Rige arabere forærer dyre Macbook-computere til skoleelever

Oliemilliarder kan bruges til andet end at købe fodboldklubber.

Artikel top billede

Da den amerikanske by Joplin i 2011 blev ramt af en tornado, der dræbte 161 mennesker og smadrede byens skole, modtog byens skolevæsen et yderst usædvanligt opkald fra ambassaden for De Forenede Arabiske Emirater. 

"Sig hvad I har brug for," sagde stemmen i den anden ende af røret, skriver Washington Post.

Manden fra ambassaden sagde, at skolen ikke blot skulle tænke på nye skolebøger. Men at de skulle tænke stort.

Derfor pitchede byen sin mest ambitiøse plan over for ambassaden. En plan der ville gøre fysiske bøger overflødige for byens skolebørn.

I dag har alle byens 2200 skolebørn en spritny Macbook, som er finansieret via en donation på knap 5,5 millioner kroner (1 million dollar) fra De Forenede Arabiske Emirater.

Bliver brugt til tests og undevisning

De nye computer har forandret undervisningen på skolen, hvor eleverne bruger de nye computere til prøver, lektier og som et aktivt undervisningsredskab i timerne.

Eleverne sidder ikke længere bænket på lange rækker foran en tavle.

I stedet sidder de nu ofte samlet i grupper. Her sidder eleverne med hver deres computer, hvor videoer og interaktive præsentationen hjælper dem med indlæringen.

Ud over at udstyre byens skoleelever med nye computere har den arabiske oliestat også brugt 5 millioner dollar på et nyt intensivt afsnit til for tidligt fødte børn på byens hospital, der også blevet skadet under tornadoen.

Støtte er del af en større plan

Støtten er en del af en større plan, hvor De Forenede Arabiske Emirater efter samme princip, som når vesten yder nødhjælp, vil give støtte til områder i USA, hvor der er brug for hjælp.  

Og ifølge Washington Post er donationerne et eksempel på, at magtbalancen for nødhjælp er begyndt at skifte.

I mange år har USA og resten af den vestlige verden brugt milliarder på at donere nødhjælp og ny teknologi til resten af verden. Men lande som Kina og de stenrige oliestater yder nu også bidrag, og mindst et af landene har nu også udset sig USA som et land, hvor dele af befolkningen har brug for en håndsrækning.

"Vi prøver at hjælpe, når vi ser, at der er behov for det," siger Yousef al Otaiba, De Forenede Arabiske Emiraters ambassadør i USA, til Washington Post. 

Mange eleverne er dog slet ikke klar over, hvem der har doneret de nye computere. Men det er de voksne, og skolen har modtaget stor kritik for at modtage donationerne, der af kritikerne bliver kaldt for arabiske blodpenge. 

C.J. Huff, der er talsmand for skolen, slår dog fast, at det var det rette at gøre af hensyn til børnene. 

"Det vil være fantastisk, hvis vi selv havde kunnet betale for computerne, men det kunne vi ikke. Nogle gange skal man være villig til at gemme sin stolthed væk og bare kunne acceptere gaver," siger C.J. Huff. 

Læs også:

Kæmpe iPad-invasion i lille dansk kommune

Drop dyre kurser - det er gratis at blive klog på nettet

Event: Computerworld Summit 2026 - København

Digital transformation | København

Styrk din digitale strategi med konkret brug af AI og ny teknologi. Mød 250 it-professionelle, få indsigter, løsninger og netværk på én dag. Computerworld Summit i København viser hvordan teknologi skaber forretningsværdi – her og nu.

28. april 2026 | Gratis deltagelse

Navnenyt fra it-Danmark

Sebastian Rübner-Petersen, 32 år, Juniorkonsulent hos Gammelbys, er pr. 1. september 2025 forfremmet til Kommunikationskonsulent. Han skal fremover især beskæftige sig med Projektledelse, kommunikationsstrategier og implementering af AI. Forfremmelse
Sentia har pr. 1. oktober 2025 ansat Morten Jørgensen som Chief Commercial Officer. Han skal især beskæftige sig med udbygning af Sentias markedsposition og forretningsområder med det overordnede ansvar for den kommercielle organisation. Han kommer fra en stilling som Forretningsdirektør hos Emagine. Nyt job
Tanja Schmidt Larsen, Director, Legal & Compliance hos Sentia A/S, er pr. 1. december 2025 forfremmet til Chief Operations Officer (COO). Hun skal fremover især beskæftige sig med synergi mellem kommercielle og tekniske processer samt sikre en sammenhængende kunderejse og fortsat driftsstabilitet. Forfremmelse
Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil