Dansk GPS-ur har succes på Kickstarter

Det danske sports-ur med indbygget GPS har samlet mere end 1,3 mio. kr. på Kickstarter. Nu skal uret sættes i produktion.

Artikel top billede

I det seneste døgn har projektet Leikr krydset den magiske grænse på 250.000 dollar eller omkring 1,3 mio. kr. på crowdfunding-platformen Kickstarter. Dermed er det nu sikkert, at det danskudviklede GPS-ur bliver sat i produktion. Projektets skabere havde sat 250.000 dollar som mål, og det er nu nået et par dage inden tidsfristen den 1. februar.

Leikr skulle være verdens første ur med farvekort på en 2-tommers skærm. Der er 8 GB indbygget hukommelse og et Linux-baseret styresystem. Billedopløsningen er på 320 x 240 pixels. Kortet kommer fra OpenStreetMap, og der er Bluetooth, Wi-Fi og USB-forbindelse.

Lithium-batteriet holder i seks timer med den nuværende software, men planen er, at det skal øges til 24 timer.

Foruden muligheden for at se, hvor man befinder sig, på den lille skærm, kan man også sende sine løbedata til Endomondo med et enkelt knaptryk.

Det danske firma Leikr er stiftet af tidligere ansatte hos Nokia, og de forventer at være klar med det færdige ur til sommer. Det skal koste omkring 450 dollar i butikkerne, men de første bidragydere på Kickstarter kan få uret meget billigere.

For alle de Kickstarter-brugere, der har bidraget med 5.000 dollar eller mere til projektet, er der mulighed for at komme på besøg hos firmaet i København og deltage i en workshop om den næste generation af Leikr-produkter.

Der er fem brugere, der har støttet projektet med mindst 5.000 dollar og dermed altså nu kan se frem til en tur til København med flybillet og overnatning betalt.

På projektets Kickstarter-side kan man se tidsplanen for de kommende måneder, der skal kulminere med det færdige produkt til juni.

Leikr fortæller, at de forskellige komponenter til uret skal fremstilles hos lokale producenter i Danmark, og det skal også samles her i landet. Fabrikken ligger "to timer" fra selskabets kontor, hedder det.

Leikr lægger vægt på, at GPS-uret bliver fremstillet med "dansk kvalitet" og fremhæver, at Danmark er kendt for sine kompetencer inden for højteknologi.

Mere om samme emne

Læses lige nu

    Annonceindlæg fra Publicis Sapient

    Order Management er hjertet i omnichannelstrategien

    Publicis Sapient og IBM bygger globale, fleksible og skalerbare OMS-løsninger med fokus på kundeoplevelsen – og i Danmark er Pandora et skoleeksempel.

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. august 2025 ansat Mia Vang Petersen som Head of Marketing. Hun skal især beskæftige sig med at lede Norriqs marketingteam mod nye succeser. Hun kommer fra en stilling som Head of Marketing hos Columbus Danmark. Hun er uddannet Kandidat i Kommunikation fra Aalborg Universitet. Nyt job

    Mia Vang Petersen

    Norriq Danmark A/S

    Netip A/S har pr. 19. august 2025 ansat Burak Cavusoglu som Datateknikerelev ved afd.Thisted og afd. Rønnede. Nyt job

    Burak Cavusoglu

    Netip A/S

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Benjamin Terp som Supportkonsulent ved netIP's kontor i Odense. Han er uddannet IT-Supporter hos Kjaer Data. Nyt job

    Benjamin Terp

    Netip A/S

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil