Facebook kommer med nyt design

Facebook præsenterer et nyt design til sin nyhedsfeed i aften.

Artikel top billede

Der er stor spænding omkring et Facebook-event, der holdes torsdag kl. 19 dansk tid i selskabets hovedkvarter i Silicon Valley. Her vil Facebook præsentere et nyt design til sin nyhedsfeed. Men det er også alt, som det sociale netværk vil afsløre på forhånd.

Der er mange gætterier omkring, hvordan det nye design kommer til se ud. TechCrunch skrev i januar, at Facebook tester en ny mobil nyhedsfeed, som ikke længere ligner en mini-version af hjemmesiden, men snarere minder om den populære app Flipboard eller Microsofts Metro-brugerflade til Windows 8.

Det er efterhånden også længe siden, at Facebook har gennemført et større redesign af sin nyhedsfeed. Mark Zuckerberg har selv betegnet feed'en som en af de tre grundlæggende søjler på det sociale netværk. De to andre er så tidslinjen og den nye Graph Search, der er udviklet af danske Lars Rasmussen.

Tidslinjen kom i 2011, og mange brugere har stadig ikke adgang til Graph Search. Nu ser det altså ud til, at Facebook har kastet sig over opgaven med at modernisere nyhedsfeed'en.

Ifølge Wired har der været udbredt kritik af den nuværende nyhedsfeed og Facebooks håndtering af posteringer. Der er ofte kun en lille chance for, at posteringer fra firmasider faktisk dukker op på folks nyhedsfeed.

Facebook bruger den såkaldte EdgeRank algoritme til at bestemme, hvad der skal vises, og hvad der skal skjules på startsiden, men det sociale netværk anklages for at gøre sit filter alt for restriktivt. Samtidig tager Facebook nemlig penge for at lade indhold slippe igennem filteret.

Der spekuleres nu på, at Facebook vil dele startsiden op i separate kategorier til tekst og billeder. Svaret kommer i aften.

Navnenyt fra it-Danmark

Netip A/S har pr. 1. november 2025 ansat Nikolaj Vesterbrandt som Datateknikerelev ved netIP's afdeling i Rødekro. Han er uddannet IT-supporter ved Aabenraa Kommune og videreuddanner sig nu til Datatekniker. Nyt job
Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

Søren Vindfelt Røn

Norriq Danmark A/S