Facebook-ekspert: Graph Search kan true søgemaskine-optimeringen

Du kan ikke lave søgemaskineoptimering på Facebooks Graph Search. Men en ekspert mener, at du alligevel kan gøre dig mere synlig på den nye sociale søgemaskine.

Gennem de seneste år har mange virksomheder betalt for at få såkaldte SEO-eksperter til at lave søgemaskineoptimeringer af deres hjemmesider, så de dukker op på Google før konkurrenterne.

Men med introduktionen af Facebooks nye Graph Search-funktion vil søgemaskineoptimeringen få mindre betydning, mener Hans Tosti, der arbejder som social media-rådgiver hos det danske Facebook-bureau Komfo.

"Graph Search-adskiller sig fra en almindelig Google-søgning ved, at du ikke på samme måde kan manipulere og tweake dig til bedre søgeresultater," siger Hans Tosti.

Mere gennemskueligt
Kriterierne for hvad der får din virksomhed til at klare sig godt på Google, er ofte ret uigennemskuelige, og er du på udkig efter en god restaurant i København, er det langt fra sikkert, at de første søgeresultater på Google leverer de restauranter, der er mest interessante for dig.

Men med Graph Search kan du logge på Facebook og søge efter restauranter, som dine venner enten synes godt om eller har besøgt, og i stedet for at få restauranter, som er anbefalet af Googles søgealgoritme, får du restauranter, som dine venner anbefaler. 

Aktivitet øger din synlighed
Det vil sige, hvis du som indehaver af en restaurant vil klare dig bedre og dukke op i flere søgninger på Facebook, så kræver det blot, at du øger din aktivitet på Facebook eksempelvis ved at få flere fans og flere check-ins.

Ifølge Hans Tosti skal mange af de virksomheder, der i forvejen har succes på Facebook-sider blot fortsætte ad den vej, som de allerede har udstukket.

"Det er bare endnu vigtigere end tidligere, at du får skabt engagement på din side. Det vil sige, at det bliver mere afgørende for dig, at kunderne checker ind i din butik, dele deres oplevelser, poster billeder og naturligvis liker din side og indholdet på siden," siger Hans Tosti.

Kendis-likes bliver mere værdifulde
Alle 'synes godt om-tilkendegivelser' er dog ikke nødvendigvis lige værdifulde for en virksomhed. For med Graph Search er det muligt at lave søgninger på, hvad helt specifikke personer, synes godt om.

Eksempelvis kan man forestille sig, at det vil være yderst værdifuldt for virksomheder at dukke op i søgninger om ting, som Rasmus Seebach eller Medina, synes godt om.

"Det skaber naturligvis nogle fede muligheder for brands, der kan få endnu mere værdi ud af at lave partnerskabsaftaler med eksempelvis kendte personer. Men jeg tror alligevel, at det for de fleste vil have større troværdighed, hvis en nær ven liker noget, end hvis en kendt person gør det," siger Hans Tosti.

Kunder vil ikke ændre adfærd
Med Graph Search bliver vores adfærd lettere tilgængelig på Facebook. Det vil sige, at det bliver lettere for venner, bekendte og - alt afhængigt af dine privatlivsindstillinger - også for fremmede at få indblik i dit liv.

Ganske vist er der ikke tale om, at flere oplysninger bliver gjort tilgængelig. Men oplysningerne bliver til gengæld lettere at finde. 

En tese kan derfor være, at folk vil ændre adfærd på Facebook og være mere tilbageholdende med eksempelvis at like Facebook-sider og andet indhold, og dermed underminere hele grundlaget for Graph Search. 

Den tese stiller Hans Tosti sig dog tvivlende overfor.

"Jeg tror ikke, at det kommer til ændre folks adfærd. De fleste er allerede i dag helt bevidste om, at de ting de foretager sig på nettet efterlader et digitalt spor," siger han.

Læs også:
 

Her er Facebooks nye våben i kampen mod Google


Ytringer på debatten er afsenders eget ansvar - læs debatreglerne
Indlæser debat...


Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Hewlett Packard Enterprise ApS
Udvikling og salg af software, hardware, konsulentydelser, outsourcing samt service og support.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Få mere fart på og kvalitet i udviklingsafdelingen med DevOps

Få indsigt i den populære DevOps-tankegang, der kendetegner den moderne it-organisation, hvor samarbejde og integration er nogle af nøgleordene. Kom og hør konkrete cases fra virksomheder, der arbejder efter DevOps og mød de førende leverandører, der fortæller, hvordan du kommer derhen, hvor udviklingsafdelingen kan understøtte den digitale innovation med de ideer og i det tempo, som der forventes.

30. maj 2017 | Læs mere


Dropbox partnerdag 2017

Det er en fornøjelse at præsentere en ny stor forretningsmulighed med Dropbox Business. På partnerdag får I indsigt i både kommercielle og tekniske aspekter ved at sælge Dropbox Business. Arrangementet henvender sig til både eksisterende Dropbox-forhandlere i Danmark og til jer, der leder efter nye forretningsmuligheder, og som overvejer at blive Dropbox-forhandler.

31. maj 2017 | Læs mere


Business intelligence - den nye bølge: Få styr på de nye løsninger og alle mulighederne

En ny bølge af af moderne BI-løsninger og -produkter skaber helt nye muligheder. Vi sætter fokus på den nye BI-bølge.

07. juni 2017 | Læs mere





CIO
Bliv klar til EU-persondataforordningen: Ministerium klar med længe ventet dansk vejledning til den nye EU-lov
Justitsministeriet er efter en måneds forsinkelse klar med den store vejledning til EU's kommende persondataforordning, der kommer til at få konsekvenser for alle danske virksomheder. Se vejledningen her.
Comon
Ups - kontroversiel funktion kan afsløre utro Tinder-brugere
En funktion i den populære dating-app Tinder kan betyde, at du uforvarende kommer til at afsløre din dating-profil.
Job & Karriere
Dansk it-firma masseansætter: Skal bruge 90 nye medarbejdere med disse it-profiler
It-virksomheden BEC skal bruge 90 nye it-medarbejdere. Her kan du se de konkrete it-profiler, BEC er på udkig efter.
White paper
Sådan vælger du business intelligence-løsning
I dette whitepaper undersøger vi, hvilke faktorer du skal være opmærksom på, når du vælger din kommende BI-løsning