Nvidia: Sådan har vi udviklet vores håndholdte spil-computer

Få uger inden præsentationen af spilcomputeren Project Shield havde Nvidia stadig kun en prototype fyldt med fejl. Men det nye produkt blev færdig imod alle odds.

Artikel top billede

En af de store overraskelser på Consumer Electronics Show i Las Vegas tidligere i denne måned var den håndholdte spilkonsol Project Shield fra Nvidia. Den ligner en konkurrent til Nintendos 3DS og PS Vita fra Sony. Nu fortæller Nvidia om arbejdet med at bygge den nye konsol i et langt indlæg på sin blog.

Shield indeholder den nye Tegra 4 chip, som Nvidia selv betegner som  "verdens hurtigste mobile processor". Den indeholder fire A15 cpu-kerner (ARM), 72 grafik-kerner og et integreret 4G LTE-modem. I forhold til Tegra 3 er antallet af grafik-kerner seksdoblet.

Den nye spilcomputer har et fem-tommers multitouch-display med 720p og de typiske knapper og kontrolpinde, som man kender fra spilcontrollere. På bagsiden er der en mikro-USB-port og HDMI.

Den kører med Android (Jelly Bean), og batteriet skulle holde i mellem 5 og 10 timer (eller det dobbelte, hvis man kun spiller video).

I sit blogindlæg beskriver Nvidia, hvordan den første prototype blev skruet sammen på rekordtid. Det var ikke meget mere end "en spilcontroller der var sat fast på en smartphone med træ".

I december sidste år havde man stadig ikke et fungerende produkt - men præsentationen skulle ske på CES i begyndelsen af januar. En af de vigtigste udviklere sagde sit job op, og Nvidia måtte flyve folk ind fra Kina for at få projektet færdigt. En ny leder for projektet blev fundet i Oregon, og han har boet på hotel i Silicon Valley lige siden.

Shield indeholder komponenter, der er fremstillet i Kina, Taiwan og Østrig, og de blev sendt med pakkekurer for at nå frem til tiden.

Den 18. december kunne Nvidia-chef Jen-Hsun endelig tage de første to fungerende prototyper i øjesyn.

"Der var fejl. Nogle af dem var smertefulde. Andre var sjove. Når Jen-Hsun skiftede til en ny app - foran et helt rum fuld af udviklere - kom der et højt "swish" ud af enhedens højtalere. Det blev hurtigt døbt "Kung Fu" skiftet," hedder det i bloggen.

Der var kun 19 dage tilbage til at få rettet fejlene og bygget et færdigt produkt, der kunne præsenteres på CES. Nvidia-udviklerne overtog en del af en lokal fabrik i Silicon Valley, og det lykkes at få Shield færdig hen over julen.

Men Nvidia har endnu ikke sat en dato på, hvornår Shield kan købes. Det nye produkt kan markere et afgørende vendepunkt for Nvidia, der er mest kendt for sine grafikchips. Nu vil selskabet selv fremstille forbruger-elektronik og satse på det mobile spilmarked med sin Shield-computer.

Annonceindlæg fra DE-CIX

Enhver strategi for applikationsmodernisering bør tage netværket med fra start

Modernisering af ældre on-premise-applikationer til cloud-løsninger er en topprioritet for virksomheder globalt.

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Rasmus Stage Sørensen som Operations Director. Han kommer fra en stilling som Partner & Director, Delivery hos Impact Commerce. Han er uddannet kandidat it i communication and organization på Aarhus University. Han har tidligere beskæftiget sig med med at drive leveranceorganisationer. Nyt job

Rasmus Stage Sørensen

Norriq Danmark A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Birthe Kamstrup som Data & AI Consultant. Hun skal især beskæftige sig med at optimere datadrevne beslutningsprocesser til glæde for Norriq's kunder. Hun kommer fra en stilling som Teamlead/Senior Insight Specialist hos CompanYoung. Hun er uddannet i sociologi og har en bachelor i erhvervsøkonomi på Aarhus universitet. Nyt job

Birthe Kamstrup

Norriq Danmark A/S

Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Benjamin Terp som Supportkonsulent ved netIP's kontor i Odense. Han er uddannet IT-Supporter hos Kjaer Data. Nyt job

Benjamin Terp

Netip A/S