Virksomheder risikerer bødestraf for irriterende Facebook-konkurrencer

Det kan blive en dyr fornøjelse, hvis du kræver, at dine kunder skal dele et billede eller opslag på Facebook.

Artikel top billede

"Del og vind."

Sådan lyder mange konkurrencer på Facebook, hvor virksomheder kræver, at folk skal dele et billede eller et vægopslag, hvis de vil være med i lodtrækningen om et produkt.

Men denne type konkurrencer er ikke blot i strid med Facebooks retningslinjer. Konkurrencerne er også på kant med markedsføringsloven og kan i værste fald føre til bødestraf for virksomhederne.

I karambolage med loven

Tina Morell Nielsen, der er jurist hos Forbrugerombudsmanden, oplyser til ComON, at det fremgår af en vejledning fra de nordiske forbrugerombudsmænd, at virksomheder ikke må præmiere kunder for at sprede deres budskaber på sociale medier.

"Der er dog det forbehold, at det ikke er i strid med reglerne, såfremt kunderne har mulighed for at frabede sig yderligere henvendelser fra firmaet," siger Tina Morell Nielsen til ComON.

Hvorvidt det i tilstrækkelig grad er muligt på Facebook, vil således blive det springende punkt, hvis Forbrugerombudsmanden skal vurdere en sådan sag.

Bliver det vurderet, at en virksomhed overtræder Forbrugerombudsmandens retningslinjer om markedsføring på sociale medier, vil det svare til et brud på markedsføringsloven, og det vil derfor kunne straffes med bøde, oplyser Tina Morell Nielsen. Hun kan dog ikke oplyse, hvad størrelsen på en eventuel bøde i givet fald er.

Forbrugerråd: Det er spam
Hos Forbrugerrådet vækker denne type konkurrencer heller ikke begejstring.

"Virksomheder skal huske på, at markedsføringsloven også gælder på de sociale medier, og denne her type konkurrencer er både dårlig stil og på grænsen af, hvad markedsføringsloven tillader," siger Anette Høyrup, jurist hos Forbrugerrådet, til ComON.

Ifølge Forbrugerrådet er det at sammenlignes med traditionel spam afsendt via e-mail, som normalt straffes med bøde på op til 10.000 kroner ved afsendelse af under 100 mails.

"Vi ser det som en slags omgåelse af spamreglerne. Virksomhederne får jo på denne måde forbrugerne til at spamme deres produkter ud i deres venners newsfeed," siger Annette Høyrup.

Sådan anmelder du

Oplever du selv at blive udsat for denne type konkurrencer, kan du forsøge at anmelde dem til Forbrugerombudsmanden, eller du kan vælge at anmelde det til Facebook, der har et klart forbud mod denne type konkurrencer.

Du anmelder konkurrencer til Facebook ved at klikke på den lille trekant ude til højre for opslaget, og herefter vælger du "anmeld historie eller spam".

Læs også:

Pas på bingosegmentet: Derfor skal du ikke lave Facebook-konkurrencer 

Sådan undgår du at Facebook sletter dit firmas side

Her er fem af verdens bedste Facebook-kampagner 

Læses lige nu

    Annonceindlæg fra 7N A/S

    7N: Specialisterne bag Europas digitale forsvarsparathed

    Når Danmark og Europa skal ruste sig til en ny sikkerhedspolitisk virkelighed, handler det ikke længere kun om materiel og mandskab.

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Niels Bjørndal Nygaard som Digital Product Lead. Han skal især beskæftige sig med designe og implementere effektive IT-løsninger. Han har tidligere beskæftiget sig med at være digital consultant og project Manager hos Peytz & Co. Nyt job

    Niels Bjørndal Nygaard

    Norriq Danmark A/S

    Netip A/S har pr. 1. november 2025 ansat Laura Bøjer som Consultant, GRC & Cybersecurity på afd. Thisted. Hun kommer fra en stilling som Assistant Consultant hos PwC i Hellerup. Hun er uddannet med en kandidat i Business Administration & Information System på Copenhagen Business School. Nyt job

    Laura Bøjer

    Netip A/S

    VisionBird har pr. 1. november 2025 ansat Kelly Lyng Ludvigsen, 38 år,  som Seniorrådgiver. Hun skal især beskæftige sig med Rådgivning og undervisning i Contract Management. Hun kommer fra en stilling som Contract Manager hos Novo Nordisk. Hun er uddannet Cand. jur. og BS fra CBS. Hun har tidligere beskæftiget sig med Contract Management i flere roller i både det private, offentlige og som konsulent. Nyt job

    Kelly Lyng Luvigsen

    VisionBird

    Adeno K/S har pr. 22. september 2025 ansat Steen Riis-Petersen som ServiceNow Expert. Han kommer fra en stilling som Senior Manager hos Devoteam A/S. Nyt job