Artikel top billede

Netscape-stifter: Derfor bliver it-chefen din slave

Er du træt af din gamle og sløve arbejdscomputer? Glæd dig - snart kommer du selv til at bestemme.

I gamle dage var det it-chefen, der dikterede, hvordan de ansatte skulle arbejde og, hvilket udstyr de skulle bruge. 

Men den tid er så småt ved at være forbi, mener Netscape-stifteren Marc Andreessen, der i dag er en af de mest indflydelsesrige investorer i Silicon Valley.

I stedet for at udstyre medarbejderne med den samme standardcomputer og en standard-smartphone kan den enkelte it-beslutningstager i virksomhederne med rette stille sig selv spørgsmålet: 

"Hvorfor lader jeg ikke bare folk medbringe de enheder, de foretrækker at bruge," lyder det fra Marc Andreessen i et interview med teknologibloggen Techcrunch.

Bør vække glæde

For virksomheden er der klare fordele forbundet med den tendens, mener Marc Andreessen.

Virksomheden får mere tilfredse og produktive medarbejdere, der kan anvende det værktøj, de føler sig bedst tilpas med. Og samtidig kan virksomheden skære ned på budgettet til hardware-indkøb.

Tendensen har gennem de seneste år været omtalt som 'Bring Your Own Device'. Men i nogle it-organisationer bliver tendensen mødt med skepsis og sågar trusler om bortvisning, hvis medarbejderne medbringer deres egne gadgets.

Det skyldes, at virksomhedens netværk bliver invaderet af en masse nye enheder, hvor it-afdelingen ikke på samme måde kan garantere for sikkerheden.

Virksomheder halter bagefter

Tidligere blev den nye og mest smarte teknologi først introduceret i de store virksomheder og organisationer - det man kalder enterprise-niveauet - hvorefter det langsomt sivede ned gennem systemet og til sidst endte i hænderne på privatkunderne.

Men ifølge Marc Andreessen er den orden blevet vendt på hovedet i løbet af de sidste ti år, og i dag skal producenterne vinde forbrugernes hjerter, hvis de vil have en fod indenfor i virksomhederne.

"Vi ser nu, at den mest interessante og avancerede teknologi kommer ud til forbrugeren først. Derefter tager de små og mellemstore virksomheder teknologien til sig, og til sidst havner den hos de store virksomheder og den offentlige sektor," siger Marc Andreessen.

Han forklarer det med, at forbrugere er i stand til at tage beslutninger væsentligt hurtigere end store organisationer, og derfor står vi i en situation, hvor de ansatte har den nyeste teknologi lang tid før deres arbejdsplads.

Tidligere var der ifølge Andreessen langt mellem forbrugere, der rent faktisk var interesseret i at betale for ny teknologi, mens vi i dag har fået et enormt globalt marked af såkaldte 'early adopters', der alle er udstyret med en smartphone med en internetforbindelse.

Unge ansatte måber

Lukker du nogle af disse unge 'early adopters', der er opvokset med smartphones, iPad, samt Twitter og Facebook, ind i mange virksomheder, vil de sandsynligvis ryste på hovedet af, hvad de ser.

"Tager du en typisk mainframe, eller i disse dage bare et pc-baseret system, og giver det til 22-årige universitets-studerende, vil de føle, at de bliver beamet tilbage til stenalderen," siger han.

Ifølge Andreessen vil den typiske unge early adopter, måbende spørge sin arbejdsgiver: 

"Hvorfor gør I det på den måde? Hvorfor vil I tvinge folk til at bruge alle de her gamle ting?" 

Læs også:

Derfor er det en sand fornøjelse at slippe for it-chefen 

Den nye verdens-elite består af it-stjerner - se dem alle her




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Also A/S
Salg af serviceydelser inden for logistik, finansiering, fragt og levering, helhedsløsninger, digitale tjenester og individuelle it-løsninger.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Cloud giver dig fleksibilitet, skalerbarhed og agilitet – men hvordan håndterer man sikkerheden?

Cloudsikkerhed handler om effektiv orkestrering og automatisering for at muliggøre hurtig detektion af og reaktion på incidents. Det handler om at eliminere kompleksitet, det handler om at fortsat sikre smidighed og fleksibilitet. På dette seminar bliver du klogere på hvordan du planlægger, designer, implementerer og kører dit cybersikkerhedsprogram effektivt.

23. juni 2021 | Læs mere


Effektiv drift og support af applikationer i Dynamics 365 FO

Med Microsoft Dynamics 365 for Finance and Operations (FO) er forretningssystemet flyttet i skyen. Dermed er det slut med store opgraderingsprojekter, og virksomheder og organisationer skal i stedet være klar til løbende opdateringer, som sendes ud flere gange om året. Det kræver et særligt fokus på effektiv drift af applikationerne, hvis stabiliteten i applikationerne skal opretholdes og konkurrenceevnen bevares. I dette webinar bliver du inspireret til, hvordan du får mest muligt ud af din investering i Microsoft Dynamics 365 FO med en driftsaftale, så platformen udvikler sig sammen med din forretning.

24. juni 2021 | Læs mere


The intelligent business: From neat idea to reality

The choice to become a more intelligent business and optimize workflows is not always straightforward, but it requires that you take a step back and see the possibilities in other ways. Come inside when we try to focus on the intelligent business. Hear how SAP S / 4HANA makes processes intelligent and transforms traditional workflows.

01. juli 2021 | Læs mere






Premium
Skyder gammelt sikkerhedsråd i sænk: Derfor kan du trygt koble dig på åbne wifi-netværk
Du behøver ikke længere frygte, at blive udsat for digitalt misbrug, hvis du logger på et åbent wifi-netværk, lyder det fra en norsk sikkerhedsekspert. En dansk ekspert mener dog endnu ikke, at tiden er inde til at droppe sikkerhedsrådet.
CIO
Der findes ikke noget vigtigere for din virksomhedskultur end psychological safety
Klumme: Forskningen er entydig: Vidensarbejde er mere effektiv, når du tør stille spørgsmål, rejse kritik og indrømme fejl helt uden frygt for at blive straffet eller gjort til grin. Hvis du ikke har fokus på denne del af din virksomhedskultur, så lever din virksomhed og dine medarbejdere ikke op til deres fulde potentiale.
White paper
Sådan: Sæt din fakturahåndtering på autopilot
Accounts payable automation frigør ressourcer i bogholderiet og minimerer risikoen for fejl, men hvordan kommer du i gang? Læs med her og få bud på, hvordan du opnår ”touchless flow.”