Facebook-ekspert: Graph Search kan true søgemaskine-optimeringen

Du kan ikke lave søgemaskineoptimering på Facebooks Graph Search. Men en ekspert mener, at du alligevel kan gøre dig mere synlig på den nye sociale søgemaskine.

Gennem de seneste år har mange virksomheder betalt for at få såkaldte SEO-eksperter til at lave søgemaskineoptimeringer af deres hjemmesider, så de dukker op på Google før konkurrenterne.

Men med introduktionen af Facebooks nye Graph Search-funktion vil søgemaskineoptimeringen få mindre betydning, mener Hans Tosti, der arbejder som social media-rådgiver hos det danske Facebook-bureau Komfo.

"Graph Search-adskiller sig fra en almindelig Google-søgning ved, at du ikke på samme måde kan manipulere og tweake dig til bedre søgeresultater," siger Hans Tosti.

Mere gennemskueligt
Kriterierne for hvad der får din virksomhed til at klare sig godt på Google, er ofte ret uigennemskuelige, og er du på udkig efter en god restaurant i København, er det langt fra sikkert, at de første søgeresultater på Google leverer de restauranter, der er mest interessante for dig.

Men med Graph Search kan du logge på Facebook og søge efter restauranter, som dine venner enten synes godt om eller har besøgt, og i stedet for at få restauranter, som er anbefalet af Googles søgealgoritme, får du restauranter, som dine venner anbefaler. 

Aktivitet øger din synlighed
Det vil sige, hvis du som indehaver af en restaurant vil klare dig bedre og dukke op i flere søgninger på Facebook, så kræver det blot, at du øger din aktivitet på Facebook eksempelvis ved at få flere fans og flere check-ins.

Ifølge Hans Tosti skal mange af de virksomheder, der i forvejen har succes på Facebook-sider blot fortsætte ad den vej, som de allerede har udstukket.

"Det er bare endnu vigtigere end tidligere, at du får skabt engagement på din side. Det vil sige, at det bliver mere afgørende for dig, at kunderne checker ind i din butik, dele deres oplevelser, poster billeder og naturligvis liker din side og indholdet på siden," siger Hans Tosti.

Kendis-likes bliver mere værdifulde
Alle 'synes godt om-tilkendegivelser' er dog ikke nødvendigvis lige værdifulde for en virksomhed. For med Graph Search er det muligt at lave søgninger på, hvad helt specifikke personer, synes godt om.

Eksempelvis kan man forestille sig, at det vil være yderst værdifuldt for virksomheder at dukke op i søgninger om ting, som Rasmus Seebach eller Medina, synes godt om.

"Det skaber naturligvis nogle fede muligheder for brands, der kan få endnu mere værdi ud af at lave partnerskabsaftaler med eksempelvis kendte personer. Men jeg tror alligevel, at det for de fleste vil have større troværdighed, hvis en nær ven liker noget, end hvis en kendt person gør det," siger Hans Tosti.

Kunder vil ikke ændre adfærd
Med Graph Search bliver vores adfærd lettere tilgængelig på Facebook. Det vil sige, at det bliver lettere for venner, bekendte og - alt afhængigt af dine privatlivsindstillinger - også for fremmede at få indblik i dit liv.

Ganske vist er der ikke tale om, at flere oplysninger bliver gjort tilgængelig. Men oplysningerne bliver til gengæld lettere at finde. 

En tese kan derfor være, at folk vil ændre adfærd på Facebook og være mere tilbageholdende med eksempelvis at like Facebook-sider og andet indhold, og dermed underminere hele grundlaget for Graph Search. 

Den tese stiller Hans Tosti sig dog tvivlende overfor.

"Jeg tror ikke, at det kommer til ændre folks adfærd. De fleste er allerede i dag helt bevidste om, at de ting de foretager sig på nettet efterlader et digitalt spor," siger han.

Læs også:
 

Her er Facebooks nye våben i kampen mod Google


Ytringer på debatten er afsenders eget ansvar - læs debatreglerne
Indlæser debat...


Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Erhvervsakademiet Lillebælt
Udvikling og salg af klassebaseret undervisning, blandt andet inden for multimedie og it.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Digital HowTo: Sikkerhedstrusler

Under corona-krisen er antallet af cybertrusler steget med 33 procent. Det er særligt phishing-angreb, som oversvømmer mange virksomheder i de her dage. Corona-virussen har skabt en ny mulighed for at lokke uopmærksomme internetbrugere til at klikke på inficerede links. Nogle virksomheder oplever at op mod halvdelen e-mails, der sendes til dem, kommer fra it-kriminelle.

19. august 2020 | Læs mere


Digital HowTo: ERP – få optimal udnyttelse af dine store mængder af værdifulde data i den digitale transformation

Få indblik i, hvordan alle virksomheder kan optimere deres kritiske processer og hvordan du realiserer det uforløste potentiale gennem denne procesoptimering. Du får indsigt i forretnings-processer, digital værdiskabelse og teknologi, der har hjulpet mange virksomheder på vej med deres digitale transformation.

20. august 2020 | Læs mere


Digital HowTo: Fremtidens It service management - optimer dit setup med de nyeste teknologier

Det er vigtigere end nogensinde at have styr på kerneopgaverne i virksomhedens it-drift. Fra monitorering af systemerne til udrulning af applikationer, håndtering af service desken og alle udfordringerne med it-sikkerheden. Kom og bliv klogere på mulighederne for automatisering og optimering med ITSM og den nyeste robotteknologi.

21. august 2020 | Læs mere






Premium
Cloud-teknologi sikrede dronningens corona-tale - men DRs CIO Mikkel Müller er slet ikke færdig med cloud endnu
Uden cloud og den rette cloud-strategi havde DR ikke haft samme muligheder eller nye digitale produkter. Det fortæller CIO Mikkel Müller til Computerworld - hvor han også uddyber hvordan han ser resten af it-landskabet bevæge sig mod cloud og hvordan udviklere efterspørger de moderne værktøjer.
Job & Karriere
På jagt efter et it-job i Jylland? Her er 10 stillinger fra Aabenraa til Aalborg, der ledige netop nu
Vi har fundet en række spændende stillinger til dig, der jagter et it-job. Her kan du vælge og vrage mellem ledige stillinger lige fra Aabenraa til Aalborg.
White paper
Sådan: Giv medarbejderne frit valg og øg arbejdsglæden
Mange virksomheder udleverer stadig samme smartphone, laptop eller tablet til alle medarbejderne. Det kan koste dyrt på produktivitet, effektivitet, arbejdsglæde – og reelt også medføre ressourcespild, massivt øget administration og øgede sikkerhedsrisici. Men det behøver slet ikke at koste ekstra, hvis du giver medarbejderne indflydelse på, hvilke enheder de skal arbejde på. Tværtimod kan du med en gennemtænkt choose-your-own-device-aftale stille præcis det udvalg af enheder og tilbehør til rådighed, som både lever op til medarbejdernes forventninger og virksomhedens sikkerhedskrav.