Dansk GPS-ur har succes på Kickstarter

Det danske sports-ur med indbygget GPS har samlet mere end 1,3 mio. kr. på Kickstarter. Nu skal uret sættes i produktion.

Artikel top billede

I det seneste døgn har projektet Leikr krydset den magiske grænse på 250.000 dollar eller omkring 1,3 mio. kr. på crowdfunding-platformen Kickstarter. Dermed er det nu sikkert, at det danskudviklede GPS-ur bliver sat i produktion. Projektets skabere havde sat 250.000 dollar som mål, og det er nu nået et par dage inden tidsfristen den 1. februar.

Leikr skulle være verdens første ur med farvekort på en 2-tommers skærm. Der er 8 GB indbygget hukommelse og et Linux-baseret styresystem. Billedopløsningen er på 320 x 240 pixels. Kortet kommer fra OpenStreetMap, og der er Bluetooth, Wi-Fi og USB-forbindelse.

Lithium-batteriet holder i seks timer med den nuværende software, men planen er, at det skal øges til 24 timer.

Foruden muligheden for at se, hvor man befinder sig, på den lille skærm, kan man også sende sine løbedata til Endomondo med et enkelt knaptryk.

Det danske firma Leikr er stiftet af tidligere ansatte hos Nokia, og de forventer at være klar med det færdige ur til sommer. Det skal koste omkring 450 dollar i butikkerne, men de første bidragydere på Kickstarter kan få uret meget billigere.

For alle de Kickstarter-brugere, der har bidraget med 5.000 dollar eller mere til projektet, er der mulighed for at komme på besøg hos firmaet i København og deltage i en workshop om den næste generation af Leikr-produkter.

Der er fem brugere, der har støttet projektet med mindst 5.000 dollar og dermed altså nu kan se frem til en tur til København med flybillet og overnatning betalt.

På projektets Kickstarter-side kan man se tidsplanen for de kommende måneder, der skal kulminere med det færdige produkt til juni.

Leikr fortæller, at de forskellige komponenter til uret skal fremstilles hos lokale producenter i Danmark, og det skal også samles her i landet. Fabrikken ligger "to timer" fra selskabets kontor, hedder det.

Leikr lægger vægt på, at GPS-uret bliver fremstillet med "dansk kvalitet" og fremhæver, at Danmark er kendt for sine kompetencer inden for højteknologi.

Annonceindlæg fra SoftwareOne

Glem hypen: Her er tre steder hvor AI allerede leverer

Ifølge SoftwareOne ligger de reelle AI-gevinster gemt i områder af central betydning for forretningen.

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

Søren Vindfelt Røn

Norriq Danmark A/S

Circle Of Bytes ApS har pr. 1. maj 2025 ansat Jeanette Kristiansen som Account Manager. Hun skal især beskæftige sig med at opbygge og styrke relationer til kunder og samarbejdspartnere, samt sikre det rette match mellem kunder og konsulenter. Nyt job

Jeanette Kristiansen

Circle Of Bytes ApS

Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil