings-keynote på CES, men det sluttede i 2012.

Microsoft vil hellere holde kontakten med kunderne gennem andre kanaler og det betyder også, at softwaregiganten ikke engang har sin egen stand i år.

Det er et markant skifte i forhold til tidligere, hvor Microsoft var den dominerende spiller på CES og typisk inviterede forskellige berømtheder til at stå på scenen sammen med Bill Gates og Steve Ballmer.

CES ville ellers være en oplagt mulighed for at præsentere det nye Windows 8 og Windows Phone 8 sammen med de nye Surface tablet-pc'er. Men Microsoft har meldt afbud.

I stedet er det Qualcomm, der har overtaget opgaven med at holde åbningstalen på CES.

Trods Microsofts fravær er messearealet denne gang større end nogensinde.

Der er omkring 176.000 kvadratmeter i Las Vegas Convention Center og to hoteller.

Ifølge messechef Gary Shapiro har man solgt alle standene.

"Hvis vi havde haft mere areal, havde vi også været i stand til at sælge det," som han siger til avisen USA Today.

Det er brancheforbundet Consumer Electronics Association (CEA), som har været den officielle arrangør af messen i de sidste næsten 20 år.

Her har man kun begrænsede forventninger til væksten i det kommende år.

På et pressemøde inden messens officielle åbning kunne CEA fortælle, at man kun regner med en vækst på et par procent i USA, mens det er lande som Kina, Indien og Brasilien, der stormer frem lige nu.

Det ventes at producenterne af forbrugerelektronik vil hente 44 pct. af deres omsætning i de såkaldte "emerging markets" i år, mens det kun var 36 pct. i 2009.

Langt den største del af omsætningen kommer fra salget af smartphones og tablet-pc'er, mens konsoler og fjernsyn udgør en mindre del.

Læses lige nu

    Annonceindlæg fra DE-CIX

    At opnå ægte digital suverænitet kræver modstandsdygtig netværkes struktur

    Ønsket om digital suverænitet er blevet mere udbredt i løbet af det sidste årti.

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

    Søren Vindfelt Røn

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Birthe Kamstrup som Data & AI Consultant. Hun skal især beskæftige sig med at optimere datadrevne beslutningsprocesser til glæde for Norriq's kunder. Hun kommer fra en stilling som Teamlead/Senior Insight Specialist hos CompanYoung. Hun er uddannet i sociologi og har en bachelor i erhvervsøkonomi på Aarhus universitet. Nyt job

    Birthe Kamstrup

    Norriq Danmark A/S

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil

    Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Morten Eskildsen som UX Lead. Han skal især beskæftige sig med styrke bureauets kompetencer inden for UX og digital strategi i konsulentteamet og arbejde på tværs af alle afdelinger. Han kommer fra en stilling som CDO, UX & Digital Strategy Consultant hos Zupa. Nyt job

    Morten Eskildsen

    Signifly