Virksomheder risikerer bødestraf for irriterende Facebook-konkurrencer

Det kan blive en dyr fornøjelse, hvis du kræver, at dine kunder skal dele et billede eller opslag på Facebook.

"Del og vind."

Sådan lyder mange konkurrencer på Facebook, hvor virksomheder kræver, at folk skal dele et billede eller et vægopslag, hvis de vil være med i lodtrækningen om et produkt.

Men denne type konkurrencer er ikke blot i strid med Facebooks retningslinjer. Konkurrencerne er også på kant med markedsføringsloven og kan i værste fald føre til bødestraf for virksomhederne.

I karambolage med loven
Tina Morell Nielsen, der er jurist hos Forbrugerombudsmanden, oplyser til ComON, at det fremgår af en vejledning fra de nordiske forbrugerombudsmænd, at virksomheder ikke må præmiere kunder for at sprede deres budskaber på sociale medier.

"Der er dog det forbehold, at det ikke er i strid med reglerne, såfremt kunderne har mulighed for at frabede sig yderligere henvendelser fra firmaet," siger Tina Morell Nielsen til ComON.

Hvorvidt det i tilstrækkelig grad er muligt på Facebook, vil således blive det springende punkt, hvis Forbrugerombudsmanden skal vurdere en sådan sag.

Bliver det vurderet, at en virksomhed overtræder Forbrugerombudsmandens retningslinjer om markedsføring på sociale medier, vil det svare til et brud på markedsføringsloven, og det vil derfor kunne straffes med bøde, oplyser Tina Morell Nielsen. Hun kan dog ikke oplyse, hvad størrelsen på en eventuel bøde i givet fald er.

Forbrugerråd: Det er spam
Hos Forbrugerrådet vækker denne type konkurrencer heller ikke begejstring.

"Virksomheder skal huske på, at markedsføringsloven også gælder på de sociale medier, og denne her type konkurrencer er både dårlig stil og på grænsen af, hvad markedsføringsloven tillader," siger Anette Høyrup, jurist hos Forbrugerrådet, til ComON.

Ifølge Forbrugerrådet er det at sammenlignes med traditionel spam afsendt via e-mail, som normalt straffes med bøde på op til 10.000 kroner ved afsendelse af under 100 mails.

"Vi ser det som en slags omgåelse af spamreglerne. Virksomhederne får jo på denne måde forbrugerne til at spamme deres produkter ud i deres venners newsfeed," siger Annette Høyrup.

Sådan anmelder du
Oplever du selv at blive udsat for denne type konkurrencer, kan du forsøge at anmelde dem til Forbrugerombudsmanden, eller du kan vælge at anmelde det til Facebook, der har et klart forbud mod denne type konkurrencer.

Du anmelder konkurrencer til Facebook ved at klikke på den lille trekant ude til højre for opslaget, og herefter vælger du "anmeld historie eller spam".

Læs også:

Pas på bingosegmentet: Derfor skal du ikke lave Facebook-konkurrencer 

Sådan undgår du at Facebook sletter dit firmas side

Her er fem af verdens bedste Facebook-kampagner 



Ytringer på debatten er afsenders eget ansvar - læs debatreglerne
Indlæser debat...


Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
JN Data A/S
Driver og udvikler it-systemer for finanssektoren.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Content management: Optimér din digitale tilstedeværelse på tværs af platforme

Et velfungerende CMS-system er fundamentet under enhver organisations digitale tilstedeværelse. Med det rigtige CMS kan du øge effektiviteten, få bedre kontakt til dine kunder og medarbejdere og optimere mange processer. På dette formiddagsseminar får du præsenteret nogle af de bedste CMS-løsninger i markedet lige nu.

22. august 2018 | Læs mere


Infrastruktur – on premise, outsourcing eller cloud?

Det er vigtigere end nogensinde at have et stabilt, effektivt og sikkert it-driftsmiljø. Hør om de nyeste teknologier og løsninger. Hør også om de nyeste cloudløsninger der muliggør Infrastruktur as a Service (IaaS), samt mulighederne for outsourcing. På det gratis formiddagsseminar bliver du klædt på til at træffe de afgørende beslutninger om fremtidens infrastruktur i din virksomhed.

23. august 2018 | Læs mere


GDPR fire måneder efter ikrafttræden: Få styr på processerne – de næste skridt

På dette seminar får du bud på, hvor du kan finde de skjulte proces-fordele ved at være GDPR-compliant. Og hvordan du får fikset de mest kritiske GDPR-mangler lige nu.

29. august 2018 | Læs mere





Premium
Alle vil være agile men kun få har succes: Sådan begynder du omstillingen
Agil udvikling er nærmest synonym med digital innovation og overlevelse i den digitale tidsalder, men få mestrer det. Traditionelle organisationsstrukturer sætter ofte en stopper for de agile teams, men med et fokuseret arbejde kan det ændres. Her får du en række vitale råd fra McKinsey.
Computerworld
Studieguide: Følg disse råd og få mest smartphone for pengene - disse fire smartphones er de bedste køb lige nu
En ny, velfungerende smartphone behøver ikke at koste alverden. Sådan får du masser af mobil til få penge.
CIO
Forleden reparerede en mekaniker min bil: Det kostede 4.200 kroner, som min hjerne snød mig til at betale med et smil
De rationelle it-beslutninger du træffer er måske en illusion. Det lærte jeg da min bil gik i stykker og min hjerne snød mig til at tro, at alt var fint. Til gengæld fandt jeg tre fælder dine it-beslutninger kan falde i.
Job & Karriere
Amazon kan komme til at lide samme skæbne som Uber i Danmark - fagbevægelse ruster sig til kamp
Den danske fagbevægelse står klar til at give Amazon en varm velkomst på det danske marked. Spørgsmålet er derfor om et stærkt samarbejde mellem på den side detailbranchen og internethandlen og på den anden side fagbevægelsen vil kunne skabe et bolværk mod Amazons indtog, eller om Amazon har lært af Uber og Ryanairs fejl?
White paper
Ny undersøgelse: Service er nøglen til øget omsætning i den digitale fremtid
Service bliver en vigtigere og vigtigere del af din virksomheds succes fremadrettet, og i dette whitepaper kan du blive klogere på hvordan du kommer i gang med at implementere intelligente serviceløsninger. Undersøgelsen der er udført af Salesforce, fortæller blandt andet at hele 92% af alle adspurgte ledere vil have deres organisation til at adaptere servicestrategier, for bedre at kunne reflektere kundens ønsker og behov. Læs dette og meget mere nu, ved at downloade vores gratis whitepaper.