Pengepræmier udløser guldfeber hos BlackBerry-udviklere

I de første 37,5 timer er der indsendt 15.000 apps til det nye mobile operativsystem BlackBerry 10. Men udviklerne lokkes også med kontante præmier.

Artikel top billede

Den 30. januar bliver BlackBerry 10 platformen fra Research In Motion (RIM) officielt lanceret. Der er meget på spil for RIM, som både kæmper med underskud og faldende omsætning. Et af de store problemer for platformen er det forholdsvis begrænsede antal applikationer i forhold til iOS og Android.

Nu ser det ud til, at brugerne kan glæde sig til mange nye applikationer på BlackBerry 10. I slutningen af sidste uge blev der åbnet for, at udviklere kunne indsende apps til godkendelse, og allerede i de første 37,5 timer er der modtaget 15.000 apps.

Det ligner en meget stor succes for RIM, men selskabet har også lokket udviklerne med pengepræmier. RIM betaler en præmie på 100 dollar for hver applikation, der kommer med i BlackBerry app-butikken.

Det canadiske selskab har tidligere uddelt 17.000 eksemplarer af sin Playbook tablet-pc til udviklere, og denne gang lokker man også med en gratis tablet-pc til alle udviklere, der indsender to eller flere applikationer.

Alle dem, der indsender mere end fem applikationer, kommer med i en lodtrækning om 200 BlackBerry 10 testenheder.

Det er tilladt at indsende op til 20 applikationer, og det betyder altså at udvikleren kan se frem til at modtage helt til op 2.000 dollar, hvis alle apps bliver godkendt. Dertil kommer selvfølgelig indtægterne fra salget af applikationen.

RIM har gjort alt for at tiltrække udviklere og det har fået antallet af apps i BlackBerry App World til at stige til 105.000. Dermed har den snart overhalet Nokia Store med 120.000 apps, mens Windows Phone Store har et noget større forspring med 150.000 apps.

Men der har været anklager om, at en del af programmerne i BlackBerry-butikken er ulovlige kopier af Android-apps. RIM har lovet at man vil fjerne piratkopierne, men en del af Android-kopierne ligger stadig i butikken.

Satser på erhvervskunder

Samtidig med den officielle lancering af BlackBerry 10 platformen bliver de første to touch-baserede smartphones med softwaren præsenteret den 30. januar. Ifølge IDC har BlackBerry halveret sin andel af smartphone-markedet til 6,7 pct. på et år, og firmaet har signaleret, at man fremover vil satse på erhvervskunder.

RIM har uden held forsøgt at konkurrere med Apple og Googles Android på smartphone-markedet til private brugere. Men BlackBerry-enhederne er stadig populære i mange virksomheder.

Tendensen er dog, at mange medarbejdere tager deres egne mobile enheder med på arbejde - et fænomen, der også betegnes som BYOD (Bring Your Own Device). Her er det typisk iPhone- og Android-enheder, der dominerer.

I lang tid ignorerede RIM trenden mod touch-telefoner og satsede i stedet på sine klassiske modeller med lille skærm og komplet tastatur.

BlackBerry 10 bygger på operativsystemet QNX, som blandt andet bruges til at styre industrianlæg, atomkraftværker og militærteknologi. Det skulle også garantere, at den nye platform kører stabilt og sikkert.

RIM har allerede afsløret en række nye funktioner som BlackBerry Flow og Hub, der samler alle beskeder, feeds og begivenheder i én fælles central på telefonen, og Balance, der sørger for at adskille personlige og arbejdsrelaterede data.

Her kan man skifte frem og tilbage mellem den private profil og arbejdsmodus, hvor sidstnævnte er beskyttet med kryptering.

Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse

Sektionschef for Cyber- og IT-sikkerhedsarkitektur

Københavnsområdet

Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse

Sektionschef til Network Operations Management til opbygning af Forsvarets nye IT-platform

Midtjylland

inforevision A/S

.NET-udvikler til digitaliseringsprojekter

Københavnsområdet

Annonceindlæg fra Computerworld

Dansk erhvervsliv er en del af frontlinjen

Digitalt forsvar handler ikke blot om det militære men om at beskytte civilsamfundets funktion, påpeger Thomas Nissen i Dansk Erhverv.

Navnenyt fra it-Danmark

Netip A/S har pr. 19. august 2025 ansat Jacob Vildbæk Jensen som Datateknikerelev ved afd. Herning og afd. Rødekro. Han har tidligere beskæftiget sig med tjenerfaget,. Nyt job
Norriq Danmark A/S har pr. 1. august 2025 ansat Mia Vang Petersen som Head of Marketing. Hun skal især beskæftige sig med at lede Norriqs marketingteam mod nye succeser. Hun kommer fra en stilling som Head of Marketing hos Columbus Danmark. Hun er uddannet Kandidat i Kommunikation fra Aalborg Universitet. Nyt job

Mia Vang Petersen

Norriq Danmark A/S

Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Benjamin Terp som Supportkonsulent ved netIP's kontor i Odense. Han er uddannet IT-Supporter hos Kjaer Data. Nyt job

Benjamin Terp

Netip A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

Søren Vindfelt Røn

Norriq Danmark A/S