Slut med hjemme-netværk fra Cisco

Nu er det helt slut med netværksprodukter til private forbrugere fra Cisco. Men Linksys-navnet lever videre.

Artikel top billede

Cisco trækker sig nu helt ud af markedet for produkter til hjemme-netværk. Det sker, 10 år efter at Cisco gik ind på dette marked med købet af Linksys for omkring tre milliarder kroner. Nu sælger Cisco sin division med netværks-produkter til private forbrugere. Køberen er Belkin, som forventer, at handlen kan afsluttes til marts, skriver Reuters.

"De har indgået en forpligtelse over for deres investorer om at fokusere på deres kerneområder," siger analytikeren Zeus Kerravala til nyhedsbureauet.

Tilbage i 2011 besluttede Cisco at stramme op på sin forbruger-division, og det betød blandt andet, at videokamera-linien Flip blev nedlagt.

Målet for Cisco var dengang at refokusere deres hjemmenetværks-forretning for at få større overskud og en bedre integration med selskabets kerne-netværksprodukter.

Senere samme år blev der gennemført en omfattende fyringsrunde hos selskabet, der kæmper med stigende konkurrence fra kinesiske producenter som Huawei.

Belkin fremstiller både tilbehør til smartphones og produkter til hjemmenetværk. Selskabet, der ikke er børsnoteret, har allerede signaleret, at man vil bevare Linksys-navnet.

Det forventes, at Belkin vil have omkring 30 procent af det amerikanske marked for netværksudstyr til private hjem og små virksomheder efter handlen.

Computerworld Events

Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

Infrastruktur | Hellerup

Sikker, compliant og suveræn AI supercomputer

Oplev den danske vej til sikker og suveræn AI. Computerworld viser, hvordan Danish Center for AI gør high-performance computing sikkert, compliant og made in Denmark. Se hvordan danske virksomheder accelererer AI uden at gå på kompromis med...

Digital transformation | København Ø

Analytics, BI og AI

Integrer data på tværs af systemer og skab en intelligent dataplatform. Lær hvordan du opfylder krav, styrker governance og udnytter AI til valide analyser. Få konkrete løsninger, der gør din data til forretningens stærkeste aktiv. Se programmet...

Andre events | København Ø

People Tech 2025 – hvor HR møder IT

Deltag og oplev, hvordan People Tech 2025 kan gøre HR til en nøglespiller i fremtidens forretningsstrategi.

Se alle vores events inden for it

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Birthe Kamstrup som Data & AI Consultant. Hun skal især beskæftige sig med at optimere datadrevne beslutningsprocesser til glæde for Norriq's kunder. Hun kommer fra en stilling som Teamlead/Senior Insight Specialist hos CompanYoung. Hun er uddannet i sociologi og har en bachelor i erhvervsøkonomi på Aarhus universitet. Nyt job

Birthe Kamstrup

Norriq Danmark A/S

Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Morten Eskildsen som UX Lead. Han skal især beskæftige sig med styrke bureauets kompetencer inden for UX og digital strategi i konsulentteamet og arbejde på tværs af alle afdelinger. Han kommer fra en stilling som CDO, UX & Digital Strategy Consultant hos Zupa. Nyt job

Morten Eskildsen

Signifly

Enterprise Rent-A-Car har pr. 1. september 2025 ansat Christian Kamper Garst som Senior Key Account Manager. Han skal især beskæftige sig med at vinde markedsandele i hele Norden som led i en storstilet turnaround-strategi. Han kommer fra en stilling som Salgsdirektør hos Brøchner Hotels. Nyt job

Christian Kamper Garst

Enterprise Rent-A-Car

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

Søren Vindfelt Røn

Norriq Danmark A/S