Helt vildt: Spilfirma scorer millioner på Kickstarter

Kickstarter har udviklet sig til en guldgrube for spilbranchen. Et nyt rollespil nåede sit mål på seks timer. Der er stadig 28 dage tilbage.

Artikel top billede

For spiludviklere er crowdfunding-platformen Kickstarter en gylden mulighed for at få finansieret projekter, som har svært ved at skaffe penge på andre måder. Det seneste eksempel er rollespillet "Torment: Tides of Numenera", som er en uofficiel fortsættelse til kultspillet "Planescape: Torment".  

Spilfirmaet InXile Entertainment havde som mål at samle 900.000 dollar eller lidt over fem millioner kroner på Kickstarter. Men dette mål var allerede nået efter seks timer, og pengene fortsætter med at vælte ind til projektet, som dermed kan blive det mest succesfulde spilprojekt på Kickstarter nogensinde.

I skrivende stund er der samlet 1,8 millioner dollar fra mere end 32.000 bidragydere, og der er stadig 28 dage tilbage.

Det tyder på, at 2013 kan blive et endnu bedre år for spil på Kickstarter end sidste år, da den legendariske spilskaber Tim Schafer samlede næsten 20 millioner kroner til et nyt adventure-spil. Faktisk var det hele 2.796 nye spil, der blev finansieret gennem Kickstarter sidste år.

Rekorden blev sat i oktober, da "Project Eternity" samlede mere end 22 millioner kroner.

Fælles for mange af de rigtig succesfulde projekter på Kickstarter er, at de har modtaget langt flere penge end det beløb, der oprindelig var målet. Alle projekter har et mindstebeløb, der skal indsamles for at kunne gennemføre projektet - men brugerne kan sagtens donere meget mere.

Tim Schafer havde som mål at samle to millioner kroner, og han endte altså med 18 mio. kr. For "Project Eternity" var målet sat til lidt over seks mio. kr. Men det blev til 22 mio. kr. og dermed en ny rekord efter 40 dage på Kickstarter.

Meget tyder på, at "Torment: Tides of Numenera" kan slå denne rekord. Der er blandt andet mulighed for at navngive en figur i spillet og få sit navn på et monument, hvis man bidrager med et større beløb. Spillet skal være færdigt i december 2014.

Mere om samme emne

Læses lige nu

    Gyldendal A/S

    CMS-udvikler med lyst til full-stack

    Københavnsområdet

    Scantruck A/S

    Digitaliseringskonsulent

    Midtjylland

    Csis Security Group A/S

    Product Marketing Manager

    Københavnsområdet

    Event: Computerworld Summit 2026 - Aarhus

    Digital transformation | Aarhus C

    Styrk din digitale strategi med konkret brug af AI og ny teknologi. Mød 200 it-professionelle, få indsigter, løsninger og netværk på én dag. Computerworld Summit i Aarhus viser hvordan teknologi skaber forretningsværdi – her og nu.

    21. april 2026 | Gratis deltagelse

    Navnenyt fra it-Danmark

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Katrine Køpke Rasmussen som Consultant. Hun skal især beskæftige sig med sikre vækst i NORRIQS kunders forretninger gennem hendes skarpe rapporteringer. Nyt job

    Katrine Køpke Rasmussen

    Norriq Danmark A/S

    Sebastian Rübner-Petersen, 32 år, Juniorkonsulent hos Gammelbys, er pr. 1. september 2025 forfremmet til Kommunikationskonsulent. Han skal fremover især beskæftige sig med Projektledelse, kommunikationsstrategier og implementering af AI. Forfremmelse
    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Ahmed Yasin Mohammed Hassan som Data & AI Consultant. Han kommer fra en stilling som selvstændig gennem de seneste 3 år. Han er uddannet cand. merc. i Business Intelligence fra Aarhus Universitet. Nyt job

    Ahmed Yasin Mohammed Hassan

    Norriq Danmark A/S