Virksomheder risikerer bødestraf for irriterende Facebook-konkurrencer

Det kan blive en dyr fornøjelse, hvis du kræver, at dine kunder skal dele et billede eller opslag på Facebook.

Artikel top billede

"Del og vind."

Sådan lyder mange konkurrencer på Facebook, hvor virksomheder kræver, at folk skal dele et billede eller et vægopslag, hvis de vil være med i lodtrækningen om et produkt.

Men denne type konkurrencer er ikke blot i strid med Facebooks retningslinjer. Konkurrencerne er også på kant med markedsføringsloven og kan i værste fald føre til bødestraf for virksomhederne.

I karambolage med loven

Tina Morell Nielsen, der er jurist hos Forbrugerombudsmanden, oplyser til ComON, at det fremgår af en vejledning fra de nordiske forbrugerombudsmænd, at virksomheder ikke må præmiere kunder for at sprede deres budskaber på sociale medier.

"Der er dog det forbehold, at det ikke er i strid med reglerne, såfremt kunderne har mulighed for at frabede sig yderligere henvendelser fra firmaet," siger Tina Morell Nielsen til ComON.

Hvorvidt det i tilstrækkelig grad er muligt på Facebook, vil således blive det springende punkt, hvis Forbrugerombudsmanden skal vurdere en sådan sag.

Bliver det vurderet, at en virksomhed overtræder Forbrugerombudsmandens retningslinjer om markedsføring på sociale medier, vil det svare til et brud på markedsføringsloven, og det vil derfor kunne straffes med bøde, oplyser Tina Morell Nielsen. Hun kan dog ikke oplyse, hvad størrelsen på en eventuel bøde i givet fald er.

Forbrugerråd: Det er spam
Hos Forbrugerrådet vækker denne type konkurrencer heller ikke begejstring.

"Virksomheder skal huske på, at markedsføringsloven også gælder på de sociale medier, og denne her type konkurrencer er både dårlig stil og på grænsen af, hvad markedsføringsloven tillader," siger Anette Høyrup, jurist hos Forbrugerrådet, til ComON.

Ifølge Forbrugerrådet er det at sammenlignes med traditionel spam afsendt via e-mail, som normalt straffes med bøde på op til 10.000 kroner ved afsendelse af under 100 mails.

"Vi ser det som en slags omgåelse af spamreglerne. Virksomhederne får jo på denne måde forbrugerne til at spamme deres produkter ud i deres venners newsfeed," siger Annette Høyrup.

Sådan anmelder du

Oplever du selv at blive udsat for denne type konkurrencer, kan du forsøge at anmelde dem til Forbrugerombudsmanden, eller du kan vælge at anmelde det til Facebook, der har et klart forbud mod denne type konkurrencer.

Du anmelder konkurrencer til Facebook ved at klikke på den lille trekant ude til højre for opslaget, og herefter vælger du "anmeld historie eller spam".

Læs også:

Pas på bingosegmentet: Derfor skal du ikke lave Facebook-konkurrencer 

Sådan undgår du at Facebook sletter dit firmas side

Her er fem af verdens bedste Facebook-kampagner 

Læses lige nu

    Metroselskabet og Hovedstadens Letbane

    Data Engineer at Metroselskabet

    Københavnsområdet

    Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse

    Forretningsanalytiker søges: Skab bro mellem IT og forretning i Cyberdivisionen

    Københavnsområdet

    Politiets Efterretningstjeneste

    PET søger AD-specialister til Danmarks mest hemmelige AD-infrastruktur

    Københavnsområdet

    Computerworld Events

    Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

    Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
    Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
    Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
    Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

    Sikkerhed | København

    Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - København

    Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem to spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i København 20. januar.

    Andre events | København

    Executive Conversations: Fra hype til afkast – her er vinderne af AI-ræset

    Få et klart overblik over AI’s reelle effekt i danske virksomheder. Arrangementet giver unge talenter og ambitiøse medarbejdere viden, der løfter karrieren, skærper beslutninger og gør dig klar til at præge den digitale udvikling. Læs mere og...

    Sikkerhed | Aarhus C

    Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - Aarhus

    Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem tre spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i Aarhus 22. januar.

    Se alle vores events inden for it

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Rasmus Stage Sørensen som Operations Director. Han kommer fra en stilling som Partner & Director, Delivery hos Impact Commerce. Han er uddannet kandidat it i communication and organization på Aarhus University. Han har tidligere beskæftiget sig med med at drive leveranceorganisationer. Nyt job

    Rasmus Stage Sørensen

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Thea Scheuer Gregersen som Finace accountant. Hun skal især beskæftige sig med håndteringer af bl.a. bogføring og finansiel rapportering på tværs af selskaberne. Hun er uddannet Bachelor´s degree i Business Administration & Economics og en Master of Sustainable Business degree. Nyt job

    Thea Scheuer Gregersen

    Norriq Danmark A/S

    Netip A/S har pr. 1. november 2025 ansat Christian Homann som Projektleder ved netIP's kontor i Thisted. Han kommer fra en stilling som Digitaliseringschef hos EUC Nordvest. Han er uddannet med en Cand.it og har en del års erfaring med projektledelse. Nyt job

    Christian Homann

    Netip A/S

    Adeno K/S har pr. 22. september 2025 ansat Steen Riis-Petersen som ServiceNow Expert. Han kommer fra en stilling som Senior Manager hos Devoteam A/S. Nyt job