Nyt startup satser på at koble fjernsyn og smartphone sammen

Ny app finder selv ud af, hvad du ser på fjernsynet, og sørger for at du kan chatte med andre om programmet eller få leveret tilbud på den mobile enhed.

Artikel top billede

De fleste af os har gang i flere skærme samtidig. Det er efterhånden helt almindeligt at se fjernsyn mens man surfer med sin tablet-pc eller bruger en app på sin smartphone. Det bekræftede Google sidste år i en rapport om det digitale medieforbrug. Det skaber også nye muligheder for dem, der forstår at udnytte samspillet mellem de forskellige platforme.

Nu satser et nystartet firma på at erobre det, som man kaldet for "Second Screen" - altså den anden skærm, der supplerer det store fjernsyn. Firmaet Wywy i München gik i luften i december med sin nye app, som selv finder frem til hvad brugeren ser på fjernsynet og gør det muligt at kommunikere med andre brugere, der ser det samme.

I øjeblikket har Wywy kun en app til iPhone, men en version til Android skulle være på vej.

Foruden muligheden for at chatte om det aktuelle tv-program kan man også se, hvilke tv-programmer vennerne har set og anbefalet - selvfølgelig kun hvis de bruger den samme software.

En tysk iværksætter-portal har kåret selskabet som årets startup for 2012 og mener at der kan være tale om et potentielt milliard-marked. De traditionelle tv-reklamer vil blive afløst af "Second Screen" reklamer i de kommende år.

Mens man ser en tv-udsendelse kan man f.eks. få vist reklamer for tøj eller andre ting fra programmet på sin smartphone eller tablet-pc. Her er der så mulighed for at bestille produkterne med det samme online.

Wywy-stifter Andreas Schoeter siger til det tyske Wall Street Journal, at man vil tilbyde bonuspoint eller rabatkuponer til tv-seerne for at få dem til at "tjekke ind" på deres mobile enhed.

Det kræver ikke nødvendigvis et samarbejde med den enkelte tv-station - softwaren er selv i stand til at genkende, når f.eks. et bestemt produkt dukker op i en udsendelse.

I øjeblikket kan man få en gratis pizza, hvis man "tjekker ind" i 10-15 forskellige tv-udsendelser og dermed altså sender informationer om sit tv-forbrug til firmaet. For at tjekke ind er det kun nødvendigt at holde telefonen i et par sekunder foran fjernsynet.

Der er mange andre muligheder i systemet. Det kunne bruges til at lave seer-afstemninger i talentshows eller et politisk barometer i et debatprogram, hvor brugerne dermed kan få indflydelse på udsendelsen.

Trylleordet for Wywy hedder Automated Content Recognition og det er en teknologi, der er udviklet af det israelske firma Idioma. Det skulle nu fungere så godt, at applikationen kan registrere i realtid hvilken kanal man har stillet ind på.

Indtil videre har Wywy begrænset sig til det tyske marked, men "Second Screen" app'en skal lanceres internationalt inden længe.

Den næste version skulle også være i stand til at genkende tv-reklamer, så man f.eks. kan få vist et tilbud om at prøvekøre en bil eller bestille barberblade på sin mobil samtidig med, at den pågældende reklame ruller hen over skærmen.

ComON har tidligere skrevet om et andet startup, GetGlue, hvor brugerne også kan tjekke ind for at fortælle, hvad de ser på tv. Her bliver brugerne også belønnet med små præmier, som virtuelle badges og muligheden for at deltage i konkurrencer.

Læses lige nu
    Computerworld Events

    Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

    Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
    Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
    Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
    Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

    It-løsninger | København Ø

    Automatisering med Copilot & Agentic AI

    Høst viden og erfaringer fra andre om, hvordan Copilot og Agentic AI i praksis kan skabe værdi og fleksibilitet i din organisation.

    Sikkerhed | Online

    Erfaringer fra frontlinjen: Sådan ændrer trusselsbilledet sig

    Kort og fokuseret digitalt event: Erfaren frontkæmper fra den digitale sikkerhedsverden giver dig overblik og konkrete anbefalinger til det aktuelle trusselsbillede.

    Andre events | Valby

    CIO Challenges: Teknologi, transformation og ledelse der flytter forretningen

    Hvordan moderniseres en it-platform uden legacy? Hvordan skaber man nye AI‑ og cloud‑drevne forretningsmodeller – uden at miste medarbejdere eller brugere undervejs? På CIO Challenges 2025 får du hands‑on erfaringer fra fire danske CIO’er, der...

    Se alle vores events inden for it

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Katrine Køpke Rasmussen som Consultant. Hun skal især beskæftige sig med sikre vækst i NORRIQS kunders forretninger gennem hendes skarpe rapporteringer. Nyt job

    Katrine Køpke Rasmussen

    Norriq Danmark A/S

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil

    Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Morten Eskildsen som UX Lead. Han skal især beskæftige sig med styrke bureauets kompetencer inden for UX og digital strategi i konsulentteamet og arbejde på tværs af alle afdelinger. Han kommer fra en stilling som CDO, UX & Digital Strategy Consultant hos Zupa. Nyt job

    Morten Eskildsen

    Signifly