Det kan blive en dyr fornøjelse, hvis du kræver, at dine kunder skal dele et billede eller opslag på Facebook.
Konkurrencer som disse er ikke blot i strid med Facebooks regler. De kan også være på kant med markedsføringsloven.
Det siger Forbruger-ombudsmanden:
"Reglerne gælder, når den erhvervsdrivende selv retter henvendelse til en bruger af et socialt medie, og når den erhvervsdrivende præmierer eller på anden måde belønner
eller opfordrer brugerne af et socialt medie til at sprede meddelelser fra den erhvervsdrivende, som nævnt under punkt 3.1. og 3.4., til andre brugere."
Kilde: De nordiske forbrugerombudsmænds standpunkt til markedsføring via sociale medier.
"Del og vind."
Sådan lyder mange konkurrencer på Facebook, hvor virksomheder kræver, at folk skal dele et billede eller et vægopslag, hvis de vil være med i lodtrækningen om et produkt.
Men denne type konkurrencer er ikke blot
i strid med Facebooks retningslinjer. Konkurrencerne er også på kant med markedsføringsloven og kan i værste fald føre til bødestraf for virksomhederne.
I karambolage med lovenTina Morell Nielsen, der er jurist hos Forbrugerombudsmanden, oplyser til ComON, at det fremgår af en
vejledning fra de nordiske forbrugerombudsmænd, at virksomheder ikke må præmiere kunder for at sprede deres budskaber på sociale medier.
"Der er dog det forbehold, at det ikke er i strid med reglerne, såfremt kunderne har mulighed for at frabede sig yderligere henvendelser fra firmaet," siger Tina Morell Nielsen til ComON.
Hvorvidt det i tilstrækkelig grad er muligt på Facebook, vil således blive det springende punkt, hvis Forbrugerombudsmanden skal vurdere en sådan sag.
Bliver det vurderet, at en virksomhed overtræder Forbrugerombudsmandens retningslinjer om markedsføring på sociale medier, vil det svare til et brud på markedsføringsloven, og det vil derfor kunne straffes med bøde, oplyser Tina Morell Nielsen. Hun kan dog ikke oplyse, hvad størrelsen på en eventuel bøde i givet fald er.
Forbrugerråd: Det er spamHos Forbrugerrådet vækker denne type konkurrencer heller ikke begejstring.
"Virksomheder skal huske på, at markedsføringsloven også gælder på de sociale medier, og denne her type konkurrencer er både dårlig stil og på grænsen af, hvad markedsføringsloven tillader," siger Anette Høyrup, jurist hos Forbrugerrådet, til ComON.
Ifølge Forbrugerrådet er det at sammenlignes med traditionel spam afsendt via e-mail, som
normalt straffes med bøde på op til 10.000 kroner ved afsendelse af under 100 mails.
"Vi ser det som en slags omgåelse af spamreglerne. Virksomhederne får jo på denne måde forbrugerne til at spamme deres produkter ud i deres venners
newsfeed," siger Annette Høyrup.
Sådan anmelder duOplever du selv at blive udsat for denne type konkurrencer, kan du forsøge at anmelde dem til Forbrugerombudsmanden, eller du kan vælge at anmelde det til Facebook, der har et klart forbud mod denne type konkurrencer.
Du anmelder konkurrencer til Facebook ved at klikke på den lille trekant ude til højre for opslaget, og herefter vælger du "anmeld historie eller spam".
Læs også:
Pas på bingosegmentet: Derfor skal du ikke lave Facebook-konkurrencer Sådan undgår du at Facebook sletter dit firmas sideHer er fem af verdens bedste Facebook-kampagner